Kurtág születésének 90. évében a Magyar Rádió kiadatlan archív stúdió- és koncertfelvételeiből vált hozzáférhetővé e szűk háromnegyed órányi válogatás. A felvétel februárban a Gramofon által összeállított toplista élére került.
Ahogyan a Gutenberg-galaxist, a nyomtatott könyvet szerencsére nem tüntette el teljesen az internet, ugyanúgy a hangfelvétel-készítés és -kiadás online korszakában sem szűntek meg a fizikai hanghordozók. Sőt, az értékteremtő zenei műfajokban a kézbe vehető, szép grafikával és minőségi booklettel kínált hanglemez az elmúlt időszakban Európa-szerte felértékelődött.
A Gramofon havonta jelentkező összeállítása szubjektív toplista: ebben a hónapban mi ezeket a lemezeket hallgatjuk legszívesebben a szerkesztőségben. Ezúttal a klasszikus zene került terítékre.
Epizódként helyet kapott a műsorban az 1950-51-ben négy kézre komponált Szvit 1955-ös felvétele, a két- és négykezes Játékokból pedig 1978 és 2001 között rögzített, „elsőkézből” hiteles interpretációkat hallhatunk. Azaz: hallhatunk ezekből annyit, amennyi az adott hangszeren, felvételi és hangrögzítési feltételek között megőrződött. A több szempontnak eleget tenni kívánó válogatás visszásságaival kísérőszövegében Wilheim András korrektül „elszámol” – a nagyközönség egyetlen gesztusa azonban csupán a hála lehet.
A fonográfhengeres népzenei felvételeken edződött zenebarátnak nem jelent problémát a zavaró tényezők kiszűrése – s akkor marad az a kristálytiszta zenei élmény, ami ékesen bizonyítja: minden jó szándékú ajánló- és reklámszöveg ellenére, a Játékok nem afféle 20-21. századi zongorapedagógiai Mikrokozmosz, hanem zenei pillanatképek sora. Utánozhatatlan hangzáskép, amely azonban megkönnyíti az értő-értelmezett kottaolvasást.
Azt is példázza: valamennyi tétel felelősségteljes előadói hozzáállást igényel, ráadásul alapfeltétel a hangképzés (billentés) iránti érzékenység. A szerző-játszotta két tételt követően Kurtág Márta szólaltat meg 26 miniatűrt, majd a négykezes Szvit epizódja után négy négykezessel folytatódik a műsor.
Csak a figyelmes hallgató veszi észre a váltást: a folytatás koncertfelvételből való. Három tétel a szerző kinyilatkoztatás erejű előadásában, majd a Siratóra négykezes Sirató következik, egy hosszabb hommàge-tétel, majd ismét a Nyuszicsököny, végül Kurtág György játéka csendíti ki az összeállítást. Der Dichter spricht…
Kiadó: BMC Records – MG Records
Katalógusszám: BMC CD 233