Az idén ötödszörre dolgoztunk együtt a Liszt Ferenc Emlékmúzeum szakembereivel az aktuális időszaki kiállítás létrehozásában. Ez a munka pedig főként nem a restaurálásról szól, hiszen a restaurátor munkája szerteágazó lehet.
Van úgy, hogy hetekig óriás méretű archiváló dobozokat készítek egy-egy gyűjtemény tárolására, vagy éppen beköltözöm a múzeumi műhelybe előkészíteni, majd installálni az adott kiállításra összegyűjtött anyagot.
Az imént arról írtam, hogy egy kiállítás létrehozása főként nem a restaurálásról szól, itt leginkább a „főként nem” hangsúlyozandó, mert az esztétikai problémákat az előkészítés során is meg kell oldani. Az időszaki kiállítási anyag többnyire papíralapú tárgyakból áll, mert Liszt Ferenc bútorai, használati- és emléktárgyai egész évben megtekinthetők az állandó tárlaton. Így hozzám a műhelybe a múzeumi anyagból könyvek, kották, levelek, grafikák, egyéb nyomatok és fotográfiák érkeznek felülvizsgálatra. Ha azonban egy tárgy állapota úgy kívánja, hogy azt teljes egészében restaurálják, akkor azt a munkát a tervezett kiállítást megelőzően, hónapokkal korábban kell elvégezni. Az utolsó időszakban inkább csak tisztításra, a kisebb nagyobb szakadások javítására van lehetőség.
A kiállítási anyagban számos levél, eredeti fotográfia, nyomat, kéziratos kotta szerepel, amelyeket megfelelő védelemmel kell ellátni. Az említett tárgyak fokozottan fényérzékenyek, ezért mindegyiket fényvédő fóliával fedtük le. A kiállítótérben pedig biztosítani kell számukra a megfelelő, állandó hőmérsékletet és optimális páratartalmat, valamint a pormentes környezetet, ellenkező esetben ugyanis a papír anyaga könnyen sérül, megváltozhat a mérete, kifakulhat, vagy hullámos lesz, illetve a légszennyezés hatására olyan folyamatok indulnak el, amelyek hosszú távon károsítják a papír szerkezetét.
A kiállítás egy különleges dokumentuma Lisztnek a Franz Schubert Erlkönig című darabjának átiratából készült zenekari változat kézirata, amely a közelmúltban került a múzeum gyűjteményébe, és most először láthatja a közönség.
Mint korábban említettem, a Liszt Múzeum leginkább papíralapú tárgyakat válogatott a tárlatra saját gyűjteményéből, viszont az idén – ahogy az előző években szintén – más intézmények is kölcsönöztek műtárgyakat a Liszt Ausztriában című kiállítás számára.
Többek között, a Magyar Nemzeti Múzeum Történelmi Képtárából, a Bélyegmúzeumból, a Budapesti Történeti Múzeum Kiscelli Múzeumából érkezett számos bélyeg, egy apró porcelánhegedű, emlékplakettek, díszes üvegpoharak, és egy csodaszép kulcs.
A feladat az egyedi formájú tárgyaknál mindig speciális, hiszen méretre „szabott”, biztonságos, a műtárgyat esztétikusan bemutató tárolóegységre van szükség, más az igény a bélyegnél és más például a porcelánhegedű esetében.
Az egyedi tárolókat egyenként kellett kialakítani, a plakettek vörös bársonnyal borított tokokat kaptak, a hegedű „bölcsőjét” ugyanezzel a bársonnyal vontam be, a bélyegeket pedig nagyító alá helyeztük. Természetesen, a tárgyak biztonsága egyébként is rendkívül fontos, de ha azok kölcsönkapott darabok, fokozottan ügyelni kell a megfelelő tárolásra.
A fent leírtak alapján elmondható, hogy egy kiállítás megtervezése és kivitelezése összetett feladat. Ha a stáb kicsi, az összes munkafolyamatot az a néhány ember végzi el. Én nagyon szeretem a megnyitó előtti heteket, mert a munka rendkívül változatos, sok kreativitásra, együttműködésre, együtt gondolkodásra, türelemre van szükség. Ha kell, én vagyok a képkeretező, és egy skicc alapján is elkészítem a tervezett elrendezést.
A Liszt Ausztriában című időszaki kiállítás 2020. május 10-ig megtekinthető a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban.