• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Zene Címlap

Remekmű is lehetett volna, ha Mozart nem a pénzt választja

Szerző: Papp Tímea2019. április 11.
Facebook Twitter E-mail
W. A. Mozart

Április 14-én világpremierrel nyílik az Eiffel Műhelyház: két Mozart-operatöredék, A kairói lúd avagy A rászedett vőlegény ily módon még sosem került közönség elé. A komédiák stílusukban a Figaro házassága és a Così fan tutte előfutárának is tekinthetők, de még a Don Giovanni világára is ráismerhetünk bennük.

„Egy a lényeg, hogy a történet igazán komikus legyen” – győzködte Leopold Mozart az Idomeneo librettistáját, Giovanni Battista Varescót 1783-ban, a darab sikertelensége után. Ez lett A kairói lúd, amelynek igen egyszerű cselekménye – az apa lányát egy ellenszenves férfinak ígéri, és egy toronyba zárja, ahonnan a lány igazi szerelme kiszabadítja – egy igen bizarr fordulatot is tartalmaz. Az ifjú ugyanis egy méretes műlúd segítségével akarja a lányt megmenteni. Sok, leginkább a librettista színházi járatlansága miatt adódó probléma és még több vázlat után azonban egy 1784. február 10-ei, Wolfgang Amadeus Mozart-írta levélből kiderül, a lúd ment a levesbe, jöhettek az akkor épp több pénzt hozó munkák. Ezt követte egy korábbi Cimarosa-darab adaptációja, A rászedett vőlegény, amelynek alcíme: Három nő versengése egy szeretőért. De ez sem készült el; ám a felvázolt tételek komoly szakmai tanulságot jelentettek akár a harmóniahasználat, akár az együttesek kezelésének szempontjából, tehát sem Mozart, sem az utókor szempontjából nem számít elfecséreltnek a komponálással töltött idő.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

Ókovács Szilveszter, az Opera főigazgatója huszonöt éve dédelgeti az ötletet, hogy magyar operaszínpadra kerüljön az ínyencség, és nem véletlen szóhasználatunk, hiszen a pasticcio jelentése pástétom. De vajon miért kellett negyedszázadot várni erre? „Illő sem lett volna, hogy egy ennyire rég a sorára váró, de mégiscsak személyesen leginkább nekem fontos produkcióval az első években előjöjjek. Volt elég cserére szoruló cím vagy előadás a repertoárban.

Az Eiffel Műhelyházban megnyitandó Bánffy-terem Budapest harmadik, színpadi opera- és élőzenés balettelőadásokra épített háza,

a második, a mai Erkel Színház után 108 esztendővel. Ennek a teremnek a világa, műsora – hűen a névadó Bánffy grófhoz, Bartók színpadi műveinek felfedezőjéhez – nem kis részben szól majd a kísérletezésről, és a mi Mozart-pasticciónk, Németh Pál karmesterrel közös darabunk épp ide illik.”

Ide kapcsolódik:
Gyöngyösi Levente átdolgozásában kerül operaszínpadra az István, a király

A karmester hosszan, jó évtizedig ellenállt a közös munkának, ami a szövegkönyvek egységesítését és a hiányzó zenei anyag kiegészítését jelenti, Németh Pál szavait idézve „Mozart nyomán, alapján és segítségével”. A töredékek egyesítéséből pedig, mondja a karmester, reményeik szerint egy hangulatos, vidám művet ismerhetnek meg az érdeklődők, hiszen – és most adjuk vissza a szót ismét neki – „az aranyműves asztaláról lehulló forgács is arany”,

azaz ami megszólal az Eiffelben, az ízig-vérig Mozart.

Bár a töredékeket a zeneszerző életében nem mutatták be, később több sikeres pasticcio készült belőlük. Mégis, világpremiernek számít az áprilisi előadás. „Világbemutató abban az értelemben – magyarázza a főigazgató –, hogy még soha senki sem próbálta összeilleszteni azt a két Mozart-töredéket, amely ugyanazon időben keletkezett, és nagyon hasonló, egymásba csúsztatható cselekmények mentén halad. Érdekesség lesz, nemes kísérlet, reményeink szerint Toronykőy Attila alkotótársi rendezésében méltó is a »harmadik operaház« megnyitásához.”

Ide kapcsolódik:
Mi volt Casanova titka, ami még Mozartot is megihlette? – Videó

A rendező számára megtisztelő a feladat, és elsősorban a helyszín jelenti a legnagyobb kihívást, ugyanis csak februárban szembesülhetnek a konkrét térrel, nézőtéri rálátással, a szűz technikával, valamint egy új akusztikával.

„Ez a Mozart-opera egy olyan helyen születik meg, amely a Magyar Állami Operaház kortárs játszóhelye lesz a jövőben, ezért nagy felelősségnek érzem ezt az alapkőletételt. Egy olyan operát szeretnénk létrehozni, mely klasszikus értékekkel bír, de a mai kor szellemisége, vizualitása is megjelenik benne.”

Az Opera repertoárján jelenleg is több Mozart-mű szerepel: „Két, klasszikusnak mondható Szinetár-rendezés fut, a négyéves Varázsfuvola-produkció és egy sokéves Così fan tutte-felújítás, Giancarlo de Bosio Don Giovannija és Galgóczi Judit Figarója is hagyományos előadás, ahogy Káel Csaba lassan két évtizedes Szöktetése is. Itt az idő – mondja Ókovács –, hogy friss interpretációk sorát nyissuk, úgyhogy bármennyire is képzavaros, A kairói lúd lesz az első fecske.”

opera ókovács szilveszter bemutató eiffel műhelyház lemezbemutató a kairói lúd
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésSzandai Mátyás: „A zene az, amitől minden nap több leszek”
Következő bejegyzés Nemzetközi toplistára került a Szépművészeti Van Dyck-képe

Ajánlott Bejegyzések

Saeed Ghasemi
Szomorú vasárnap

Önpici bővület

2023. január 29.1 perc olvasás
Magyar Zene Háza

Szakcsi Lakatos Béla: „Sosem húztam falat a jazz és az igényes popzene közé”

2023. január 28.12 perc olvasás
forrás: MAGYAR ZENE HÁZA/Szabó Bence
Magyar Zene Háza

Életre keltett Bosch-alakok – A Földi gyönyörök kertje a Hangdómban

2023. január 28.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.