Ha van az operairodalomnak olyan alkotása, amely csontig hatolóan elborzasztó és a végletekig zavarba ejtő, akkor az Richard Strauss 1905-ös botrányoperája, a nem kevésbé botrányos író, Oscar Wilde drámájából készült Salome.
Sigmund Freud végig ott kukucskál Wilde és Strauss válla mögött, hiszen a bibliai történetet lazán követő cselekmény valójában sokkalta inkább a családon belüli erőszakra és az elfojtott szexualitásra fókuszál, mintsem a bibliai Keresztelő Szent János tanításaira. Heródes, az öregedő, ámde igencsak élveteg király előszeretettel legelteti szemét felesége, Heródiás lányán, Salomén, aki azonban a tömlöcben sínylődő rejtélyes próféta, Szent János után sóvárog. Ez utóbbit viszont legkevésbé a női nem érdekli, átkozódásai éppen a királynő és lánya kicsapongásait veszik célba.
A vágy átcsap gyűlöletbe, Salome ezért kihasználva, hogy nevelőapja – igen sok bortól részegen – megígéri, cserébe bármit kérhet, ő erotikus tánccal szórakoztatja a férfit, s miután tánca közben mind a hét fátylat lefejti magáról, meztelenül rogy le az uralkodó lábai elé. (Nota bene: az ütemesen lüktető zene a lerogyásnál sokkal többet sejtet…) Már ennél a pontnál hideg futkos a közönség hátán, főleg, hogy a táncot édesanyja, és a fél udvar is végignézi, ekkor jön azonban a hideg zuhany: Salome Szent János fejét kéri – ezüsttálon. Itt már joggal hihetné a gyanútlan néző, hogy ennél durvább már nem lehet. De, lehet: az opera leglíraibb monológja következik, amikor is Salome szerelmesen csókolgatni kezdi a levágott fejet, pontosabban annak ajkait, ezt azonban már Heródes sem bírja cérnával, és katonáival megöleti a lányt.
HERÓDES
Salome, Salome, táncolj nekem,
könyörgök.
Szomorú vagyok ma este,
hát táncolj nekem.
Salome, táncolj nekem!
Ha táncolsz,
kérhetsz tőlem,
amit akarsz,
én teljesítem.
/Részlet a librettóból, Kosztolányi Dezső fordításában/
Érdemes két Hétfátyoltánc felvételt megnézni, először egy hagyományosat, a legendás 1974-es operafilmből, Teresa Stratasszal a főszerepben:
És egy modern feldolgozást, ahol Salome (a címszerepben Nina Stemme) egyáltalán nem táncol… és éppen ettől lesz hátborzongató a jelenet: