Az üvegművészet, a szobrászat, a divat- és öltözéktörténet, de a fotográfia rajongói is megtalálják az érdeklődési körülnek megfelelő kiállításokat a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon, és sor kerül a hagyományos Art Marketre is, amelynek idei fókuszában a kortárs orosz képzőművészet áll.
A 2011-ben létrejött Art Market Budapest nemzetközi kortárs képzőművészeti vásár olyan egyedülálló művészeti projekt Európa kulturális szempontból egyik legizgalmasabb régiójában és városában, amely kiemelten kezeli az újszerű, inspiráló művészeti tartalmakat, a jövő épp most felemelkedő sztárjait. Friss művészeti inspirációkra épít, amelyek épp annyira táplálkozhatnak a feltörekvő régiók – kiemelten a posztkommunista kelet-európai országok –, mint a fejlett Nyugat új, progresszív generációjának művészetéből vagy más kontinensek Európában még kevéssé felfedezett művészeti választékából. Az október 6-án nyíló Art Market Budapest 2019-ben Oroszország különleges képzőművészeti tartalmait helyezi a figyelem középpontjába.
Metamorfózis – átlényegíteni az anyagot, lendületbe hozni az elemeket, a zene ritmusára rendezni a világ bármely elemét. Lucien Hervé (1910–2007) és Rodolf Hervé (1957–2000), apa és fia fotográfiái felfejtik a valóság rétegeit, kitágítják az érzékelést, a felfedezés élményét adják. A FUGA Budapesti Építészeti Központban október 7. és november 4. között látogatható tárlat egyikük egykori, elmélyülései nyomán született kiállításait idézi és a részletek párbeszédének költőiségébe invitál. Másikuk felfokozott színekkel, feszülő idomokkal teremti meg a maga poézisét. Egy család, két nyelv, végtelen számú variáció. Hol kezdődik és hol ér véget a valóság?
Az Art9 Galéria egymástól elkülönülő, ugyanakkor szomszédos tereiben két szobrászművész, Kovách Gergő és Péli Barna jelentkezik Szobrászjóga című kiállításával. Az ily módon bemutatkozó két anyag – az alkotások számtalan kapcsolódása miatt – természetes módon lép egymással dialogikus kapcsolatba. Kovách Gergő művészettörténetet, népmesei elemeket és popkultúrát ötvöző sajátos mítoszkészlete, társadalmi problémákat feszegető tematikája ugyanúgy nem ismer határokat, mint anyaghasználata, melynek széles skálája a csomagolópapírtól a bronzig terjed.
Péli Barna figurái groteszkek, abszurd módon vadak. Emberek, akik „átlagosnak” minősülnek, emberek, akik átalakulóban vannak. Jelenetszerű, extrém szituációkban ábrázolt, torzított arányú alakok, képzelt kevert lények, akik valamilyen thrillerszerű történetet mesélnek el nekünk október 8. és 25. között.
A CAFe Budapest háttéranyagaiért keresse tematikus blogunkat!
Az Antigravitáció című tárlaton, a Kiskép Galériában Hegyvári Bernadett és James Carcass legújabb alkotásaiban két különböző gondolkodásmód találkozik. Az üvegművész házaspár hölgy tagjának alkotásaira inkább a geometrikus, James Carcass tárgyaira az organikus szemlélet jellemző. Hegyvári Bernadett mindennapi tárgyainkból varázsol valami ünnepélyeset azzal, hogy a felületen új textúrát alakít ki, ezzel megfosztja a használati funkciótól. A gravitáció érzetét felfüggesztő „fent és lent” furcsa látványa kellemes borzongást, feszültséget kelt a nézőben. James Carcass üvegtárgyai térben burjánzó, sejtosztódásra hasonlító formákkal fejtenek ki drámai hatást. Diófából készült szobrai letisztult formák, amelyeken a fa tűzzel előcsalogatott erezete egyszerű mintaként jelenik meg. A hagyományokat finoman követő kortárs tárlatnak, amely október 9. és 31. között tart nyitva, izgalmas hátteret nyújtanak a kiállítótér középkort idéző boltívei.
A Kiscelli Múzeum Templomterében október 11. és 2020. március 15. között látogatható a Ragyogj! – Divat és csillogás című tárlat. Az öltözék és a változó divat az emberi kommunikáció egyik alapvető eszköze, a megkülönböztetés igénye, a tömegből való kiemelkedés pedig a divat egyik mozgatórugója. Ebben alapvető jelentőségű minden olyan textília, kiegészítő és díszítés, mely magára vonzza a tekintetet, illetve különleges értéket képvisel. Ami csillog, az pedig legalább az egyik követelménynek biztosan megfelel. A társadalom változásával a felhasználás célja is változott és változik: míg a 19. század előtt a fémszálas selymek, hímzések, csipkék és drágakövek társadalmi különbséget deklaráltak, addig a 20. században inkább az egyén feltűnése, a személyiség kiemelése lett a cél. A csillogó öltözékeken keresztül nyomon követhetők a társadalmi és életmódbeli változások, illetve azok az alkalmak, társasági események is, melyeken más és más okból az emberek ilyen feltűnő öltözékben jelentek meg. A kiállítás mindezeket a szempontokat figyelembe véve mutatja be a különböző korszakok divatjára jellemző, változó stílusú csillogó öltözékeket.
Váltsa meg jegyét könnyedén a CAFe Budapest programjaira ide kattintva.
Valószínűleg lehetetlen fogalmi úton, a maga komplexitásában megragadni a városi ember és a városi tér kapcsolatát. Mit is jelent valójában a heterotópia (Michel Foucault), mi is az a „nem-hely”, a privát tér, a közösségi tér vagy a nyilvános tér? Az utóbbi években egyfajta modern térhasználat kezdett megjelenni, ugyanakkor megszűnni látszik a köztér klasszikus értelemben vett szociális szerepe. Vajon a kultúra és a kulturális intézmények képesek-e közreműködni ennek a bonyolult kapcsolatnak a megértésében? Az Urban Borders a várost egy mind területében, mind pedig összetételében folyamatosan változó, diverz szövedéknek látja, melyen absztrakt és egyszerre nagyon is kézzel fogható határvonalak futnak keresztül. Ezek a határok néha elválasztanak, néha összekötnek. Az Urban Borders installációi a városi térbe való fizikai beavatkozás kísérletei, a kortárs képzőművészet eszközeivel próbálják megjeleníteni a látható és a láthatatlan városi határokat. A Telep Galériával közös program alkotói Brad Downey és Vincent Grünwald, az installációk október 17. és november 3. között tekinthetők meg.