A japán csoda, Hiromi október 29-én újra eljön a Müpába, ahol három éve triójával aratott fergeteges sikert. Turnéja ezúttal a szólóban zongorázó szerzőt és rögtönzőt állítja fókuszba.
Aki ott volt a híres londoni BBC Proms koncertjén, amelyen Hiromi lépett fel vendégszólistaként, hallhatott tőle egy I Got Rhythm-improvizációt – afféle prelűdként a zenekar belépése előtt. A közvetítésen jól látható, hogy a nagy létszámú zenekar tagjai a hüledezéstől a mosolyig széles érzelmi skálán fogadják az akkor már általuk is ismert zenész produkcióját:
Hiromi elképesztő tehetsége, eredetisége, energiája még zenésztársait is magával ragadja.
A Hamamacuból indult zongorista szinte véletlenül találkozott Chick Coreával még otthon, Japánban, és néhány évvel később már duólemezt adott ki a jazz óriásával. Persze egy ilyen fantasztikus karrierhez nem elég egyetlen áttörés. A körülmények hatalma is segített Hirominak, hogy 1999-ben, húszévesen a Berkleere, a világhírű bostoni jazz-zseniképzőbe kerüljön.
De talán az sem volt egészen véletlen, hogy tanára, Richard Evans bőgős felfigyelt egy szerzeményére, amelyen a hangszerelést gyakorolták a kurzuson. Meg is kérdezte, hogy ki zongorázik a szám demóján. Hiromi megmondta, hogy ő maga. Erre a tanár, aki nem tudta minden növendékéről, hogy mi a fő hangszere, nagyon meglepődött, el is vitte rögtön a felvételt a jazztörténet egyik legnagyobb hatású zongoristájához, Ahmad Jamalhoz. Jamal meghallgatta, nagyon tetszett neki, felhívta Hiromit, ajánlásokkal és tanácsokkal látta el. A Telarc-lemezszerződéssel szinte azonnal megindult Hiromi karrierje.
A párizsi Olympiába és a Newport Jazzfesztiválra hívták meg, idén fellép többek között a hamburgi Elbphilharmonie nagytermében, a bécsi Konzerthausban, a zürichi Tonhalléban. Amikor legutóbb nálunk járt, Spark című lemeze akkor ért a Billboard jazzalbum listájának legtetejére. Új CD-je Spectrum címmel 2019 őszén jelenik meg.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.
Érdekes módon Hiromi olyan partnereit figyelve, mint Corea vagy Stanley Clarke, Anthony Jackson vagy akár utolsó lemezének duópartnere, a kolumbiai származású, de New Yorkban élő Edmar Castañeda hárfás, erős vonzódást fedezhetünk fel a latinos zenei világhoz. Ez talán azzal függ össze, hogy Hiromi energiája a zongoránál pontosan ugyanolyan fékezhetetlen, mindig nyolcvannyolc billentyűben gondolkozik, nem csak a középsőkben, mint a legtöbb nagy temperamentumú latin muzsikus. Sokatmondó a Los Angeles Times kritikusának megjegyzése Hiromiról: