Az Artportal.hu első alkalommal lépett ki az offline világba, és ezt mindjárt egy kortárs képzőművészeti előadás-sorozattal tette. A helyszínek olyan galériák, ahova – Nagy Gergely, a lap főszerkesztőjének meghatározása szerint – nem könnyű, de érdemes bejutni, az előadók pedig olyan szakemberek, akiket hallgatva nem csupán a kortárs képzőművészetben mozoghatunk otthonosan, de akár magunk is műgyűjtővé avanzsálhatunk. Amikor ott voltunk az előadásokon, egy kicsit így éreztük legalábbis magunkat.
A felkért előadók konkrét művekre, művészpályák és tendenciák felé tekintettek ki, az pedig, hogy mindegyik alkalmat másik fővárosi galéria terében rendezték, bepillantást kínált a hazai kortárs, for- és non-profit galériás színtér életébe is, alkalmat továbbá az aktuális tárlatok megtekintésére.
Szoboszlai János előadása a kortárs műtárgypiac szereplőiről, viszonyairól és tranzakcióiról, struktúrájáról és folyamatairól szólt. Itt hallhattunk azokról a legitimációs érvekről, amelyek egyik lépcsőfokról a másikra helyezik, egy bizonyos magasságtól pedig önálló branddé tesznek az alkotót.
Hogy mik ezek?
A Liszt Ferenc téri Knoll Galériában Nagy Gergely, az artportal főszerkesztője adott elő, a kortárs művészet társadalmi pozíciójáról. Szerinte a rendszerváltozás korát követő eufória rövid időre apolitikussá tette az itthoni alkotókat, de úgy véli, mára sokkal inkább a levegőben van az intézményrendszer kritikája.
Kíváncsi rá, melyik alkotókat említette az előadó?
Bencsik Barnabás a művészet globálissá válása címmel adott elő a Hidegszoba Stúdióban. Akik ott voltak, egyből sutba is hajíthatták a romantika zsenikultuszára vonatkozó tételét, hiszen kiderült, a legbefolyásosabb alkotóknak csak nagyon kis része nem részesült felsőfokú képzőművészeti képzésben. Bencsik a legnépszerűbb művészek után a világ leglátogatottabb múzeumait is elsorolta.
Itt található a lista:
Rechnitzer Zsófia a Molnár Ani Galériában arról beszélt, ki, miként lépeget felfelé a legmagasabb aukciós árak irányába, és hogy milyen tényezők segíthetik egy képzőművész piaci árának növekedését.
Ha érdekli, kinek az otthonában lóg 800 Warhol-kép, kattintson ide:
„Hogy mi a művészet, azt megállapítani nem, csak eldönteni lehet” – idézte Szoboszlai János Erdély Miklós Téziseit. Az viszont bizonyos, hogy a hatrészes sorozat 2019-ben újraindul.