• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Budapesti Tavaszi Fesztivál Tánc Címlap

Richard Wherlock: „Társulatunk tagjai eltérőek a bőrszín, a származás és a szexuális beállítottság tekintetében is”

Szerző: Ur Máté2019. április 9.
Facebook Twitter E-mail
Richard Wherlock - forrás: Theater Basel

A modern tánc és a klezmer közös nyelvén kerül az Erkel Színház színpadára Tevje, a tejesember története a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében április 10-én második alkalommal hazánkba látogató Bázeli Balettegyüttes előadásában. A darab koreográfusa, a brit Richard Wherlock exkluzív interjút adott lapunknak.

– Sólem Aléchem könyve sajátosan kelet-közép európai történet. Mi motiválta a darab 2015-ös színpadra állításakor?

– Még csak vallásosnak sem mondanám magamat, számomra a pillanat a legfontosabb. Egyszerűen meg akartam mutatni ezt a történetet a tánc nyelvén. A szöveg olyan örök érvényű élet- és konfliktushelyzeteket ábrázol, amelyek bárhol előfordulhatnak. A család és a kisközösség szerepe, a kulturális beágyazottság, a harmónia és annak megbomlása, illetve a remény hangja mind olyan jelenségek, amik táncszínpadra kívánkoznak.

Ide kapcsolódik:
Hogyan kerülhet svájci balettszínpadra Tevje, a tejesember története?

Azt hiszem, hogy a legmegfelelőbb pillanatban találkoztam az Olivier Truan vezette svájci Kolsimcha klezmer együttes zenéjével, ami teljesen lenyűgözött. Mi nem akarunk politikai színház lenni. Én magam, bristoli születésűként soha nem tapasztaltam olyan élményeket, ami az önök számára vallásra és származásra való tekintet nélkül időről időre valóság volt. Mindemellett az gondolom, hogy a rend megbomlása, valamint a remény a jobbra a darab premierjének idején és ma is nagyon aktuális.

– A kérdés, hogy ebben a témában milyen újat tud mutatni egy bázeli együttes talán éppen az említett tapasztalatnélküliség miatt merülhet fel.

– Jogos a felvetés, de mi egy svájci bázisú nemzetközi együttes vagyunk, hiszen a harminc tagot számláló társulatban 15 különböző nemzetiségű táncos dolgozik. Eltérőek vagyunk bőrszín, származás és szexuális beállítottság tekintetében is.

A működési elvünk ugyanakkor rendkívül egyszerű: kölcsönösen tiszteljük egymást.

Fontos hozzátennem, hogy egy platformként működünk, a kulturális szféra támogatása nélkül aligha léteznénk. A kirekesztettség és a valahová tartozás viszonyáról, a szülői szerepekről és ösztönökről, az utálat, a szerelem és remény hármasáról már Shakespeare is beszélt, a téma már csak ezért sem lehet tőlünk teljesen idegen.

– Hogyan lehet mindezeket a tánc nyelvén megjeleníteni?

– A nyelv szót én el is hagynám, hiszen egy prózai vagy adott esetben egy musical előadáshoz képest a mozgás éppen a nyelvi kifejezés korlátai alól oldoz fel. A testünkkel mindenfajta érzést ki tudunk fejezni, egy nagyon tiszta és egyértelmű kommunikációs csatorna, nincs behatároltság, nincsenek kötöttségek.

– Ha már a musicalt említette, mire számíthat a közönség akkor, ha az ikonikus Hegedűs a háztetőn című színpadi mű és filmadaptáció jelenti számára a kiindulási pontot?

– Az elsődleges forrás számunkra is a regény volt, követjük a történetet, de azt sem tagadom, hogy egy személyes adaptációról van szó. Egy alapmű feldolgozása mindig jár némi kockázattal, de az elmúlt évek visszajelzései alapján ettől kár volt tartanunk. Hamarosan Izraelbe is ellátogatunk, kíváncsian várom az ottani közönség véleményét. Az előadás alapvetően a modern tánc elemeire támaszkodik, de a népi jelleg ugyanúgy része a koreográfiának. Az eredeti hangszerelésben nagyzenekar is szerepel, amit most a háttérből hallunk majd, a Kolsimcha viszont élőben játszik.

A Tavaszi Fesztivál háttéranyagait keresse tematikus blogunkban ide kattintva!

– Ha jól tudom, nem először jár Magyarországon.

– A társulattal második alkalommal, nekem pedig már többször is volt szerencsém ide látogatni. Szerintem én vásároltam a legtöbb Hungaroton-lemezt a 70-es években. (Nevet.) Még ma is tartom a kapcsolatot azzal a valakivel, akitől a legjobb Bartók-felvételeket lehetett beszerezni.

interjú tánc bartók hungaroton brit klezmer regény btf 2019 bázel hegedűs a háztetőn
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÚj lemezt készített Győri Noémi és Koltai Katalin
Következő bejegyzés Új Mozart-opera az Eiffel Műhelyház első bemutatója

Ajánlott Bejegyzések

Farkas Gábor
Intermezzo

Farkas Gábor: „A világra nyitott zenész vagyok”

2023. március 28.6 perc olvasás
Fazekas Anna - fotó: Tóth Balázs
Intermezzo

Fazekas Anna: „A teljesen váratlan mindig a szabadság érzésével jár”

2023. március 28.7 perc olvasás
Muzsikás - fotó: Barcsik Géza
Folk

Pestiesen húzzák a falusi nótát – Kövesd élőben az 50 éves Muzsikás jubileumi koncertjét!

2023. március 28.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Emerson Quartet Esterházy

Kismartonban tartja európai búcsúkoncertjét az Emerson Quartet

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.