Az október 1-jén, a zene világnapján tartandó különleges koncerttel kezdetét veszi a fiatal művészek sorozatának idei évada a Párbeszéd Házában. Az Isten és a zene című koncertsorozat alkalmain Miranda Liu hegedűművész és zenészbarátai tolmácsolják a barokktól a kortárs zenéig ívelő komolyzenei hagyomány népszerű és ritkábban hallható darabjait, melyek előtt Gombos László zenetörténész tart ráhangoló bevezetőket. A sorozat fő célja, hogy a zene által a teljesebb élet felé hívogassa a hallgatókat. Az alkalmak ingyenesek, de kérik, aki teheti, adományaival támogassa a sorozatot.
Az Amerikában élő kínai családba született Miranda Liut tanulmányai hozták Európába, előbb Ausztriába, majd Magyarországra, és immár kiválóan beszéli a magyar nyelvet. A Zeneakadémia elvégzése után a Concerto Budapestnél helyezkedett el, és az ország legfiatalabb koncertmestereként vált ismertté. A Párbeszéd Házával való kapcsolata több évre megy vissza; mint mondja, mindig szívesen lépett fel a konferenciateremben tartott koncerteken, három évvel ezelőtt pedig művészeti vezetésével elindult a fiatal művészek sorozata.
„Az október 1-jei koncerttel az Isten és a zene című sorozat negyedik évada veszi kezdetét. Az év folyamán összesen hat hangversenyt adunk zenészbarátaimmal a Párbeszéd Háza gyönyörű konferenciatermében. A mindig kedd estére időzített alkalmakon a zeneirodalom lehető legszélesebb spektrumából igyekszünk válogatni, a barokktól a kortárs kompozíciókig, a népszerű dallamoktól a ritkán hallható művekig” – mondta Miranda Liu.
A pódiumon fiatal zongoristák, vonósok, fúvósok váltják egymást szóló- vagy kisebb kamaraprodukciókban, köztük az ország vezető együtteseiben játszó professzionális muzsikusok, felkészült zeneakadémisták, sőt olykor egy-egy kiemelkedően tehetséges gyermek is. „Szerencsére nemcsak a közönség kedvelte meg a sorozatunkat, de az ifjú zenészek körében is népszerű, nagyon sokan jelentkeznek, hogy szívesen játszanának nálunk.”
Az október 1-jei hangverseny után néhány nappal egy másik zenei program is várja az érdeklődőket a Párbeszéd Házában. A Gipsy Soloists 4-én adandó jótékonysági koncertjének bevételét egy hátrányos helyzetű fiatalokat megszólító zenei-szociális program, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Szimfónia Programja javára fordítják. Az esten a tarnabodi Szimfónia Program diákzenekara is fellép!
Gombos László zenetörténész egy évvel ezelőtt kapcsolódott be a Párbeszéd Háza zenei sorozatába. Feladata, hogy a művek előtt ráhangolja a közönséget az elkövetkező darabra az Isten és a zene cím kontextusában, ami sokkalta tágasabb, mint talán sokan gondolnák, messze túlmegy az egyházzene határain. Az előző évadban – az Ars Sacra Fesztivál keretében elhangzott első koncert kivételével – csak ritkán szerepeltek egyházi művek a koncerteken.
„Ahhoz tudnám hasonlítani a szituációt, mint amikor az őskeresztények természetben hozták az istentiszteletre a felajánlásra szánt javakat (nem csak kenyeret és bort), majd az ajándék valami megfoghatatlan, természetfölötti jelenséggé lényegült át a hívők számára. Hozhat-e egy ifjú muzsikus nagyobb, értékesebb ajándékot magával, mint saját művészete, ha az akár egyetlen lépéssel is előbbre viszi a hallgatókat az abszolút Tökéletesség megismerésében?” – fogalmazott Gombos László.
A zenetudós szerint amint Szent Ambrus is hirdette másfélezer évvel ezelőtt, a legfőbb igazságok sokkal könnyebben eljuttathatók az emberekhez a fül érzékisége, mint a logikai meggyőzés útján. „Akár egyetlen zenei hang szépsége is képes lehet arra inspirálni a hallgatót, hogy elkezdje keresni a tökéletesség forrását, hát még ha a hangok sorozatát egy Bach építette lenyűgöző konstrukcióvá! Az én feladatom csak annyi, hogy felhívjam a figyelmet a mindenki által tudott vagy sejtett jelenségekre.”
Az idei évad első, október 1-jei hangversenyén felcsendülnek Csajkovszkij, Brahms, Mozart és Kodály dallamai, műsorra tűztek továbbá egy különleges, egyetlen kisdobra írt darabot, Juhász Balázs Bevezetés és variáció című művét, melyet Holló Mátyás szólaltat majd meg. A jövőben remélhetőleg énekeseket is fogunk hallani, és még több olyan kompozíciót, amelynek valamilyen vallásos vagy misztikus üzenete van – mondta Gombos László. „A lényegen aligha változtat, hogy maga a szerző akarta felvenni a kapcsolatot a természetfelettiekkel, vagy csupán a kezét vezették az ő tudtán kívül. Mindig is voltak olyanok, közöttük zsenik is, akik a saját maguk istenei szerettek volna lenni, mások viszont, mint például Farkas Ferenc, minden darabjuk végére odaírták: Deo Gratias.”
Sajgó Szabolcs jezsuita atya, a Párbeszéd Háza igazgatója a sorozat kapcsán hangsúlyozta, hogy a Ház nem koncertterem, de örömmel adott helyet három éve a fiatal zenészeknek, hogy támogassa őket. Tavaly pedig erősíteni akarván a zene transzcendenst idéző képességének tényét kérte fel Gombos Lászlót ennek szolgálatára rövid bevezetőivel. „A jezsuiták számára fontos, hogy mindenben Isten nagyobb dicsőségét keressék, a zenével is erősítsék az emberek transzcendens nyitottságát a teljesebb élet felé. Isten, a Kimondhatatlan, a titkok Titka, mindeneket átjár és mindenben benne van. Minden jónak forrása, minden zenei gyönyörűség, harmónia is belőle fakad, és benne lesz teljes minden diszharmónia” – vallja Sajgó Szabolcs.