• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Ў - A szabadság blogja Zene Címlap

Straussok Minszkben

Szerző: Bárász Péter2023. szeptember 6.
Facebook Twitter E-mail

Nem csak műfordító, publicista és (elsősorban szépirodalmi) blogger vagyok, hanem „civilben” szakfordító és tolmács. Utóbbi minőségemben kerültem 2019. tavaszán mintegy három hétre Minszkbe, az ottani Nagyszínházba: KERO, azaz Kerényi Miklós Gábor rendezte náluk ifj. Johann Strauss Denevérjét. 

Nagyon érdekes, nehéz, de élvezetes munka volt ez a számomra. Bár korábban is tolmácsoltam már színházakban, hol egy-egy udvariassági látogatást vagy tárgyalást, esetleg egy teljes darabot, ha magyar színház vendégszerepelt Bresztben, no de egy próbasorozat teljes „célegyenesét” …! 

Mindennel volt szerencsém foglalkozni, mert KERO „hozta magával” a jelmez- és a díszlettervezőt, valamint a fővilágosítót: az idén tavasszal elhunyt, Munkácsy- és Oscar-díjas (a Mephisto filmért) Gyarmati Ágnest, Rákay Tamást és Somfai Pétert. 

Egyik nagyobb megbeszélésünket az operaház művészeti és műszaki vezetőségével az első emeleti foyer-ba hívták össze. Gyorsan ki is derült, hogy miért nem a nézőtérre: a teremben zenekari próba volt, már hallottuk is, hogy Strausst játszanak. De nem ifjabb vagy idősebb Johannt, hanem Richardot: a Zarathustra talán legismertebb melódiáját. Kiderült, hogy a Salome szeptember 11-én esedékes bemutatójára folyik a felkészülés, aminek zenei anyagát a Saloméból és a Zarathustrából állították össze.

Márpedig szeptember 11-et (a julián naptár szerint augusztus 29.) a pravoszláv vallás sokkal nevezetesebb napként tartja számon, mint mások – ez Keresztelő Szent János lefejezésének évfordulója. Habár Oscar Wilde a Salome című drámájában, amely Richard Strauss operájához a librettó alapját szolgáltatta, némileg módosítva dolgozta fel ezt a bibliai témát, a bemutató dátumát, szerintem legalábbis, nagyon jól választotta meg a Nagyszínház. Nem jött össze.

Az premiert ellehetetlenítő botrány nem volt előzmények nélküli: Wilde darabját az angol hatóságok betiltották és csak a szerző halála után 31 évvel mutathatta be Nagy-Britanniában a Savoy Theatre – óriási sikerrel. Szerencsénkre a kontinensen közben több helyütt játszották a darabot, így Richard Strauss is láthatta 1903-ban Max Reinhardt berlini színházában – ez ihlette az opera megkomponálására. Az első világháború végéig az opera bemutatása sok helyen – így Budapesten is – csak többszörös betiltás után vált lehetővé, nem kevés botrány kísérte, de annál is több siker. 

A botrányokat nem csupán biblikus személyek megjelenítése és a zenei nyelv sokak számára érthetetlen mivolta provokálta, de talán még inkább a Hétfátyoltánc – a „bibliai sztriptíz” – színpadi bemutatása. Maga Strauss egyébként élete végéig küzdött a tánc túljátszása ellen (bár az irodalomtörténet tudni véli, hogy Oscar Wilde gondolatait erősen foglalkoztatta Salome erotikája, végül pedig arra jutott, hogy legyen a lány meztelen, csupán ragyogó ékszerekkel emeljék ki szépségét). Mindez több mint száz éve történt.

Mi pedig térjünk vissza 2019-be, Minszkbe. Számomra teljesen nyilvánvaló, hogy azt a levéláradatot, amit állítólagos pravoszláv hívők zúdítottak többek között a Nagyszínház vezetőségére késő tavasszal és nyáron az opera bemutatása elleni tiltakozásul, mesterségesen szították – nem tudom kik. Ez talán nem is lényeges, hanem az ügy oda fajult, hogy Pavel metropolita, a belarusz pravoszláv egyház vezetője személyesen Lukasenka elnökhöz fordult avval a kéréssel, hogy tiltsa be az előadást. Kompromisszum született: a premiert október közepére halasztották – ott voltam. A Hétfátyoltáncot a Nagyszínház akkori főrendezője, a grúz származású Mihail Pandzsavidze úgy oldotta meg, hogy hét táncosnőt vitt a színpadra, mindegyikük levetett egy-egy fátylat magáról – maradt rajtuk még elegendő.

(A két Strauss mű próbáinak idején gyülekeztek már a sötét felhők Belarusz fölött. A fent említett operaházi megbeszélésen pl. betiltották, hogy Rosalinda – a „magyar grófnő” – dalát magyar zászlócskákkal üdvözöljék a színpadon a bál vendégei. A főigazgató már akkor látta lelki szemeivel a rengeteg fehér-piros-fehér „ellenzéki” belarusz zászlót Minszk utcáin. Egy évvel a két bemutató után, a hírhedt 2020-as „elnökválasztás” másnapján, augusztus 10-én Pavel metropolita gratulált a pozíciójában „megerősített”, a hatalmat mindmáig gyakorló belarusz elnöknek. Aztán néhány nap múlva bocsánatot is kért ezért. Immár személyes találkozó nélkül kérlelte az államelnököt, hogy az állami erőszakszervezetek kegyetlenkedését, az országos tüntetések véres megtorlását azonnal állítsa le – ennek meg is volt az eredménye: egy héttel később az orosz pravoszláv egyház szinódusa, saját kérésére felmentette a belarusz metropolita tisztsége alól és Oroszországba helyezte át.)

Pavelről még sokat lehetne mesélni, de nem az ő életútja az én témám. Csak az, amire én annak idején így kérdeztem: az rendben van, hogy a fent említett, a Salome opera betiltását követelő levelek szerzői nem ismerik a Bibliát, hiszen a levelek tartalmának megismerhető része egyértelműen mutatja, hogy nem hívő lelkek ők. De vajon a metropolita olvasta-é a Bibliát? A kérdés költői, a válasz: persze, hogy jól ismeri. Nem is ez a baj, hanem az, hogy a pravoszláv egyház, de legalábbis a moszkvai patriarchátusa, ami alá a belarusz egyház is tartozik (az ukránnak mára már egyik fele sem!!) a középkorban érzi (vagy érzi/érezné jól) magát. Azt hiszem, örömmel égetnék el máglyán az eretnekeket. Még szerencse, hogy objektíve a XXI. században vagyunk, bár rengeteg dolog, amit látunk, ellentmond ennek. Én azért „Bízom, hisz mint elődeinket, / karóba nem húznak ma már.” (J.A.) Máglyát gyújtani azért sem sikerülhetne, mert elsőkként annak az államnak a vezetőit kéne odavetni, amellyel az egyház annyira összenőtt: megveszekedett eretnekek ezek – itt is, ott is.

Lehet, a „középkorral” egy kicsit túlzásba estem. De két évszázaddal biztos hátrébb van, legalább Belaruszban, a pravoszláv egyház, vele együtt mi is. A Gergely-naptár úgy került bevezetésre Itáliában és vele együtt néhány, nagyobbrészt katolikus országban, hogy 1582. október 4. után a következő nap október 15. volt. Így történt ez a lengyel, tehát katolikus túlsúlyú Lengyel-Litván unióban, benne a – belarusz, tehát uniátus és pravoszláv többségű – Litván Nagyfejedelemségben is. Az átállással több európai ország késett valamennyit (pl. Franciaország két hónapot, mi magyarok pedig öt évet), mindazonáltal a XVIII. század közepére a régi naptárt használó ortodox országok jóformán egyedül maradtak Európában. Tehát amikor 1793-ban, a Lengyel-Litván unió második felosztásával, majd két évre rá a harmadik felosztással a mai Belarusz túlnyomó részét magában foglaló Nagyfejedelemség „végleg” orosz fennhatóság alá került, ez a terület visszatért a julián-naptárra. Az oda- és a visszatérés között 211 év telt el, hát én erről a két évszázadról beszélek, hogy ennyivel vetette vissza akkor az orosz hódoltság Belaruszt. Amiből 13 napot sikerült 1918. februárjában visszanyerni a Gergely-naptár ismételt bevezetésével. 

Hozzám, mint matematikushoz, nem illik ilyen eszmefuttatás, de hát itt nem matekról, még csak nem is igazán történelemről van szó, hanem elsősorban mentalitásról. Tudom, hiszen benne élek.

opera strauss minszk
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésGyógyír minden fájdalomra – Így folytatódott a Haydneum Eszterháza Fesztivál
Következő bejegyzés Ott van a középdöntőben Kelemen Gáspár a Bartók Világversenyen

Ajánlott Bejegyzések

Senki többet?

Van Gogh után most Joan Mitchell napraforgói dönthetnek aukciós rekordot

2023. szeptember 24.6 perc olvasás
Lóci játszik - forrás: Müpa
Müpa magazin

Krokodil Hotel – Zenés színpadi darabbal érkezik a Lóci játszik a Müpába

2023. szeptember 24.1 perc olvasás
Szomorú vasárnap

Fekete tüzes plömplöm

2023. szeptember 24.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Szendy Szilvi a Mária főhadnagyban - fotó: Juhász Éva Promóció

Nem csak a tarotkártya csillaga – Beszélgetés Szendy Szilvivel

PR

Jubileumi évadot ünnepel az óbudai 3K

PR

Kultúra, gasztronómia, szórakozás – jön a Frankel Piknik

Promóció

Milyen nyelvtudásra van szükségünk?

Góbé - fotó: Komróczki Dia Promóció

Folks&Classics – Közös projektre készül a Góbé és a KamaraSzólisták

Jelenet az ÁLARCOK című előadásból - fotó: Csudai Sándor Promóció

A zene világnapján ismét műsorra tűzi ÁLARCOK című előadását a Honvéd Férfikar

Lukács Péter Promóció

Az engesztelés napja – Lukács Péter koncertje a Zenetudományi Intézetben

Promóció

Hamarosan nyit a 28. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Jennifer Pike - forrás: Arno Zene

Jennifer Pike: „Kicsit olyan ez, mint a hegymászás”

Ránki Fülöp - fotó: Radnóti Róza Promóció

Csönd-zsák koncertek Devich Gergellyel és Ránki Fülöppel

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

Promóció

Hamarosan megnyílik Bécsben a Határtalan Design kiállítás

Érintés Paradoxon - Artus - fotó: Dusa Gábor PR

Újra láthatjuk az Érintés Paradoxont az Artus előadásában

ifj. Mező László és Péter és Thomas Ludwig. Promóció

A Danubia Zenekar mutatja be Európában Thomas Ludwig III. szimfóniáját

A Concerto Budapest a Cadogan Hallban - fotó: Mudra László Promóció

A Concerto Budapest ismét meghódítja Nagy-Britannia és Írország szívét

VEB 2023
Veszprém VEB 2023

Ősszel is több száz programmal vár a Veszprém-Balaton régió

Together! - fotó: Vámosi Patrik, VEB2023 EKF VEB 2023

Formabontó cirkuszi előadásokkal vár a Together! sorozat Veszprémben

Szent Mauríciusz Kórus - fotó: Oláh Gergely Máté VEB 2023

Gellért Ünnep – Korok és műfajok találkozása Bakonybélben

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

Csabay Domonkos, Hordós Johanna és Hartmann Domonkos (balról jobbra) VEB 2023

Veszprémiek a nagyvilágban – Koncertsorozat indul Európa Kulturális Fővárosában

Magda-lak - Fotó: Forintos-Berki Judit Intermezzo

Múltidéző napok Balatonalmádiban – Nyitott házak ünnepe

VEB 2023

Bemutatták a XI. Music Hungary Konferencia programját

Veszprém VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és a Balaton szeptemberben

Veszprém Folk VEB 2023

Az élő népművészetet mutatja be a Veszprém Folk fesztivál

Manu Chao a BALKAN:MOST-on - fotó: Kovács Bálint BALKAN:MOST

Nagy sikerrel zárult az első BALKAN:MOST Fesztivál

Kincset érő közösség - forrás: MNM VEB 2023

Fúziós jazzkoncerttel zárul a Villa Romana Baláca kiállítása

Zarina Prvasevda - forrás: BALKÁN:MOST BALKAN:MOST

Balkán, ahogy még nem hallottad

Altalena cselló - fotó: Sepsi Botond JM blog

Tizedik alkalommal rendezik meg a David Popper Nemzetközi Csellóversenyt

Erzsébet N. Hamza (1944-2022): Vázák 1980 - forrás: Dornyai Béla Museum Intermezzo

A magyar üvegművészet különleges alkotásai mutatkoznak be Velencében

INOTA - fotó: Besnyő Dániel VEB 2023

A nyár utolsó napján indul az első INOTA Fesztivál

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.