A Christie’s május 15-i New York-i Post-War and Contemporary Art (Háború utáni és kortárs művészeti) árverésének egyik különleges érdeklődéssel vár tétele lesz Roy Lichtenstein Kiss III (Csók III) című, szép nagy „képregénykockája”, amelynek becsült értékét a ház előzetesen 30 millió dollár körüli összegben adta meg. Korábban ennek a képnek a „párja”, a Csók II vezette egy darabig a művész legdrágábban elkelt műveinek a listáját, még ha ehhez képest „nevetséges” áron is, sőt ma már ez a mostani becsérték sem lenne elég még a dobogóra sem.
A most kalapács alá kerülő Kiss III 1962-ben készült, abban az évben, amikor Roy Lichtenstein (1923–1997) első egyéni kiállítását rendezte Leo Castelli legendás New York-i galériájában, és elindult a világhír felé. Mint a kép címében szereplő szám is mutatja, ez a változat a harmadik volt a Csók-képek közül: a Kiss I-et 1961-ben, míg a Kiss II-t már ugyancsak 1962-ben festette a művész. Ezt a második Csók-ot 1990-ben a Christie’s-ben vitték árverésre, ahol is 6 millió dollárért cserélt gazdát: a japán Fuji Gallery adott érte ennyit, akik, mint ez később kiderült, a japán műgyűjtő Masao Wanibuchi részére vették meg a festményt. Ráadásul ezzel a 6 millió dollárral akkor ez a kép lett Lichtenstein mindaddig legdrágábban elkelt alkotása.
Ma már azonban ez az 1990-es 6 millió dollár szinte „elenyészőnek” tűnik az azóta a műkereskedelmi piacon az egyik legfelkapottabb sztárrá lett művész árainak ismeretében. A ma legdrágább Lichtenstein-képért, a Masterpiece (Mestermű) című, ugyancsak 1962-es vászonért ugyanis valamikor 2016-ban egy magánüzlet keretében Steven A. Cohen amerikai műgyűjtő – az Acquavella Gallery közvetítésével – nem kevesebb, mint 165 millió dollárt fizetett Agnes Gundnak, a New York-i Museum of Modern Art „president emeritá”-jának, azaz „nyugalmazott elnökének”, aki maga is jelentős magángyűjteménnyel rendelkezik. (Ezt az adásvételt 2017 januárjában kezdték el pletykálni, majd végül annak az évnek a nyarán hivatalosan is bejelentették.) Ezzel az árral ez a festmény ma a világ tizedik legdrágábban elkelt műtárgya.
Ami pedig az árveréseken a legmagasabb összegért eladott Lichtenstein-művet illeti, az az 1964-ben festett Nurse (Nővér) című vászon: ezért 2015 novemberében a Christie’s New York-i aukcióján 95.365.000 dollárt (27,887 milliárd forint) fizetett ki valaki, miközben 1995-ben ugyanez a kép egy másik árverésen még csak 1.652.500 dollárért kelt el, ami szintén jól mutatja a művész idő közbeni jelentős „felértékelődését”.
Roy Lichtenstein a becslések szerint életében nagyjából 4500 művet készített; ezek közül a fentieken kívül még hat olyan van, amelyek 30 millió dollár feletti áron cseréltek gazdát. Ne csodálkozzunk majd, ha májusban esetleg a Kiss III is felkerül erre a listára.