Kétéves felújítási munkálatok és házon kívüli működés után szeptembertől újra megnyitotta kapuit Brüsszel operaháza, a Monnaie Királyi Színház (flamandul De Munt). A városközpont neoklasszicista színházépületének újranyitását Philippe Boesmans belga zeneszerző a Monnaie felkérésére komponált operájával, a Pinocchióval ünnepelték.
Az épületet ért változásokat nyílt nap keretében mutatták be a közönségnek. A 2017-2018-as évadra tizenkét operabemutatóval készülnek, köztük Bartók A kékszakállú herceg vára–A csodálatos mandarin produkciójával, melyet a Monnaie zeneigazgatója, Alain Altinoglu vezényletével állítanak színpadra.
A Monnaie 1963 óta ad otthont a Belga Nemzeti Operának. Nevét a téren folyó egykori pénzverési tevékenység nyomán kapta. Története három évszázadra nyúlik vissza, jelenlegi épületét Louis Damesme francia építész tervei alapján 1819-ben adták át. A történet szerint a Brüsszelen áthaladó Napóleon javasolta új színházépület felállítását a korszerűtlenné vált régi helyett, miután a régiót Franciaország elfoglalta. A Monnaie színpadán 1830-ban bemutatott A portici néma című Auber-opera előadása kulcsszerepet játszott az akkor már Hollandiához tartozó terület elszakadásához és a független Belgium megalakulásához vezető események kibontakozásában. Az épületet fennállása során többször átalakították, legutóbb 1985-ben került sor átfogó rekonstrukciójára.
A most zárult felújítási munkálatok 2015 júniusában kezdődtek és az épület technikai modernizációjára irányultak. Teljes felújításra került a színpadi tér, beleértve a színpad alatti gépészeti szintet, ahol négy hibrid technikával működő lift került elhelyezésre. Javult a légkondicionálás és tisztább lett az akusztika. A közönség számára talán legszembetűnőbb, hogy az 1152 férőhelyes neobarokk-neoempire stílusú színházterem üléseit újakra cserélték. „A következő harminc évre, úgy gondolom, meg van oldva a helyzet” – nyilatkozta a belga RTL televíziónak Peter de Caluwe, az operaház igazgatója. Hátravan még egy 14 méteres alagút kialakítása a színház két épülete között a díszletek mozgatására, valamint a homlokzat rekonstrukciója. Mindez az előadások zavartalanságát már nem befolyásolja.
Az újranyitást, egyben a 2017-2018-as évad kezdetét Fülöp belga király és Mathilde királyné jelenlétében a 81 éves belga zeneszerző, Philippe Boesmans a Monnaie és az Aix-en-Provence-i Fesztivál közös felkérésére komponált Pinocchio című operájával ünnepelték.
Boesmans második alkalommal dolgozott együtt Joël Pommerat francia drámaíró-rendezővel, 2014-ben szép sikerrel mutatták be Au Monde című operájukat.
https://youtu.be/BqNEvABfqqM
Pommerat Carlo Collodi meséjéből elsőként színdarabot írt és állított színpadra, melyért 2016-ban kategóriájában elnyerte a legrangosabb francia színházi elismerésnek számító Molière díjat. A Pinocchio opera változatának világpremierjére az Aix-en-Provence-i Fesztiválon került sor idén júliusban. Ezt a rendezést hozták most át a Monnaie-ba, a Dijonii Operával valamint a Bordeaux-i Nemzeti Operával koprodukcióban.
A Pinocchio nyitányába itt tudnak belehallgatni (forrás: La Monnaie):
A Monnaie a 2017-2018-as évadra tizenkét operabemutatóval készül.
Októberben Rossini Tankrédját és Beethoven Leonore címen újragondolt egyetlen operáját hallhatjuk, mindkettőt koncertváltozatban. Novemberben Mozarttól a Lucio Silla a mai kor letisztult díszletei közt kerül színpadra. Decemberben a párizsi Champs-Élysées Színházzal együttműködésben Françis Poulenctől A karmeliták dialógusa (1957) lesz látható. Nagy várakozás kíséri a 2018 januárjára tervezett Luigi Dallapiccola A fogoly (1948) – Wolfgang Rihm A ketrec (2005) operapárosát, mely a Stuttgarti Operával közösen kerül megvalósításra. Ezt az előadást rendezőként a német Andrea Breth, zenei vezetőként a francia Franck Ollu jegyzi. Ők 2015-ben már dolgoztak együtt a Monnaie-ban, akkor a német Opernwelt magazin számukra ítélte Az év legjobb előadása díjat szintén egy Rihm-operáért (Jakob Lenz).
Márciusban 15 év után visszatér a Monnaie színpadára a Parasztbecsület-Bajazzók. Április-májusban Wagner Lohengrinjét láthatjuk. Az évad júniusban Bartók A kékszakállú herceg vára–A csodálatos mandarin produkciójával zárul, Judit szerepében Nora Gubisch-sal. A produkció zenei vezetője a francia mezzoszoprán férje, Alain Altinoglu. Az örmény származású francia karmester jelenleg a Monnaie zeneigazgatója, aki a bemutatót megelőzően a Monnaie zenekarával a BOZAR-ban két koncerten Liszt, Bartók és Kodály műveit szólaltatja meg.
A Monnaie 2017-2018-as évadának részletes programja (operák, koncertek, tánc- és dalestek) ide kattintva böngészhető végig