Papageno Radio
Címlap Tripod – Halász Péter Tamás kiállításán jártunk

Tripod – Halász Péter Tamás kiállításán jártunk

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Halász Péter Tamás művei kapcsán megszokhattuk, hogy azokban első látásra meghökkentő, ugyanakkor egymáshoz képest meglepően logikus jelentésrétegek összegeződnek. Alkotásaiban ökológiai, társadalmi és gazdasági problémák kerülnek felszínre, művészetét a mérnökien precíz kivitelezés és a különleges anyaghasználat jellemzi. Legújabb installációi a szentendrei Art Capital keretében láthatóak.

A kiállítás az Art Capital alatt, szeptember 1-ig látható a Vajda Múzeumban.

Kurátor: Bodonyi Emőke művészettörténész

A kiállítás címe, a Tripod, vagyis a háromlábú fényképezőgép-állvány metaforaként jelzi annak a hármas struktúrának a jelenlétét, ami az egész kiállítást koncepcionálisan és látványelemekkel is átfogja. A hármasság jegyében fogalmazódott meg a Halász Péter Tamás gondolkodására ható francia pszichoanalitikus, Jacques Lacan alapgondolata is, miszerint az emberi psziché megismerésekor a valós, a szimbolikus és az imaginárius egymásra épülő rendjével kell számolnunk. Ez köszön vissza a kiállított tárgyak ötletes kidolgozásában, szimbolikájában és értelmezésében.

Halász Péter Tamás Tripod című kiállítása – enteriőr – fotó: Deim Balázs

A kiállítást indító, A nap az apa című installáció az apa-fiú viszony gyakran analizált jelenségének sokkal árnyaltabb és általánosabb érvényű megközelítését sugallja. A fekete háromszög alapra helyezett agancs és annak ágai közé szerelt, a közelébe érő nézőt erőteljes fénytámadással sokkoló kocka szintén metaforaként értelmezhetően idézi fel az áldozat és az erőszaktevő konfliktussal terhelt kapcsolatát.

Halász Péter Tamás Tripod című kiállítása – enteriőr – fotó: Deim Balázs

A budapesti Dürer Kertben megnyíló baltadobáló ihlette Hard age installáció az emberi agresszivitás módozatait veszi számba, köztük az emberi tevékenységnek a környezetre gyakorolt káros hatását, ami elvezetett az antropocén elnevezésű új földtörténeti korszak bevezetésének indítványozásához. Egyes tudóscsoportok ennek kezdetét a Trinity, az első nukleáris fegyveres teszt idejére teszik. A Hard age-ben mindez egy kör alakú light-boxba állított, baltákkal jelzett különös alakzatban összegeződik, amelyben felismerhetjük a hidegháború idején egy brit képzőművész által tervezett, majd idővel a béke jelévé váló szimbólumot.

Halász Péter Tamás: Hard age, 2019 – fotó: Deim Balázs

Az Icon no stasis nevet viselő bútortárgy-együttes a hétköznapokban használt applikációk (app store, Drive, Chrome) logóinak háromdimenziós modellezése révén született meg, és a fölé helyezett webkamera segítségével a felülnézeti képeken a logók eredeti grafikáit láthatjuk viszont.

Halász Péter Tamás: Icon no stasis, 2019 – fotó: Deim Balázs

Halász Péter Tamás alkotásai a fizikai valóság leképezése mellett egyúttal a realitás látszatvalóságával is szembesítenek minket.

Utópiák és eszmék, álmok és traumák sajátosan fogalmazódnak meg a különleges műtárgyakban.

Joggal tehetjük fel a kérdést, vajon az egyénnek hol a helye ebben az összetett világban? De erre is megkapjuk a választ: a kiállítás legvégén egy újabb nagyméretű light-box visszatükröződő, sokszögű rendszerében saját magunkkal találkozhatunk.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X