A Warner Classics az egyik legnagyobb élő karmester, John Eliot Gardiner előtt tiszteleg 64 lemezt tartalmazó gyűjteményes kiadásával, melyen a brit karmester az Erato kiadó számára készített felvételeket hallgathatjuk újra, feljavított hangminőségben. Több évszázad zenei termése található itt, Bachtól egészen Csajkovszkijig, több világszínvonalú zenekar tolmácsolásában. Miért különleges Gardiner mester egyedi és utánozhatatlan stílusa? Utánajártunk.
John Eliot Gardinernél több Gramophone-díjat egyetlen élő művész sem nyert. Abban az időben, amikor ő kezdte a munkásságát, az eredeti, historikus hangzású együttesek még kizárólag a barokk korszakból merítették repertoárjuk nagy részét. Gardiner egy lépéssel tovább merészkedett, és kiterjesztette ezt a gyakorlatot a későbbi korszakokra is.
Ez az összesen 64 CD-t tartalmazó kiadás mintegy két évtizedes időszakot ölel fel, és a híres karmestert teljes művészi palettáján mutatja be: a Monteverdivel, Johann Sebastian Bachhal és más barokk zeneszerzőkkel kiegészített alaprepertoártól a karmester által érzékiségükért tisztelt 19. századi francia zeneszerzőkig, köztük Massenet-ig, Bizet-ig és Ravelig. A kiadás így teljességében mindenképpen méltó tisztelgés a historikus előadási gyakorlat úttörőjének 80. születésnapja alkalmából.
John Eliot Gardiner igazságot tett: az összes kor hangzásvilágának autentikus megszólaltatására törekedett. Az eredeti zenei anyag felkutatása mellett Gardiner már 1964-ben – még diákkorában – megalapította a Monteverdi Kórust, a cél pedig az volt, hogy a zeneszerzők művét hűen, a rájuk rakódott máz nélkül mutassa be. Néhány évvel később a Monteverdi Zenekarral egészítette ki a kórust, amelyet 1978-ban, amikor az együttes a modern hangszerekről a korhű hangszerekre váltott, átnevezett English Baroque Soloists-ra. Az Orchestre Révolutionnaire et Romantique-vel Gardiner viszont teljes egészében a 19. századi zenének szentelte magát – természetesen szintén korhű hangszereken.
Az Erato számára készített felvételei is szinte mind mérföldkövek. Az általa alapított és tökéletességre „trimmelt” együttesek – Monteverdi Kórus, Angol Barokk Szólisták – középpontjában Purcell, J.S.Bach (a motetták és a zenekari szvitek interpretációi) és Händel áll. A kiadvány ritkaságokat is tartalmaz: Rameau, Campra, Carissimi művei tartoznak többek között ebbe a kategóriába.
John Eliot Gardiner fáradhatatlannak tűnik. Azon karmesterek egyike, aki a színpadon is kicsattan a sok energiától, nemcsak a keze, de egész teste vezényel, együtt mozog a zenével, határozott, de mégis kecses intésekkel és gesztusokkal operál. Legutóbb a Müpában már látszott rajta a kor, de Beethoven szellemiségét még így is kimagasló odaadással képviselte.
Ez az energia az, ami elsőre felhívja magára a figyelmet a lemezek hallgatásakor. Emlékszem, mikor évekkel ezelőtt Bach zenekari szvitjeit vásároltam és hallgattam meg, az akkor még csak dupla CD kiadásban, egészen elvarázsolódtam. A maiak közül talán csak Minkowski rendelkezik ennyi erővel és dinamikával.
A másik nagyon fontos jellemzője Gardinernek, és az általa vezetett zenekaroknak, az a fegyelmezett és tökéletesen együtt szóló vonóskar, no meg a feszes tempók. Ez utóbbi azért is megsüvegelendő, mert a „gyorsaság” mellett a darabok üzenete és mélysége maradéktalanul jelen van és érvényesül. Harnoncourt szétszórtsága után mindig kedvet kaptam ahhoz, hogy a fegyelmezett, és kicsit talán szépista brit felvételeit tegyem be a CD játszóba, és ezzel együtt el is indultam a Harmónia Kertjébe.
A repertoár Purcelltől Glazunovig, Rameau-tól Ravelig terjed – a hangsúly azonban egyértelműen a barokk remekműveken van. A boxszett kincsesbánya az újoncoknak, „kötelező darab” a gyűjtőknek, és még így is csak ízelítő John Eliot Gardiner hatalmas életművéből.