Monsanto: A Photographic Investigation by Mathieu Asselin – STOCK EXHCANGE című kiállításról beszélgettünk a TOBE Gallery társtulajdonosával, Tomas Opitz-cal. A galéria aktuális kiállítása egy ötéves kutatás dokumentációja, fotóesszéje, mely a Monsanto biotechnológiai óriásvállalat gátlástalan fellendülését mutatja be.
„A DDT-t és PCB-ket tartalmazó rovarirtó szerek, az Agent Orange (narancssárga hatóanyag) és a génmódosított vetőmagok vezető gyártójaként ismert Monsanto eljárásai és termékei pusztító hatást gyakoroltak az emberiségre, a környezetre és a gazdaságra a vállalat hosszú története során. Mathieu Asselin alapos kutatást végzett, bejárta Vietnámot és az Amerikai Egyesült Államokat, hogy a Monsanto által gyártott és értékesített termékek drasztikus hatásait elszenvedő embereket és helyeket felkutassa.” – mondta el Michael Saur, író.
Az eredeti kiállítás egy közel 300 négyzetméteres térben lett bemutatva a múlt évben, Arles-ban. Mivel az alkotó és a kurátori csapat tisztában voltak vele, hogy egy ekkora anyag prezentálására kevés helyen van lehetőség, fejezetekre bontották a kiállítás tartalmát.
Egy példa: a londoni és frankfurti kiállítással egyidőben zajlott a Bayer vásárlás – 2018 júniusában a Bayer AG gyógyszergyártó óriásvállalat felvásárolta a Monsanto vállalatot, ezáltal a világ legnagyobb vetőmag és mezőgazdasági vegyianyag gyártójává lép elő – amit a két igazgató megegyezését szimbolizáló kézfogó plakát jelzett a kiállításokon. A TOBE-ban látható tárlat is egy újabb fejezet.
„A jelen kiállítás a könyv kiadása óta lezajlott perrel és ítélethozással egészül ki, illetve reflektál a vállalatok részvényeire és azok változására, ami azért izgalmas, mert mint a nemrégiben megjelent számos cikkből is világosan látszik, a Bayer részvényei egyre csökkennek, a befektetők pedig nem nézik jó szemmel a Monsantoval való együttműködést, így felmerül a kérdés, hogy ha a Bayernek nem sikerül kitisztítani ezt a foltot az imázsáról, az a sok pénz meddig marad sok pénz.”
Puskás Bea és Tomas Opitz szinte a kezdetekről nyomon követik a projekt folyamatát. A budapesti helyszínre a németországi Frankfurt Museum of Moder Art-ból érkező anyag, előzőleg a The Photographer’s Gallery London-ban volt kiállítva (csak néhány helyszínt említve). Ebből is világosan látszik, hogy ez egy olyan téma, ami a kultúrpolitikát is foglalkoztatja. A tőkével való visszaélések, illetve az anyagiak miatti politikai elnézés világszerte égető probléma.
Ezen a kiállításon a fotográfia egyik legtartalmasabb, edukatív formájával találkozhatunk december 8-ig.
Tomas Opitz magyarázata szerint Asselin a dokumentarista fotográfia új vonulatát képviseli, új megközelítés jellemző rá, amely meghaladja a dolgok távolról való lefotózását, ezáltal feloldva a stílusra sokszor jellemző távolságtartást.