Édenkert, angolkert, franciakert, belsőkert, konyhakert, kolostorkert, sírkert, megannyi ember által alkotott képzeletbeli és valóságos kertek, amelyek összetett metaforaként vonatkoznak az emberi élet egészére. A fenti kertek mindenkinek ismerősek, de hogyan reagál egy kortárs művész kritikus eszközökkel és mégis érzékeny módon a kert tematikára, szimbolikusan utalva, de mégis eltávoldva a hagyományos történeti-történelmi kertkoncepcióktól? Tekintse meg Szabó Klára Petra és Szvet Tamás kiállítását június 9. és szeptember 2. között az Ámos Imre-Anna Margit Múzeumban.
Az Art Capital 2018 képzőművészeti fesztivál Organika című kiállításán két kortárs művész Szabó Klára Petra és Szvet Tamás kísérelt meg választ adni arra a kérdésre, hogy ma, a 21. század első évtizedének végén mégis mit jelent a kert. Két eltérő szemléletű alkotó, akiknek interaktív installációi erre a kiállításra készültek, abból a feltételezésből indultak ki, hogy bár mindenütt kertek vesznek körül bennünket, azonban a kert hiánya is árulkodó. Az installációkon éppen a kert konvencionális értelmezése kérdőjeleződik meg.
Szvet Tamás alapvetően a fény, az optikai jelenségek viselkedését és a vizuális érzékelésre irányuló hatásait tanulmányozza művészetében. Puritán eszközökkel kivitelezett installációjában az egymással szemben álló tükrök elve mentén egy virtuális, nemlétező, végtelen vetített teret hoz létre, amelyben sokszorosan tükröződik két yuccafa. Két egyszerű szobanövény – mint egy lehetséges kortárs kertkoncepció, hiszen sokunknak csak ennyi jut – hoz létre egy pszeudó, azaz sosemvolt kertet.
Szabó Klára Petra évek óta foglalkozik akvarellanimációk készítésével, a festészeti technika intermedializálásának lehetőségeivel. Ad infimitum című animációján egy végtelen és monoton mozdulatot ismétel a szereplő (aki maga a művész): földet ás. Talán nem is a tevékenység végső célja a fontos, hanem maga az ásás gesztusa, a föld termékennyé tételére irányuló erőfeszítés, a folyamat átélése.
A két művész közös alkotása pedig a viszonylagosságot vizsgálja: hogyan csapható be a szem néhány optikai trükkel, hogyan változik, módosul, és válik idegenné az ismert, jelenvaló tárgy (egy gyönyörű, akvarellel festett rózsamező képe) egy egyszerű fényhatás következtében. A választ csak a néző adhatja meg, akinek aktív részvételével válik érzékelhetővé, érthetővé és átélhetővé az Organika című installáció.
A kiállítás szeptember 2-ig látható az Art Capital Képzőművészeti Fesztivál keretein belül.