• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kataliszt Lisztográfia Zene Címlap

A pesti templom, ahol az Esztergomi mise a legszebben szólt

Szerző: Kocsis Katalin2018. december 25.
Facebook Twitter E-mail
Budapest- Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

A kéttornyú templom Pest legrégibb épülete, s egyúttal Magyarország egyik legkiemelkedőbb építészeti és kultúrtörténeti emléke.

Első formájában a 11. században Contra Aquincum romjaira épült, annak köveiből. Már a Gesta Hungarorum is említi: 1046-ban e templom falai alatt helyezték el a vértanúságot szenvedett Gellért püspök holttestét. A hagyomány szerint itt tartották 1211-ben a gyermek Árpádházi Szent Erzsébet eljegyzését Thüringiai Lajossal. A román stílusú templomot a 14. század elején gótikus stílusban átépítették, mai szentélye ebből a periódusból származik.

Budapest- Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom
Budapest- Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

A török időkben mecsetként használták, amelyről a szentély oldalfalában ma is látható mihrab-fülke tanúskodik. A visszafoglaláskor megrongálódott, majd nagyrészt leégett épületet 1725-1740 között barokk stílusban állították helyre. Későbarokk toronysisakjai 1795-ből valók. A második világháborúban is megrongálódott, de helyreállításakor szerencsére figyelemmel voltak építésének két meghatározó stíluskorszakára, a gótikusra és a barokkra.

Valószínűsíthető, hogy Pest városának első templomában a kezdeti időktől magas színvonalon művelték az egyházi zenét, de csak körülbelül az utolsó háromszáz évről állnak rendelkezésre megbízható források.

A templomban a török kiűzését követően, a 18. században kezdett fokozatosan kiépülni egy rendszeres zenei együttes, mely a német származású Joseph Bengraf (1745-1791) működése alatt teljesedett ki. Az ő mindössze hét évig, 1784-től 1791-ig tartó karnagysága a főtemplom zenei életének egyik fénykora volt.

A cseh származású Cibulka Alajos (1768-1846) 1803-tól négy évtizeden keresztül működött itt először orgonistaként, majd karnagyként; számos egyházi kompozíciót is írt. 1801-ben e templom falai között ő dirigálta először Magyarországon Mozart Requiemjét. Cibulka Pest világi zenei életében is kulcsfigura volt mint a Pesti Német Színház igazgatója  és karmestere.

A 19. század közepétől a templom kiváló régens chorija Bräuer Ferenc (1799-1871) volt. Az ő működését alapos doktori disszertáció dolgozza fel – beágyazva a templom és a korszak teljes történetébe és zenetörténetébe. Érdemes belemerülni!

1846-tól kántor, 1871-től pedig a főváros tanácsa által megválasztott karnagy volt itt Engeszer Mátyás (1812-1885), akinek férfikarra írt Requiemje a főváros templomainak egyik állandó műsordarabja lett.

Budapest-Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom – forrás: Wikipedia
Római és középkori maradványok a Budapest-Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomban – forrás: Wikipedia
A Rieger-orgona a Budapest-Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomban – forrás: Wikipedia

Ezen a ponton kell szólni a „vendég” Liszt Ferenc és a plébániatemplom kapcsolatáról. Schwendtner Mihály apát révén Liszt gyakran szállt meg a templom közelében egykor állott belvárosi plébánia épületében. Ott megtartott legendás matinéi mellett számos alkalommal hangzott fel Liszt-mű szerzője vezényletével, illetve jelenlétében a templomban is. 1856 szeptemberében Esztergomi miséjét az esztergomi bazilika felszentelési ünnepsége után először itt adták elő megszakítások nélkül, hangversenyszerűen, az eredeti közreműködőkkel, Engeszer Mátyás vezényletével. Liszt szerint a mű itt sokkal jobban hangzott, mint Esztergomban,

s csodálatos megindulást keltett, sokan sírtak…

1870-ben a fővárosi plébánia égisze alatt Engeszer és felesége, Marsch Katalin szervezte meg Liszt Egylet néven az első hazai női énekkart, amely hamarosan vegyeskarrá bővült s a főváros egyik vezető kórusa, Liszt műveinek legfontosabb kortárs tolmácsolója lett. Próbáin rendszeres látogató volt Liszt, s több alkalommal maga vezényelte őket. Itt a templomban először 1872. február 4-én énekeltek Liszt-művet, a Missa Choralist, majd 1874 februárjában Liszt vezényletével a Koronázási misét. Liszt utoljára 1882 márciusában vezényelt itt, szintén Koronázási miséjét.

Bár rendszeresen nem ide járt istentiszteletekre, hanem a belvárosi ferences, illetve a terézvárosi templomba, azért szertartásokon is többször részt vett e templom falai között. 1872. február 10-én például tanú volt barátja, Reményi Ede hegedűművész esküvőjén. S ha február 8-án, egykori élettársa, Carolyn Wittgenstein hercegné születésnapján Pesten tartózkodott, minden évben itt celebráltatott misét Schwendtner apátplébánossal.

Mielőtt a regens chorik személyéhez visszatérnénk, érdemes megemlítenünk Bogisich Mihály (1839-1919) egyházzenész nevét, aki 1870-ben a templom káplánja lett. Az egyházi szolgálat mellett jelentős volt magánénekesi és zeneszerzői munkássága. Tenoristaként gyakran működött közre itteni istentiszteleteken és Lisztnek a Plébánia épületében tartott matinéin. Fontos könyve, A keresztény egyház ősi zenéje 1879-ben jelent meg.

A templom zenei életének további vezetői:

Szautner Zsigmond (1844-1910) egyházi karnagy és zeneszerző 1886-tól volt a templom karnagya; egyúttal kitűnő orgonaművészként korának modern szerzőit ő mutatta be először Magyarországon.

Harmat Artúr (1885-1962), a 20. századi magyar egyházzene és kóruskultúra legjelentősebb egyénisége 1922-től 1938-ig volt a Belvárosi Főplébániatemplom karnagya. Új alapokra helyezte a magyar egyházzenei gyakorlatot: a reneszánsz mesterek, Liszt Ferenc és a kortárs magyar egyházi zeneszerzők műveinek bemutatásával máig élő hagyományt teremtett, amely mostanáig meghatározza a templom zenei életének irányvonalát. Ő dirigálta a templomban Liszt Via Crucis című művének annakidején Engeszer Mátyás halála miatt elmaradt, megkésett ősbemutatóját 1936-ban.

A Belvárosi templom 1865 körül – forrás: Vasárnapi Újság (1865. 11. 19.)
Széchenyi gyászravatala – forrás: Vasárnapi Újság (1860. 05. 27)
A Vasárnapi Újság tudósítása Batthyány Lajos rekviemjéről – forrás: Vasárnapi Ujság (1870. 06. 19.)

A legutóbbi időben a templom zenei életének meghatározó egyénisége Virágh Endre (1928-1999) orgonaművész volt, aki 1960-tól haláláig töltötte be a templom karnagyi állását. Mint Harmat Artúr egykori növendéke, mesterének és elődének zenei irányvonalát folytatta, a hagyományőrzés mellett fontosnak tartva a kortárs magyar egyházzenei alkotások előadását.

Még egy szempontra érdemes kitérni.

A templom számos jeles személyiség esküvőjének és gyászmiséjének is színhelye volt.

Reményi Ede esküvőjét már említettem; 1841. január 9-én itt házasodott össze Kossuth Lajos és Meszlényi Terézia; később itt volt Mosonyi Mihály, Ábrányi Kornél, a karmester Richter János és a primadonna Blaha Lujza esküvője is.

A gyászszertartások közül is emeljük ki a legfontosabbakat: 1855. november 24-én Vörösmarty Mihály, 1860. április 30-án Széchenyi István gyászmiséjét. Mindkét alkalommal Mozart Rekviemje hangzott fel Bräuer Ferenc vezényletével. 1870. június 10-én Batthyány Lajos miniszterelnök újratemetésekor az itt tartott gyászmise alkalmára komponálta Libera című művét vegyeskarra és mélyvonósokra Mosonyi Mihály, amelyet akkor Erkel Ferenc vezényelt.

A templom jeles zenei hagyományai iránti tiszteletből közös emléktáblát állítottak Liszt Ferencnek és Harmat Artúrnak, mely a karzat alatt, a templom nyugati falán látható. Minden évben előadják Liszt négy miséjét, és október hónapban, születésnapjához kapcsolódva megszólaltatják orgonaműveit a templom nemrég felújított orgonáján.

Források:

Dercsényi Balázs: Budapesti műemlékek. Bp. Corvina, 1991
Horváth Ágnes: A pesti főtemplom zenei élete a XIX. század közepén, Bräuer Ferenc karnagyi működésének tükrében (1839-1871). DLA doktori értekezés. Bp. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, 2012
Oberrecht Ádám: A 950 éves budapesti Belvárosi Főplébániatemplom zenei évszázadai. = Gramofon 2000/1
Legány Dezső: Liszt Ferenc Magyarországon 1869-1873. Bp. Zeneműkiadó, 1976
Legány Dezső: Liszt Ferenc Magyarországon 1874-1886. Bp. Zeneműkiadó, 1986
Watzatka Ágnes: Budapesti séták Liszt Ferenccel. Bp. Helikon – Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, 2011

liszt ferenc zenei emlékhelyek emlékhelyek
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÍgy lopta be magát örökre az orosz közönség szívébe Van Cliburn – Videó
Következő bejegyzés Kik voltak 2018 legsikeresebb karmesterei, melyek az év kórusai és együttesei?

Ajánlott Bejegyzések

Live

Kövesd élőben online a Prokofjev-maratont!  

2023. február 3.2 perc olvasás
JM blog

Brácsapróbajáték a Danubia Zenekarnál

2023. február 3.2 perc olvasás
ICMA blog

Csatlakozik az ICMA zsűrijéhez az osztrák ’radio klassik Stephansdom’

2023. február 3.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.