A Kroó György Zene- és Képzőművészeti Kőbányai Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóját, dr. Széll Ritát a művészeti nevelés fontosságáról, valamint az intézmény névadójának, a modern magyar zenetudomány és zenekritika meghatározó alakjának örökségéről kérdeztük.
– Mióta működik az intézmény? Mai működési formája milyen múltra tekint vissza?
– 1952 óta létezik szervezett zeneoktatás Kőbányán, az önálló kerületi zenei képzés pedig az idén ünnepli 50. évfordulóját. Jómagam 2010 óta irányítom a Kőbányai Zeneiskolát. 2011-ben indult meg az iskola fejlesztése. Az intézmény profilja új klasszikus zenei tanszakokkal bővült és elindult a népzenei képzés, valamint megkezdődött a képzőművészeti oktatás is rajz és festészet tanszakokkal. Növendéklétszámunk három év alatt több mint 40 százalékkal megemelkedett. Ma már 1000 fölötti tanulólétszámmal a főépület mellett 9 kihelyezett tagozaton oktatunk, több mint 70 művésztanár közreműködésével.
A Kroó György Zene- és Képzőművészeti Kőbányai Alapfokú Művészeti Iskola kiválóra minősített (2007), Budapest Márka-díjjal kitüntetett (2013), Akkreditált Kiváló Tehetségpont (2017).
– Miért Kroó György nevét vette fel az intézmény? A névadás meghatározza az iskola küldetését?
– A Kőbányai Zeneiskola 2011-ben vette fel a modern magyar zenetudomány és zenekritika meghatározó alakjának nevét. Dr. Batta András, a Zeneakadémia korábbi rektora zeneiskolánk névadó ünnepségén megosztott gondolataiból idézve, Kroó György neve egy iskola homlokzatán rangot ad az intézménynek, rangot ad egy regionális közösség kulturális igényének. Kroó tanár úr széles érdeklődése, lenyűgöző ismeretei a zene, a színház, az irodalom, a képzőművészet területén és legendás nyelvtudása példaértékű egy művészeti iskola számára. Életműve az igényesség, a tanítás és tanulás becsületének jelképe, a nyitottság, az emberség szimbóluma. Büszkén viseljük Kroó György nevét és hálásak vagyunk a Kroó családnak, hogy figyelemmel kísérik az iskola fejlődését, gyakran megtisztelik rendezvényeinket jelenlétükkel.
https://papageno.hu/intermezzo/2017/08/91-eves-lenne-ma-kroo-gyorgy/
– A tanszakok sokszínűsége milyen egyedi tartalmakkal ruházza fel az iskolát?
– A széles tanszak kínálat gazdag programstruktúrát tesz lehetővé. Az óvodás kortól a fiatal felnőtt korig foglalkozunk növendékeinkkel nagy hangsúlyt fektetve az egyéni képességfejlesztésre, tehetséggondozásra. Nagyon sikeres zeneóvodai képzésünk, ahol pedagógusaink játékos képességfejlesztő programok segítségével szerettetik meg a gyerekekkel a zenét és a mozgást, megalapozva a későbbi hangszeres oktatást. A különböző hangszeres tanszakok növendékei pedig évről évre kiemelt művészeti kurzusokon vehetnek részt.
Iskolánk visszatérő vendége dr. Kalló Zsolt hegedűművész,
aki minden korosztállyal megtalálja a hangot, hihetetlen pedagógiai érzékkel, szuggesztivitással lendíti előre a vonós tanszaki, kamarazenei és szimfonikus zenekari munkát. Felejthetetlen élmény volt Malcolm Bilson világhírű fortepiano-művész kurzusa, Kovács Béla klarinét kurzusa, vagy a Cziffra Fesztivál oktatási modulja, mely az idén látogatott először Kőbányára. Ezek mellett számos nagy hírű művész járt az elmúlt években iskolánkban.
– Mik a művészetoktatásban az elsődleges célkitűzései az intézménynek és ezezekt a célokat milyen programokkal érik el?
– Célunk, hogy olyan fiatalokat neveljünk, akiknek mindennapjaiba beépül a zenélés, az alkotás igénye, akik felismerik a maradandó értéket, nyitottak és örömmel tartoznak alkotó közösségekhez. Az elmúlt években sokat fejlődtek az iskolában az oktatási feltételek, jelentősen bővült a hangszerpark, jelenleg folyamatban van egy hangszerfelújítási program. Fokozatosan kialakult a hangversenyterem, a kamaratermek. Bár az épület átfogó rekonstrukciója még várat magára, megteremtődött a szakmai műhelymunkák, együttműködések lehetősége és az intézmény megnyitotta kapuit a közönség előtt.
Nyitott vagyok az innovatív kezdeményezésekre, támogatom elhivatott kollégáim elképzeléseit.
Az elmúlt években sikerült megvalósítani, hogy növendékeink a szóló fellépési lehetőségek mellett, különböző kamaracsoportokban, együttesekben gyakorolják az együttzenélést és szerezzenek közös koncertélményeket. Ennek érdekében különböző együtteseket alapítottunk, illetve a korábbiakat fejlesztettük. Fontos, hogy minden növendékünk örömét lelje a számára megfelelő kamarazenélési lehetőségben, szakmailag és személyiségében is fejlődjön. A kiemelkedő tehetségeket zenei, képzőművészeti pályára készítjük fel.
Legnagyobb együttesünk a Kroó György Szimfonikus Zenekar, melyben növendékeink és tanáraink zenélnek együtt. Mára a zenekar kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik és külföldi koncert meghívásoknak tesz eleget. Utánpótlás zenekara az Ifjúsági Vonószenekar. A régizenei repertoárt a Kroó Baroque Ensemble gondozza, szorosan együttműködve az iskola csembaló tanszakával. Korábban is működött a Gitárzenekar, a Harmonikaegyüttes és a Leánykar. Új kezdeményezés viszont a Fuvolazenekar, a réz- és fafúvósokat tömörítő Fúvószenekar, sokoldalú repertoárral az Operastúdió és természetesen a népzenei együttesek. Képzőművészeti tanszakunk az önálló kiállítások mellett elindította a ZeneKép című programot a mindkét művészeti ágon tanulók számára. Ez egy kiállítás-koncert, ahol a növendékek eljátsszák azokat a műveket, melyek a kiállításra kerülő képeket ihlették.
– A klasszikus zene mellett a népzeneoktatás is teret kap Önöknél. Miért fontos ez az intézménynek?
– Kodály és Bartók hagyatékának ápolása, tanítása a magyar zeneoktatás feladata. A magyar népzene megismertetését fiatal, ambiciózus népzene tanáraink olyan lendülettel, új színekkel gazdagítva végzik, hogy az anyag teljesen megfrissülve, mégis hitelesen jut el a növendékekhez, akiket el is varázsol a népzenei rétegek gazdagsága.
A zeneoktatás jövőjéről rendeztek nemzetközi fórumot a Kroó György Zeneiskolában
Az év végi Erasmus+ eseménysorozat magyar népzenét is felvonultató workshopján győződhetett meg a magyar népzene elementáris, magával ragadó hatásáról a nagyközönség és külföldi vendégeink is.