„A Magyar Állami Operaház a világ »legdolgosabb« dalszínháza” – adta hírül január elején a Bachtrack.com. Míg az egyik legnagyobb internetes komolyzenei adatbázissal rendelkező brit portál szerkesztői a 2016-os év statisztikáit böngészve jutottak erre a következtetésre, a magyar közönségnek és a hazánkba látogató külföldi vendégeknek minderről empirikus tapasztalatai vannak. De lássuk a tényeket!
A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.
Az elmúlt év első hónapjának műsorában rögtön egy német kortárs opera, a Lear premierje szerepelt. Aribert Reimann sötét, bonyolult és meditatív zenéje az ősbemutatót is jegyző Jean-Pierre Ponnelle munkája nyomán került színre, közönség- és szakmai sikert hozva. Folytatva a Ház negyedik tematikus évadát, februárban került sor arra a Shakespeare Estélyre, ahol nemcsak a kívül-belül különleges módon feldíszített épületben, a rendezvényre érkezők ruhakölteményeiben vagy a pazar koncertműsorban gyönyörködhetett a mintegy 1214 jelen lévő, hanem Plácido Domingo első operaházi fellépésében is.
Márciusban a harmadik évada tartó repertoárcserének köszönhetően a Ring-ciklus második darabja, A walkür készült el M. Tóth Géza koncepciója alapján, áprilisban pedig Sir Peter Wright koreográfus közvetlen közreműködésével a Csipkerózsika című Petipa-klasszikust mutatta be a Magyar Nemzeti Balett öt premierjének egyik kiemelkedő darabjaként. Az intézmény történetének valaha volt legnagyobb programsorozata májusban zajlott. A Shakespeare400+ Fesztivál tizenhat napján három helyszínen harmincegy előadást, köztük négy premiert rendeztek. A nyár a nyitottság jegyében telt, hiszen a Sziget Fesztivál zenei kavalkádjába immár negyedik alkalommal elegyedtek operai hangok, az intézmény pedig első alkalommal tárta ki kapuit a legmelegebb hónapokban is, szokatlan módon a musical műfajának adva helyet.
A Szirtes Tamás rendezte Billy Elliot – A musical című produkciót összesen 80 ezer néző tekintette meg.
Az ősz az 1956-os forradalom és szabadságharc hatvanadik évfordulója köré szerveződött. Tizenhárom különböző program, köztük három ősbemutató, hangversenyek és képzőművészeti kiállítások színesítették a hatvanadik évforduló ünnepi rendezvényeit. Az Erkel Színház és az Andrássy úti nagyszínpad mellett játszóhellyé alakult az Opera trapézpincéje is, ahol a Kádár utolsó beszéde című előadást láthatta a közönség. A zenekar és a szólisták mindemellett koncertet adtak New Yorkban, az ENSZ-székház Közgyűlési termében éppúgy, mint a kassai színházban. A harminchét emlékévi Opera-programot több mint 30 ezren látták. Novemberben ismét a tánc kapott főszerepet, hiszen a világhírű Michael Messerer vitte színre a Don Quijote című balettet, a decembert pedig a hagyományos Diótörő-fesztivál tette meséssé.
2016-ban tehát harminc premiert, köztük négy ősbemutatót és tizenegy magyarországi bemutatót tartottak, a két színházban 477 nagytermi előadást tekintett meg a mintegy 560 000 néző, ami a tavalyi, ugyancsak rekord nézőszámhoz képest is további 9%-os növekedést jelent. A bérletvásárlók száma meghaladta a 32 ezret, további 8%-kal növelve a mérleget. A 165 nagyszerű magyar énekes mellett a nemzetközi zenei élet olyan kiválóságai léptek fel Budapesten, mint Plácido Domingo, Edita Gruberová, Bryn Terfel, Marcello Giordani, Iréne Theorin, Erwin Schrott és Charles Castronovo. A rendezők sorában Ludger Engels, Michał Znaniecki, Vilppu Kiljunen és Damiano Michieletto is megtalálható, a
karmesteri dobogón pedig ott állt többek között Christian Badea, Arthur Fagen, Oliver von Dohnányi, Pinchas Steinberg és Stefan Soltész is.
Az elmúlt esztendőben a korábban elindított kezdeményezések is folytatódtak. A középiskolás korosztály számára szervezett OperaKalandon eddig 176 ezren vettek részt, és a regisztrációkból már most látszik, hogy a tavaszi szériában ez a szám meg fogja haladni a 200 ezret. A szintén gyermekeknek szóló Opera nagykövetei program is népszerű, a huszonöt operaházi művész és szakember óvodásoktól az egyetemistákig minden korosztálynak tart előadást, tavaly épp ezret. A fővárostól távol élő közönséghez is eljuttatva zenés színház műfaját, a Gördülő Opera Figaro 2.0 című előadása hét előadás során volt látható a vidék kőszínházaiban.
A 2016-os esztendő mérföldkő a Magyar Állami Operaház történetében, hiszen az 1555/2015. számú kormányhatározat értelmében elindulhatott az elmúlt évtizedek legnagyobb volumenű beruházása: a MÁV hajdani Északi járműjavítójának épületeiben létrejön az új logisztikai központ, az Eiffel Műhelyház.
A Kőbányai úton, közel 30 ezer négyzetméteren megépülő komplex központba költözhet az Opera kilenc gyártóműhelye, helyet kap benne egy méretazonos próbaszínpad, a majdani Bánffy Kisszínház, valamint a nyolc, jelenleg távoli külső raktár összes díszletének és kellékének, valamint a mintegy 400 ezer jelmez értékőrző tárolására szolgáló raktár. A projekt további fontos hozadéka, hogy lehetővé teszi az Operaház korszerűsítésének megkezdését is, amelyről egy újabb, 2016. augusztus 22-én napvilágot látott kormányhatározat és kiemelt projektté minősítő rendelet döntött. A fentiek értelmében 2017-től áthangolhatják az Ybl-palota megüresedett üzemi tereinek felosztását, ezzel párhuzamosan pedig elkezdődhet a nézőforgalmi területek korszerűsítése, restaurálása. E két nagy fejlesztés tervei elkészültek, közbeszerzési eljárásai folyamatban vannak. „Másfél év múlva az európai ligában játszó Magyar Állami Operaház korszerűsített Ybl-palotájával, Eiffel Műhelyházával, újranyitott Erkel Színházával és a 2002-es támogatás 2018-as reálértékén az európai élvonalat nemcsak elérheti, de meg is tarthatja:
ha a bécsi források 25%-át megkapjuk ehhez, a hendikepből világraszóló teljesítmény lesz” – hangsúlyozta Ókovács Szilveszter.
Sok munka vár még az Opera munkatársaira és művészeire, és számos élményt tartogat a következő időszak a hallgatóság számára, még a legkisebbek részére is! A babákról sem megfeledkezve, rögtön a 2017-es esztendő első napján adta át az Opera főigazgatója az év első újszülöttjének és édesanyjának azt az Útravaló 2017 CD-t, amely immár ötödik alkalommal készült el. A minden évben más tematikával rendelkező kiadvány ajánlószövege dr. Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus gondolatait tartalmazza és olyan zenei csemegék szerepelnek a lemezen, mint Mozart, Rossini, Wagner és Leoncavallo művei a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és a Magyar Állami Operaház Zenekar előadásában.