Budapesten az újkori zenepedagógia történetének egyik legizgalmasabb vállalkozása a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola megalapítása volt 1988-ban. A kodályi elvek alapján működő iskolák között is sajátos szerepet betöltő intézmény igazgatóját, Friedrich Attilát és az alapító művészeti vezetőt, Sapszon Ferenc Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas karnagyot kérdeztük.
– Beváltotta az új iskolatípus a hozzá fűzött reményeket?
Sapszon Ferenc: A kórusiskola – bár kiépülése még mindig folyamatban van – máris a legjobb iskolák között számon tartott, köszönhetően a létrejöttéhez és működéséhez kapott támogatásnak, többek között Szőnyi Erzsébettől, Vámos Lászlótól, Szokolay Sándortól és Bárdos Lajostól. Jó híre nemcsak a szakmán belül ismert, de a szülők, családok között is terjed.
– Miben érhető tetten az iskola egyedisége, mik a legfontosabb vezérelvek?
Friedrich Attila: Célunk az emelt szintű ének-zene tanítás, zeneiskolai képzés és a nyugat-európai kórusiskolai gyakorlat egy nevelési egységben történő megvalósítása. A Kodály Zoltán nevéhez fűződő nemzetnevelő koncepció jegyében törekszünk a tanulók egész személyiségének formálására, tanítványaink testi és szellemi fejlődésének elősegítésére, amiben
nagy szerepe van a kóruséneklés egyedülálló pedagógiai erejének.
– Mi ennek az egyediségnek a jelentősége?
SF: Miközben a zenei tagozatok fokozatos leépülésének vagyunk tanúi, és azt tapasztaljuk, hogy az már csak néhány „szigeten él” igazán, ez az iskolatípus alkalmas lehet arra, hogy mintegy átmentője legyen a kodályi elképzeléseknek. Az innen kikerülők zenével átjárt szívű, „más emberek”, akik az életben is felismerhetők. A kodályi elvek igazságát ma egyre inkább bizonyítja az agykutatás, a pszichológia és az antropológia. Fontos lenne, hogy a szülők megismerjék ezeket az eredményeket, és szembesüljenek néhány jól működő kodályi iskolával. A kodályi elveket szerintem nem alakítani kell, hanem felfedezni és megvalósítani.
– Mi jellemzi az iskola művészeti életét?
SF: A kórusiskolák világszerte katedrálisok mellett működnek, hiszen ezek a másfél évezredes „Schola Cantorum” hagyományának folytatói, letéteményesei. Kórusaink ennek megfelelően folytatnak liturgikus szolgálatot, képviselik hazánkat a nemzetközi gregorián fesztiválokon, és állandó résztvevői a hangversenyéletnek is. Az I. Kórusolimpián például a Kölcsey- és Európa-díjas Iubilate leánykarunk és a Cantate Vegyeskarunk 5 aranyérmet nyert, köztük 2 olimpiai bajnoki címet, illetve a hazánkban egyedülálló Exsultate Fiú-vegyeskar, a kicsinyek Gaudete Kórusa és a Laudate Gyermekkar is sokat tesznek a magyar kóruskultúra hírnevének öregbítéséért.
FA: A 2012–17 közötti időszakban a hagyományos bérleti hangversenyeink, karácsonyi hangversenyeink megszervezése mellett kiemelt célunk volt a neves hazai együttesekkel, köztük a Nemzeti Filharmonikusokkal, a Pannon Filharmonikusokkal, a Zuglói Filharmóniával való közös produkciók megvalósítása, de új elemmel gazdagodott a kapcsolatunk a Mátyás-templommal is, illetve különleges helyet foglal el iskolánk életében a háromévente megrendezésre kerülő Budapesti Gyermek- és Ifj úsági Kamarazenei Fesztivál.
– A zenei nevelés mellett milyen lehetőségeket kínálnak a fiatalok számára?
FA: Az igényes énekes és hangszeres képzés mellett magas színvonalú közismereti oktatásban részesítjük tanulóinkat, hogy biztosítsuk számukra a továbbtanulás esélyét a legkülönfélébb felsőoktatási intézményekbe.
2015-ben kezdődött egy hosszú távú szakmai együttműködés intézményünk és a Regensburger Domspatzen között, amelynek keretében éppen október elején látogatnak hazánkba partnerintézményünk énekesei, hogy kórusainkkal közös koncerten Kodály és Liszt műveit szólaltassák meg. Örömmel mondhatom, hogy a zenei együttműködés mellett
egy közös természettudományos projekt megvalósításán is dolgozunk.
– A jövőbe tekintve menynyire tarthatóak fenn az eredeti elképzelések?
SF: Én úgy érzem, hogy iskolánk sok tekintetben a jövő iskolája, és azt remélem, hogy egyre több követőre találunk, miután már meg is alakult a Váci Székesegyházi Kórusiskola, továbbá bízunk benne, hogy be tudjuk tölteni Magyar Örökség-díjas intézményünk hivatását, az ifjúság nevelésének, felemelésének szolgálatát.