Ezek a nyár utolsó hónapjának legjobb felvételei

Szakcsi Lakatos Béla

Egy a Trió Midnight és Szakcsi Lakatos Béla fémjelezte duplakorong, valamint Rohmann Ditta és édesapja lemeze került az augusztusi Gramofon toplista élére. Mutatjuk az indoklást.

Két különböző lemez egy dobozban, amit csak a szerző személye fűz össze. Az elsőn a negyedszázada fennálló Trió Midnight játssza Gábor S. Pál tizenkét szerzeményét két vendégművésszel: a nemzetközi karriert felépített Tony Lakatossal és a hazai ütősök egyik kiemelkedő képviselőjével, Zsoldos Bélával. A második korongon a magyar jazz kultikus figurája, Szakcsi vállalkozott arra, hogy a rendkívül termékeny komponista kilenc szerzeményét szólóban adja elő. Vitathatatlan, hogy a hazai operett-melódiák és táncdalok éppen olyan kitűnő alapanyagot jelentenek a jazzrepertoár számára, mint az amerikai standardek.

Gábor S. Pál slágerei már három évtizede is arra késztették Szakcsit, hogy ezeket a remek dallamokat veretes jazzé formálja együttesével, amelyben Lakatos „Ablakos” Dezső volt a fúvósszólista. De Balázs Elemér is azok közé tartozik, akik már korábban is bátran nyúltak a régi dallamokhoz, hiszen az elmúlt évtizedben más-más felállással két CD-t is készített ilyen zenei matériából. Szakcsi szólózongora-játékáról csak felsőfokú jelzőkkel beszélhetünk.

Áradó szenvedély jellemzi, amelyben érzelmek és gondolatok elválaszthatatlan egységet képeznek.

A szólójáték különleges attitűdöt igényel, és erre csak a legkreatívabb zongoristák vállalkoztak Petersontól Jarrettig. Igazi kihívás, amely feltételezi a legteljesebb önkifejezést és kitárulkozást. Improvizatív örömzene ez, amely egy pillanatig sem unalmas. A Gábor S. Pál dalok mainstream jazzközegbe történt adaptációja telitalálat. Lakatos Tóni szoprán- és tenorjátéka ezúttal a szépségről szól. Oláh Kálmán választékos, kifinomult játékmódja annyira leköti figyelmünket, hogy alig vesszük észre az egyébként kulturáltan háttérbe húzódó kíséretet.

Ahogyan a Gutenberg-galaxist, a nyomtatott könyvet szerencsére nem tüntette el teljesen az internet, ugyanúgy a hangfelvétel-készítés és -kiadás online korszakában sem szűntek meg a fizikai hanghordozók. Sőt, az értékteremtő zenei műfajokban a kézbe vehető, szép grafikával és minőségi booklettel kínált hanglemez az elmúlt időszakban Európa-szerte felértékelődött.

A Gramofon havonta jelentkező összeállítása szubjektív toplista: ebben a hónapban mi ezeket a lemezeket hallgatjuk legszívesebben a szerkesztőségben.

Ha nem tudnánk, hogy apa és lánya kamarazenélését hallgatjuk, akkor is nyilvánvaló lenne a két előadóművész közötti szoros lelki kapocs, a mindent átható egymásra figyelés és együttműködés. Minden bizonnyal nagy élmény lehetett számukra a közös munka, örömük pedig áthatja előadásukat. Azonban nemcsak interpretálják a CD-n megszólaló hat kompozíciót, hanem ezekből négyet – melyeket szerzőjük eredetileg énekhangra vagy hegedűre szánt – közösen át is írtak. Bizonyára együtt határozták meg a rendkívül elegáns műsort is, mely a 20. század első húsz évéből mutat be három Bartók-, továbbá egy-egy Debussy-, de Falla- és Ravel-kompozíciót. Magyar előadóművészeket hallgatva talán természetesnek vehető, hogy

Bartók zenéjét anyanyelvi szinten játsszák.

Megkapó a két rapszódia lassúinak kimértsége és büszke tartása, hogy aztán annál pergőbbnek és energikusabbnak hassanak a friss második tételek. A Román népi táncokról pedig csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, nehéz megfelelő elismerő jelzőket találni a két művész olvasatára. Szinte magunk előtt látjuk a Kárpátok csúcsait, ahol harapni lehet a levegőt, és egyszer csak megszólal egy Bot-tánc, egy Topogó vagy éppen egy román polka.

„Érzem a komolyzenei világ korlátait”

Ám a spanyolok is megirigyelnék azt a temperamentumot, amivel de Falla hét spanyol népdalának átirata felhangzik. A mediterrán táncok tüzes, érzéki hangot ütnek meg, de hallunk elmélkedőbb, a lélek mélységeit fürkésző tételeket is. A francia impresszionizmus két nagy alakjának egy-egy szonátájában is ezernyi hangszínt, hangulatot villantanak fel. A Ravel-művet pedig különlegessé teszi az, hogy a művésznő ebben öthúros csellón játszik, így még sajátosabb árnyalatokat kap az amerikai bluest idéző 2. tétel.

Cím: To Meet Again – Gábor S. Pál dalai;

Kiadó: Tom Tom Records

Katalógusszám: TTCD 258-259

Cím: Bartók, Debussy, de Falla és Ravel művei – Rohmann Ditta – cselló, Rohmann Imre – zongora
Kiadó: Hungaroton
Katalógusszám: HCD 32793