November 21-én a Sotheby’s New York-i árverésén harmincegy darab olyan Keith Haring-graffitit kínál árverésre, amelyeket a művész az 1980-as évek első felében készített a New York-i metróban. A munkákat a fiatalon elhunyt Haring egyik legnagyobb gyűjtője, Larry Warsh mentette meg, és most 6,3–6,9 millió dollárt remél kapni értük.
Keith Haring (1958–1990) későbbi graffitiművész valamikor a nyolcvanas évek elején a New York-i metróban utazva felfigyelt rá, hogy a lejárt bérleti díjú reklámhelyeket, ameddig majd új plakátok nem kerülnek rájuk, fekete kartonpapírral ragasztják le. „Emlékszem, amint észrevettem egy ilyen fekete panelt a Times Square-állomáson, azonnal kiszálltam, felmentem a felszínre és krétát vásároltam” – emlékezett később vissza arra, hogy hogyan is kezdődött el a karrierje.
Ettől fogva ugyanis rendszeresen csak azért utazott le-fel a metróhálózatban, hogy ilyen üres fekete „rajzlapokra” vadásszon; volt úgy, hogy egyetlen nap több tucat krétarajzot készített ilyenekre, és ezeket a műveit természetesen milliónyi ember láthatta földalatti utazása során. Az akkor még ismeretlen művészt hamarosan el is nevezték „Chalkmannek”, vagyis „Krétaembernek”.
Haring 1982-től működött együtt Tony Shafrazi (1943) műkereskedővel, és onnantól fogva neki ugyanilyen rajzait már „eladható” formában, vászonra, olajjal készítette, ennek ellenére még további három évig járt le rendszeresen a metróba is, hogy ott, a lehető legnagyobb (utazó)közönség előtt is bemutathassa a munkáit; összesen több száz ilyen föld alatti graffitije készült az évek során.
„Három éve rajzolok a metróban, és bár a föld feletti karrierem időközben az egekbe szökött, még mindig a metró a kedvenc rajzolási helyem” – nyilatkozta egyszer ezekről az évekről. Volt persze, hogy a rendőrök a „rongálás” miatt előállították az ekkor már kiállításai és galériás eladásai által ismertté lett alkotót, de saját visszaemlékezései szerint általában ilyenkor is azzal engedték el, hogy bár nekik a kötelességüket teljesíteniük kell, de azért nekik is nagyon tetszik, amit csinál.
Larry Warsh (1959) műgyűjtő, művészeti tanácsadó és művészeti író, aki az évek során Haring egyik legnagyobb rajongója lett, már akkor, negyven évvel ezelőtt elkezdte megmenteni és összegyűjteni ezeket a fekete kartonra készített metrórajzokat. (Ebből az anyagból 2012-ben nagy kiállítást is rendeztek a Brooklyn Múzeumban.) Most pedig ezek közül harmincegyet árverésre visznek november 21-én a Sotheby’s New York-i licitjén, méghozzá 40.000 és 700.000 dollár közötti becsértékekkel. A teljes anyagért a ház előzetesen 6,3–6,9 millió dolláros (2,386–2,613 milliárd forint) összbevétellel számol.
Közbevetőleg: ez egyébként majdnem annyi, mint amennyi a művész jelenlegi árverési csúcsa: 2017 májusában ugyanis a Sotheby’s New York-i árverésén egy 1982-es Cím nélküli Haring-vászonért 6.537.500 dollárt fizetett ki a licitek nyertese.
A Sotheby’s ráadásul a metrórajzoknak a gyűjtők számára történő előzetes bemutatására egy egészen különleges lehetőséget teremt: az aukciósház egyik termében felépítettek egy 1980-as évekbeli New York-i metróállomást, forgókapukkal, padokkal, és november 8-tól ott, mintegy az eredeti megszületésük helyén állítják ki a harmincegy Haring-képet.