Gondnokból szupersztár

Anna Nyetrebko

Ki mondta, hogy manapság már nincsenek igazi dívák, s a tündérmesék nem válhatnak valóra? Anna Nyetrebko az élő – és meglehetősen szórakoztató – ellenpélda: színházi gondnokból lett a világ száz legbefolyásosabb emberének egyike.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

Anna Nyetrebko 1971-ben született Krasznodarban, kubáni kozák család leszármazottjaként. Énektehetsége hamar nyilvánvalóvá vált, így jutott el a szentpétervári konzervatóriumig. Hogy fenntarthassa magát, munkát vállalt a Mariinszkij Színházban: gondnok lett. Annyira vágyott arra, hogy egyszer a legendás színpadra léphessen, hogy alázattal végezte a ház legkevésbé felemelő munkáit, amilyen a takarítás is.

Kevés olyan egykori olimpiai helyszín akad, mint a berlini Waldbühne, amely sok-sok évtizede szolgálja hűen a kultúra szerelmeseit. Az 1936-os berlini játékokra épült 22 ezer férőhelyes, mintegy harminc méter magas lelátójú koncerthelyszín története igen kalandos: a sportversenyek kiegészítéseként kulturális programokat rendeztek itt. Nem akármilyeneket: Wagner Rienzijének 1939-es színrevitelében még maga Hitler is részt vett. Később bokszmeccseken is szurkolhatott a közönség. Igaz, akadt, hogy a bunyó nem a színpadon zajlott: a Rolling Stones 1965-ös fellépése botrányba, sőt tömegverekedésbe fulladt, s a dühös rajongók szó szerint szétverték az egész helyszínt. A pop és a rock legnagyobbjai járnak ide koncertezni, emellett hagyomány a Berlini Filharmonikus szabadtéri hangversenye is. Az idei nyár egyik nagy szenzációja Anna Nyetrebko és férje, Yusif Eyvazov közös, augusztus végi fellépése volt, amelyen az Opera filharmonikus zenekara is közreműködött.

Aztán úgy döntött, eljött az ő ideje, és visszatért korábbi munkahelyére – immár meghallgatásra. Persze Anna Nyetrebko már korábban sem tudott észrevétlen maradni, az azonban mégiscsak szokatlan karrierkezdet, hogy Valerij Gergijev karmester a színpadon éneklő fiatal művésznőben felismeri az egykor a színház folyosóin szorgoskodó Hamupipőkét. A világhírű dirigens azonnal lecsapott a nem mindennapi vokális kincsre, s egyengetni kezdte Nyetrebko karrierjét – aki mára ismertségben lekörözte mesterét: vitathatatlanul

ő Oroszország első számú kulturális exportcikke.

Amihez a nevét vagy arcát adja, azonnal elkapkodják, legyen az luxusóra vagy repülőjegy. A milánói Scalában nemrég tizennégy perces ovációval ünnepelték Violetta szerepében – a szerepet azonban nem énekli többé, ennek okairól itt írtunk -; 2002-es, mára legendássá vált debütálása óta ő lett a Salzburgi Ünnepi Játékok húzóneve, mi több, emblémája. A New York-i Metropolitan Operától Japánig a lába előtt hevernek az opera szerelmesei – de személyisége, életmódja azokat is megérinti, akik egyébként nem hívei a műfajnak.

Anna Nyetrebkóval is találkozhat Budapest utcáin

Saját bevallása szerint például vásárlásmániás: Facebook-oldalán rendre megcsodálhatjuk őrültebbnél őrültebb cipő- és ruhakölteményeit. A tervezők versengnek a kegyeiért: elég egy fotót posztolnia, és a webshopokat megrohanják a rajongók az adott öltözet miatt. Két extravagáns lakása – egy New Yorkban, egy Bécsben – a lakberendezők álma: ahogyan a színpadon vagy a magánéletben, úgy az enteriőrök tekintetében sem ismeri az unalmat.  

Mindig kiáll a gyermekekért:

több alapítványt is segít, amely a legkisebbek egészségét és jólétét hivatott támogatni. Mindemellett pedig a rajongók szemében Anna Nyetrebko az erős, önálló, modern nő szimbóluma is. Tehetségének köszönhetően jutott elképesztő magasságokba, minden pillanatában élvezi az életet, sikerrel hangolja össze az anyaságot és a karriert, s afelől sem titkolózik, hogy Erwin Schrott uruguayi basszbaritonnal közös kisfia autista. Egy ideje pedig fejre állította a zenei világ egyik legfőbb sztereotípiáját, a sikeres férfi társaként befutó üdvöske toposzát. Ugyanis gyakran lép fel férjével, az azeri Yusif Eyvazovval, aki – minden erénye mellett – egyelőre sokkal kevésbé ismert és elismert, mint Nyetrebko.

Anna Nyetrebko videóüzenetben köszöntötte a budapesti közönséget

Hogy mi a titka? Impulzív, elragadó egyéniség, aki úgy dolgozik, akár egy öszvér. Mer kockáztatni, de egész pályája során ösztönösen érezte, hol az egyensúly a könnyed darabok és a legkomolyabb művek, a poénok és a kérlelhetetlen profizmus között. Fia, Tiago születése után a drámai repertoár felé fordult, és sokak megdöbbenésére 2017-ben Wagner-hősnőként is debütált. Sikerrel. Saját bevallása szerint ez úgy lehetséges, hogy egy időszakon belül nem ugrál a stílusok és szerepek között, az adott feladathoz igazítja elképesztően rugalmas technikáját.

Lassan számlálni sem lehet, hányszor kapta meg az ECHO Klassik díjat, két Brit Awardot is nyert. Övé Oroszország legmagasabb kulturális kitüntetése, a Time magazin pedig a száz legbefolyásosabb ember közé sorolja. Ő nyitotta meg a szocsi téli olimpiát 2014-ben, s egyik arca volt Oroszország 2020-as futballvébé-pályázatának is. Hiába, no, odahaza pontosan tudják:

Anna Nyetrebko maga a tökéletes országimázs.