• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
LFKZ 60 m. v. Zene

Klarinéttal, pálcával vagy puszta kézzel

Szerző: Barabás András2023. április 26.
Facebook Twitter E-mail
Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje - fotó: Felvégi Andrea
Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje - fotó: Felvégi Andrea

Magyarországon hosszú ideig volt hatvan év a nyugdíjkorhatár, de minden okunk megvan abban reménykedni, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekar sem most, alapításának hatvanadik évfordulóján, sem később nem tervezi a visszavonulást. Aki – a vonatkozó névmás személyes alakja szándékos – ilyen állapotban van egy ilyen tiszteletet parancsoló korban, az tevékenykedjen minél tovább.

Az együttes április 23-i, zeneakadémiai hangversenye fiatalos lendületet és jó értelemben vett tapasztalatot is mutatott – nem a gépies rutinra gondolok. Műsorukat hallgathattuk hagyományos, nyitány(nak alkalmas darab) – versenymű – szimfónia felépítésű zenekari koncertként, az est ugyanakkor az LFKZ saját, korábbi előadási gyakorlatát is felidézte: az első darab karmester nélkül, a második szólistával (aki karmester is), a harmadik karmesterrel hangzott el. Mindez szép emlékeket ébreszthetett fel a közönség idősebb részében és az együttesnek a nézőtéren helyet foglaló alapító tagjaiban, akikből hármat láttam.

A nyitó darab, a kétcsellós vonósötösből a szerző által vonós kamarazenekarra átírt Éjjeli őrjárat Madridban (G. 324; 1780) karikatúraszerű, szélsőséges ábrázolásra csábító zsánerképsorozat. Az együttes ellenállt Boccherini programzenei csalogatásának, és a madrigalizmusokat – harangkongás, botladozó tánc, gitárszó, menet érkezése és távozása stb. – jól felismerhetően, ám minden harsányság nélkül, távolságtartó iróniával rajzolta meg, s a finom humor érezhetően megértésre talált a nézőteret és a kórusülést is színültig megtöltő hallgatóságban. A darab széles dinamikai skáláját gazdag árnyalatokkal, forszírozottság nélkül játszották. A záró variációsorozat a zeneszerzői program ismerete nélkül is az „abszolút” zene teljes élményét adta.

A túlzás nélkül pompásnak nevezhető előadás után mégis inkább a feszült várakozás, mint az elégedett bólogatás volt jelen a teremben – de hát másképp zizeg a közönség, amikor kivételes tudású vendégművészt vár izgatottan. A zenekar ezzel a meghívással is réges-régi hagyományát folytatta, Maurice André, Jean-Pierre Rampal, Hansjörg Schellenberger és Emmanuel Pahud után (hogy csak néhány fúvóst említsünk) ezúttal a klarinét nagymestere, Martin Fröst lépett fel az LFKZ-val.

Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje - fotó: Felvégi Andrea
Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje – fotó: Felvégi Andrea

Ha Boccherini harsányságra csábít, mit lehet mondani Weber klarinétdarabjairól? Az f-moll versenymű (op. 73, 1811) mindhárom tétele szinte húz a bravúroskodás felé, de ha a szólistának természetes közege a virtuóz klarinétjáték, akkor nem háló nélkül végrehajtott akrobatikus kunsztok sorát produkálja, hanem muzsikál, sőt kamarazenél a vele elragadtatottan és egyenrangú partnerként játszó zenekarral. A nyitó Allegro izgalmas, mély érzelmeket kifejező, ugyanakkor a cselekményt is előrelendítő operaáriaként hangzott, amelyben a szólista történetesen klarinéthangon énekelt.

Gyakran hallgatunk úgy operaáriát, hogy nem tudjuk pontosan, mit is mond a szövege – a svéd művész ezúttal úgy játszott, hogy pontosan érteni véltük a szólóhangszer és a kísérő együttes dialógusát. Az Adagio non troppo második tétel egy Schubert-dal intimitásával szólalt meg, a záró Rondo pedig feledtette azt a korábbi tapasztalatot, hogy ennek a versenyműnek kissé magamutogató a fináléja. Dehogyis – finoman örvendező zene ez, életigenlése egyértelmű, de ízlésesen visszafogott. Fröst irányító tevékenysége – mert fél kézzel, klarinéttal vagy csak testmozgással ő dirigálta a versenyművet – olyan benyomást hagyott maga után, hogy ezzel az apparátussal minden zenei problémát (és általában a problémákat) meg lehet oldani.

A Klarinétversenyt pártkongresszusok záróülését megszégyenítő tapsvihar fogadta, amivel két ráadást tudott kiprovokálni a lelkes közönség. Martin Fröst először a testvére, Göran a klezmer ízeivel gazdagon megrakott kompozícióját, pontosabban feldolgozását adta elő a zenekarral, majd egy rögtönzésszerű darab következett, melynek, mint az a jazzben nálam iskolázottabbak sustorgásából kiderült, Nat King Cole Nature Boy című száma adta az alapját.

Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje - fotó: Felvégi Andrea
Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje – fotó: Felvégi Andrea

A versenymű is, a két ráadás is nyurga, hajlékony kamasznak láttatta az 52 éves művészt, aki játék közben, főleg a ráadásszámok alatt, spontán módon (vagy tudatosan? – mindegy) mozog, mintha uppsalai pontozót vagy dél-svéd dobbantóst járna, hiszen a tánc a zene része, ha nem szakítjuk le róla mesterségesen. A Fröstről szóló írásokból tudható, hogy valóban vonzódik az összművészeti megoldásokhoz. Hangszerjátékával pedig azt állítja, hogy klarinétozni nagyon is lehetséges, sőt érdemes, hiszen ez a legjobb dolog a világon – a második legjobb pedig klarinétot hallgatni.

A szünet után – mint a versenyműhöz is – emelt létszámmal érkezett a pódiumra a zenekar. Mendelssohn IV., A-dúr, Olasz szimfóniájához (op. 90, 1833) szükség van kisegítőkre: fúvóskarra és alaposan megerősített vonós szekcióra. Ezt az evidenciát azért szükséges megemlíteni, mert az alkalmi tagságban számos zeneakadémistát is lehetett látni, folytatódik tehát az Egyetem és a zenekar Mesterjáték nevű szakmai programja, amely a zenekari játék és fellépés lehetőségét és élményét nyújtja a növendékeknek.

Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje - fotó: Felvégi Andrea
Martin Fröst és a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje – fotó: Felvégi Andrea

„A legboldogabb darab, amit eddig írtam, főleg az utolsó tétele” – számolt be levélben nénjének, Fannynak a zeneszerző az Olasz szimfónia komponálásáról, és valóban, ha valaki ódzkodik a komolyzenei hangversenyek látogatásától, aligha lehet jobbat ajánlani, mint hogy ezzel a napsugaras művel kezdje. Sodró lendület, ropogós staccatók és könnyedén ívelő legatók, lendületes dallamvezetés és üdeség jellemezték az előadást Martin Fröst pálcája alatt. A fúvósok közül ki kell emelni Ács Ákos bátorságát, hiszen egy klarinétóriás irányítása mellett kellett első klarinétosként fellépnie, és kiválóan állt helyt. És szólni kell Jóföldi Anett ihletett, gyönyörű fuvolajátékáról, sokszor azt lehetett érezni, hogy ez az a hangszín és formálás, melynek révén egyből Mendelssohnra ismerünk.

A nyitó Allegro vivace tételben egyes témák belépésekor, új motívumok megjelenésekor egyszer-egyszer megtörtént, hogy a karmester gyorsított az egyébként is gyors tempón, ami éppen hogy csökkenti a dramaturgiai feszültséget, mintha az előadó nem hinne az új anyag jelentőségében. Hová tetszenek szaladni? – kérdezte volna a hallgató, azzal a meggyőződéssel, hogy klarinéttal a kezében ilyesmi elő nem fordulhat Martin Frösttel. De ez az apróság nem vetett árnyékot az előadásra, a záró Saltarellótól a betegek is táncra perdültek volna.

Csodálatos muzikalitás és csodálatos hangszeres tudás ritka szerencsés együttállását hozta az este, sokáig emlékezetes, remek hangulatú koncertet hallottunk.

karmester koncert liszt ferenc kamarazenekar klarinét lfkz martin fröst
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésEgy pókkal dönthetik meg a női művészek aukciós világrekordját?
Következő bejegyzés 64 lemezen jelentek meg újra John Eliot Gardiner felvételei

Ajánlott Bejegyzések

Marin Alsop
Intermezzo

Marin Alsop lesz a Nemzeti Lengyel Rádió Szimfonikus Zenekarának vezető karmestere

2023. június 5.2 perc olvasás
Bartók Világverseny - fotó: Ancsin Gábor
Bartók Világverseny

Csaknem száz hegedűs jelentkezett az idei Bartók Világversenyre

2023. június 5.3 perc olvasás
David Coleman - fotó: Berecz Valter
Operaház

David Coleman: „Balettet vezényelni külön szakma”

2023. június 5.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

VEB 2023
Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.