December 9-én dönt a Maestro Solti Karmesterverseny zsűrije arról, hogy melyik az az öt versenyző, aki a döntőben folytathatja a megmérettetést. A középdöntő egyik hazai résztvevőjét, Cser Ádámot épp egy partitúra tanulmányozásától vontuk el egy kis beszélgetésre.
– A laikusnak fogalma nincs arról, hogy miért fontos a karmester. Mi történne, ha egy profi zenekar dirigens nélkül kezdene egy szimfóniába?
– Mindenféle irányítás nélkül el sem indulna a zene. A játék stílusához, arányaihoz, az erejéhez, a milyenségéhez kellenek a karmester döntései. A dirigens ízlésén és lelkületén múlik, hogy miként szólal meg a melódia.
Otthonos a színházi világban
Cser Ádám 1979-ben született Bagdadban. Bátyja Krisztián operaénekes, húga Kinga a filmes szakmában dolgozik. Budapesten és Bécsben tanulta a vezénylést, emellett zongorán játszik. 2008-tól a zalaegerszegi színházban, 2010-től a szolnoki teátrumban vezényelt, 2003-tól karnagya a Viktória kórusnak. 2012-től a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója, emellett a szolnoki szimfonikus zenekar karmestere. Dolgozott a Bárka és a Vígszínházban is karmesterként, operavizsgákat dirigált a Zeneakadémián. Felesége, Herczenik Anna operaénekes. 15 hónapos a kisfiuk Ármin.
– Hol találkozhatunk önnel az év nagy részében, és mik az elvárásai a karmestervesenytől?
– A Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója vagyok, és a szolnoki szimfonikus zenekar karmestere. Azt gondolom, hogy csak a dobogó jelent igazi sikert, mert a helyezés nemzetközi szinten pozícionálja az embert, és minőségi fellépési lehetőségeket teremt.
– Összesen 15 versenyző jutott a középdöntőbe. Miként dől az el, hogy ki milyen szintű dirigens?
– Leginkább azzal mérhető, hogy a zenekar hogyan reagál a tevékenységére. Mert a legnehezebb azt elérni, hogy a zeneművészek úgy játszanak, ahogyan ő vezényel. Lényeges, továbbá, hogy a zsűri ízléséhez, elvárásaihoz menyire passzol egy-egy versenyző zenei mentalitása.
– Ha minden jól megy, hogy néz ki az élete öt év múlva?
– Szeretném, ha a színházi munka mellett minél több és jobb szimfonikus zenekari feladatom lenne. Egyébként valami már elkezdődött, két hét múlva Equadorba utazom, ahol szimfonikus koncerteket vezénylek, illetve januárban az Operaházban lesz előadásom, és egyre több bérletes hangversenyre van felkérésem.
– A pécsi Kodály Központ kicsit talán megdobogtatja a szívét, hiszen annak a Cser Miklósnak a fia, aki másfél évtizeden át volt a Pécsi Nemzeti Színház zeneigazgatója.
– Sok szállal kötődöm Pécshez, nem csak édesapám révén, hiszen bátyám, az operaénekes Cser Krisztián is többször szerepelt már Pécsett, a Pécsi Nemzeti Színházban. Sőt, a nagymamám, Cser Tímea opera-énekesnő is hosszú éveken át többször volt itt főszereplő, jómagam pedig jártam itt fesztiválokon, és édesapámat is helyettesítettem ifjúsági koncerteken.
– Mi az, ami kikapcsol egy karmestert?
– Engem a főzés, ami nagyon hasonlít a vezényléshez, hiszen az arányokon, a megfelelő pillanaton van a hangsúly valamint az egyéni ízlésen, a stílusérzéken.
– Mi az eddigi legjobb ételszimfóniája?
– Mozart Requiem-jét vezényeltem Szegeden, és a zenekart, valamint a teljes stábot megvendégeltem utána egy saját magam által készített marhapörköltre.