A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal ismerte el a 2017/2018-as színházi évad legjobbjait. A 15 kategória mellett átadták a testület életmű- és Kurázsi díját, a Koltai Tamás kritikapályázat győzteseinek elismerését, valamint a Színházi Dramaturgok Céhének Díját. A sepsiszentgyörgyi színház minden jelölést díjra váltott, Alföldi Róbert rendezőként és színészként is a legjobbnak bizonyult.
Tizenöt kategóriában adták ki független szakmai díjaikat a színikritikusok a 2017-2018-as évad legjobbjainak. A Színházi Kritikusok Céhe tagjai szavaztak, s az eredményre a Szabó Réka rendezte műsor keretében derült fény. Ugyancsak itt került sor a Színházi Dramaturgok Céhe Az Évad Legjobb Magyar Drámája díj átadására, amelyet Szilágyi Eszter Anna A Nyíregyháza utca című darabja nyert el. Kurázsi különdíjat kapott a kritikusoktól Sárosdi Lilla, valamint átvehették elismerésüket a Koltai Tamás kritikapályázat győztesei: Gergics Enikő, Dézsi Fruzsina és Kollár Zsuzsanna.
A 2017/2018-as színházi évad legjobbjai a kritikusok szerint
A Céh által önerőből, illetve támogatók (pártoló tagok, Dumaszínház, Orlai Produkciós Iroda) segítségével rendezett díjátadó gálán a színibírálók nyolcadik alkalommal adtak át életműdíjat. Törőcsik Mari, Senkálszky Endre, Zsámbéki Gábor, Fodor Tamás, Molnár Piroska, Székely Gábor és Radnóti Zsuzsa után 2018-ban Lázár Kati vehette át a Varga Viktor ötvösművész által készített műtárgyat. A kategóriák győztesei ezúttal is csokoládédíjban részesültek, amelyek idén a Trita Csokoládé műhelyéből kerültek ki.
A legjobb új magyar dráma /színpadi szöveg az Egy piaci nap lett. Závada Pál, Mohácsi István és Mohácsi János drámáját a Radnóti Színház vitte színre, amely más kategóriában is aratott díjat. Alföldi Róbert a III. Richárdban nyújtott alakításáért a legjobb férfi főszereplő díját vehette át, s ugyanebből a produkcióból emelték ki a legjobb férfi mellékszereplőt is, László Zsolt személyében. A legígéretesebb pályakezdő díja szintén Radnóti színházi színésznek, Sodró Elizának jutott – holtversenyben a sepsiszentgyörgyi Alice címszereplőjével, Korodi Jankával.
A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház a legteljesebb hatékonysággal váltotta díjra mindegyik várományosi pozícióját: a legjobb zenés/szórakoztató előadás kategóriájában a Sardar Tagirovsky rendezte Chioggiai csetepaté győzedelmeskedett, a legjobb zene és a legjobb jelmez díja is a Bocsárdi László rendezte Alice-előadáshoz kötődik. Az előbbi a sZempöl Offchestra, az utóbbi Kiss Zsuzsanna munkája.
Rendkívül sikeresen szerepeltek idén a határon túli magyar színházak, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a legjobb előadás díja a Vajdaságba került: az Újvidéki Színház Borisz Davidovics síremléke című előadásáért vehette át a fődíjat Alekszandar Popovszki rendező. A Kolozsvári Állami Magyar Színház Rosmersholm-bemutatója is kapott egy díjat: a legjobb díszletét, Andrij és Daniel Zsoldak tervezéséért. A legjobb rendezést egy vidéki színházban látták a kritikusok: a szombathelyi A salemi boszorkányokért kapta meg a díjat Alföldi Róbert. És még egy díj ment Szombathelyre, a különdíj, a Weöres Sándor Színház első tízéves korszakáért.
A színésznők közül Hernádi Judit és Jordán Adél vitte el a csokitorony alakot öltött pálmát. Hernádi Judit az Átrium–Kultúrbrigád A félelem megeszi a lelket előadásában nyújtott alakításával lett a legjobb női főszereplő, Jordán Adél pedig a Katona József Színházban tegnap este is játszott Ascher Tamás Háromszéken produkció Lédájaként sietett a Budapest Bábszínházba, hogy átvegye a legjobb női mellékszereplő díját a Pintér Béla által írt szerep megformálásáért.
A kritikusok két független csapat munkáját is elismerték: a TÁP Színház Utas és holdvilága, Vajdai Vilmos rendezése nyerte a legjobb független színházi előadás díját, a k2 Színház pedig a legjobb gyerek- és ifjúsági előadások között került az első helyre a Fábián Péter által színre vitt Antigonéval.
A legjobb új magyar dráma/színházi szöveg:
Závada Pál-Mohácsi István-Mohácsi János: Egy piaci nap
A legjobb előadás:
Borisz Davidovics síremléke – rendező: Alekszandar Popovszki (Újvidéki Színház)
A legjobb rendezés:
A salemi boszorkányok – rendező: Alföldi Róbert (Weöres Sándor Színház)
A legjobb zenés/szórakoztató előadás:
Chioggiai csetepaté – rendező: Sardar Tagirovsky (Tamási Áron Színház)
A legjobb független színházi előadás:
Utas és holdvilág – rendező: Vajdai Vilmos (Trafó-TÁP Színház)
A legjobb gyerek-/ifjúsági színházi előadás:
Antigoné – rendező: Fábián Péter (k2 Színház)
A legjobb női főszereplő:
Hernádi Judit – A félelem megeszi a lelket (Átrium-Kultúrbrigád)
A legjobb férfi főszereplő:
Alföldi Róbert – III. Richárd (Radnóti Színház)
A legjobb női mellékszereplő:
Jordán Adél – Ascher Tamás Háromszéken (Katona József Színház-Pintér Béla Társulat)
A legjobb férfi mellékszereplő:
László Zsolt – III. Richárd (Radnóti Színház)
A legjobb pályakezdő:
Korodi Janka (Tamási Áron Színház) és Sodró Eliza (Radnóti Színház)
A legjobb díszlet:
Rosmersholm – tervező: Andrij Zsoldak, Daniel Zsoldak (Kolozsvári Állami Magyar Színház)
A legjobb jelmez:
Alice – tervező: Kiss Zsuzsanna (Tamási Áron Színház)
A legjobb zene:
Alice – zeneszerző: a sZempöl Offchestra (Tamási Áron Színház)
Különdíj:
A Weöres Sándor Színház első tízéves korszakáért
A Színházi Kritikusok Céhe életműdíját Lázár Kati kapta.
A Színházi Kritikusok Céhe Kurázsi díját Sárosdi Lilla kapta.
A Színházi Dramaturgok Céhének döntése alapján az évad új magyar drámája Szilágyi Eszter Anna: A Nyíregyháza utca című műve.
A Koltai Tamás kritikapályázat díjazottjai: Gergics Enikő (1. helyezett), Dézsi Fruzsina (2. helyezett), Kollár Zsuzsanna (3. helyezett)
A díjátadó helyszíne a Budapest Bábszínház volt.
Rendező: Szabó Réka
A rendező munkatársai: Szász Dániel, Valcz Péter
Előadók: Békési-Szombati Anett, Furulyás Dóra, Gőz István, Hajduk Károly, Kövesdi László, Nagy Csilla, Réti Anna, Szabó Márta, Szász Dániel, Valcz Péter, Virág Melinda
Zene: G. Szabó Hunor, Hock Ernő, Márkos Albert
Videó: Balogh Balázs
Fény: Szirtes Attila
Dalszöveg: Peer Krisztián
Produkciós asszisztens: Papp Éva