A komolyzene kedvelői jól tudják, hogy november harmadik hete immár hagyományosan a kamarazenéről szól a Zeneakadémián. A négynapos kamara.hu keretében Simon Izabella és Várjon Dénes ezúttal is a nemzetközi zenei élet színe-javát invitálta Budapestre.
11. 15. 19:00 kamara.hu/1
11. 16. 19:00 kamara.hu/2
11. 17. 17:00 kamara.hu/3
11. 17. 19:30: kamara.hu/4
11.18. 15:30 kamara.hu/5
11. 18. 19:00 kamara.hu/6
11. 17. 11:00 Aranyhúrocska és a három cselló
11. 17. 18:30 Zene és vizualitás ‒ Roman Rabinovich műsora
11. 18. 17:00 Nyolcszemközt – beszélgetés filmről, irodalomról és zenéről
A hazai kiválóságok sorában olyan művészek játékát élvezhetjük, mint Vigh Andrea, Rohmann Ditta, Megyesi Schwartz Lúcia, Klenyán Csaba, Lakatos György, Megyesi Zoltán, vagy a Budapesti Fesztiválzenekar zenészei, Pivon Gabriella és Szőke Zoltán.
Elfogadta a művészeti vezetők meghívását többek között korunk egyik legnagyobb oboajátékosa és zeneszerzője, a svájci Heinz Holliger, aki ezúttal karmesterként is fellép, itt lesz az Alfred Brendel által az egyik legjobb vonósnégyesként aposztrofált Merel Quartet, Viviane Hagner, a Berlini és a New York-i Filharmonikusok, valamint a Bostoni Szimfonikusok szólistája, de a világhírű svájci klarinétos, Reto Bieri is. Különleges előadással készül a komponista‒képzőművész, Roman Rabinovich, valamint eljön a Végh Sándor-tanítvány Alexander Janiczek, a Camerata Salzburg korábbi koncertmestere. A koncerteken túl, a rendezvény vendége lesz a Testről és lélekről című film rendezője, Enyedi Ildikó és férje, Wilhelm Droste irodalomtörténész is. A fesztivál fontos részét képezi Simon Izabella szervezésében az a gyerekeknek szóló program, amelynek keretében Steven Isserlis és Anne Dudley trilógiájának harmadik részére, az Aranyhúrocska és a három cselló előadására kerül sor. Az Aranyfürt és a három medve című meséből egy csodálatos zenei világ bontakozik ki hegedű, három cselló, egy zongora, és természetesen egy narrátor kíséretében.
A negyedik alkalommal megrendezésre kerülő tematikus kamarazenei fesztivál műsorában és a művészek névsorában méltán tükröződik a középpontba kerülő irodalmi alkotás, Az üveggyöngyjáték. Hermann Hesse 1942 tavaszán fejezte be a főműveként számon tartott történetet, amin közel egy évtizeden keresztül dolgozott. 1943-ban először Svájcban jelent meg, Németországban csak 1946-ban, mivel 1941-től Hesse írásait egy időre a náci Németországban betiltották. 1955-ben egy levelében a mester így ír művéről:
a vicsorgó jelennel dacolva a szemmel és a lélek birodalmát jelenvalóként és leküzdhetetlenként kellett láthatóvá tennem, így költeményem utópiává vált, a kép a jövőbe vetítettetett, a gonosz jelen egy túlélt múltba száműzetett.
A kamara.hu nem csak zenészeket, de zenei korszakokat is összeköt a gondosan válogatott zeneszerzők ‒ Haydntől Liszten és Ravelen át Winkelmanig ‒ és műveik által. Mester és tanítvány, Svájc, az irodalom, a zene és a vizualitás kapcsolata, művészek és műfajok párbeszédei, az értelmes élet útjainak keresése mind központi motívumai a 2018-as fesztiválnak.
Ugyan Az üveggyöngyjáték előzetes ismerete nélkül is érdemes ellátogatni a koncertekre, mégis, megéri a könyvet forgatni és tanulmányozni a zenészek, az elhangzó művek sorát, feltérképezni a művészeti vezetők választásának okait, felfedezni a zene vonalát, zeneszerzők, zenészek, korszakok közötti kapcsolatokat, áthajlásokat, hol új gyökerek megteremtését, máshol régi tradíciókra való rátalálást, a zene téren és időn kívüliségét, vagy épp egyszeri, megismételhetetlen létezésének súlyát.
Simon Izabellát és Várjon Dénest arra kértük, hogy válasszanak ki egy idézetet a műből, ami számára a leginkább tükrözi az idei fesztivált.
„Az igazság létezik, kedves fiam! De a tan, amelyre vágysz, a teljes, tökéletes és egyedül bölccsé tevő, az nem létezik. S nem is valami tökéletes tanra kell vágyakoznod, barátom, hanem önmagad tökéletesítésére. Az istenség benned van, nem a fogalmakban és könyvekben. Az igazságot élni kell, nem tanulni.” – Herman Hesse
A zenészházaspár az ide koncertsorozat kapcsán elmondta, hogy „a program összeállítása mindig a legizgalmasabb része a fesztiválnak. Minden év novemberében a kamara.hu után, még a fesztivál friss élményeit, az általa kiváltott érzéseket magunkban hordozva elkezdünk ötletelni.
Ez a folyamat olyan, mint a kártyajáték, vagy egy olyan puzzle, amelyet többféle logika szerint is ki lehet rakni. Egyikünk felvet valamit, amire a másikunktól válaszként egy zenemű ötlete vetődik fel. Időnként persze elakadunk, de később beugrik a kitervelt koncerthez egy olyan asszociáció, amelyik kapcsolódik az addig megtalált darabokhoz, de mégis egy másfajta irányt is mutat. Így haladunk előre.