• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Gyerek Zeneoktatás Zene Címlap

A Tóth Aladár Zeneiskola adott otthont az első gyerekeknek szóló Kortárs Kamarazenei Fesztiválnak

Szerző: Mihalicz Csilla2019. november 24.
Facebook Twitter E-mail
Tóth Aladár - fotó: Magyar Állami Operaház

A zeneiskolák életét átszövő versenyek és fesztiválok sorából kiemelkedik egy új kezdeményezés, a 2019. november 15-én megrendezett I. Kortárs Kamarazenei Fesztivál, amelynek elnevezése pontosan megjelöli azt a három kulcsfogalmat, amely létrehozását inspirálta. Pedagógiai céljai közt hangsúlyt kapott, hogy a kortárs magyar zenével való igencsak töredékes kapcsolatot kívánja teljesebbé tenni. Azzal, hogy kicsempész a kortárs zene elefántcsonttornyából egy-egy művet, a zenei nevelést is gazdagítja.

A 2019. november 15-én megrendezett I. Kortárs Kamarazenei Fesztivál azért fesztivál és nem verseny, mert nem a megmérettetés az elsődleges célja – bár zsűri értékeli és rangsorolja a produkciókat. Kamarazenei, mert az együttmuzsikálás örömének kíván teret adni, amely a hangszeres zenetanulás egyik legnagyobb adománya: életre szóló élményt jelent azoknak is, akik nem lépnek zenei pályára. És kortárs, mert a jelenben alkotó zeneszerzők műveinek bemutatása a célja, mely a fesztivált létrehozó Tóth Aladár Zeneiskola régi hagyományai közé tartozik. Az 1903-ban Fodor Ernő zongoraművész által alapított intézmény az első iskolarendszerű oktatóhelye volt az országban az alapfokú zenei nevelésnek Az iskola kortárs zenével ápolt szerves kapcsolatára rávilágít, hogy

koncertjei közt az egyik legnevezetesebb az volt, amikor Bartók Béla Gyermekeknek című sorozatát mutatta be, amelyről a korszak legkiválóbb zenetudósa, Tóth Aladár (az iskola későbbi névadója) írt kritikát.

A kortárs szerzőkkel fölépített kapcsolat Fodor Ernő iskolájának államosítása után sem szakadt meg. Az első „állami” igazgató Czövek Erna – aki a zenepedagógia megújításán, a zeneiskolai hálózat újragondolásán is dolgozott a Kodály-koncepció szellemében – olyan tanárokat hívott meg az iskolába, akik alkottak is a tanítás mellett: például Papp Lajos, Szokolay Sándor, Dobszay László. Utódai e hagyományhoz híven vezették tovább az iskolát, így a kortárs művek játszása élő gyakorlat maradt az iskolában: az Operastúdió mutatta be Szőnyi Erzsébet egyik operáját, számos alkalommal szólaltatták meg Szokolay Sándor műveit, a vonós együtteseknek élő alkotói kapcsolatuk van Soós Andrással. Serei Zsolt, amellett, hogy gyermekoperát írt az iskola 110 éves jubileumára, átiratokat és új műveket készít például az iskola együtteseinek is.

Ide kapcsolódik:
Átfogó kötet jelent meg Tóth Aladár munkásságáról

„A kortárs szerzők műveivel való kapcsolattartás annak függvénye, hogy van-e az adott tanárnak erre belső késztetése, nyitottsága – hangsúlyozza az iskola igazgatója, Magyar Margit. „Jómagam, amikor még tagiskola-vezető voltam a 80-as évek elején, minden hónapban szerveztem happening-szerű alkalmakat a Kodály köröndön álló Hübner udvarházban, az egykori Ziegler lakásban. Emlékszem, előadtam John Cage 4’33’’ című művét is, amivel igencsak megleptem a közönséget. A kortárs zene tanítása olyan hagyomány, amely az iskola alapítása óta folyamatos.”

Magyar Margit – fotó: Mihalicz Csilla

A Macska és a hegedű című opera nemcsak azért volt jelentős esemény, mert nem születik mindennap gyermekopera, hanem azért is, mert a zeneiskola növendékei adták elő. Beleértve az egyik főszerepet is – amelynek megformálása nemcsak színészi feladatot jelentett, hanem egyformán jól kellett tudni hozzá hegedülni és énekelni is. Serei Zsolt egy interjúban akkor elmondta, mennyire nehéz volt némelyik növendéket arra rávenni, hogy merjen szokatlan hangokat, effektusokat játszani a hangszerén.

A disszonáns hangzásvilág viszont nem zavarta a gyerekeket.

„Az, hogy a gyerekek mit szólnak egy kortárs mű szokatlan hangzásához, nagyrészt pedagógiai, módszertani kérdés – folytatja az igazgató. „A gyerekek a művekkel mindig a pedagógus személyiségén keresztül találkoznak, legyen az egy Beethoven-mű, vagy egy kortárs alkotás. A művészetekkel való foglalkozás kezdőpontja az a fölvetés, hogy mitől válik valami művészetté. Hogy a meghallgatott hangok mennyire tudnak élő lenyomatként megmaradni társadalmi szinten, esetleg csak több évtized múlva tudjuk megmondani. Amikor a zenei folyamat nem hagyományos struktúrákra és hangzásokra épül, annak nyilván valamilyen társadalmi együttműködéssel kellene találkoznia. Ezt egy olyan mecenatúra tudná segíteni, mint amely a 16-17. században még működött, ma viszont igen ritkán fordul elő, hogy megrendelésre alkotnak zeneszerzők, és utána frekventált módon, nagyobb közönség előtt mutathatják be a műveiket. Ha ez rendszeresen megtörténne, akkor válhatna a kortárs zenei nyelv anyanyelvvé.

A kortárs zene, ahogyan minden művészet, tükröt is tart a világ elé.

Ha a nyelvezet nem annyira harmonikus, elsőre nehezen befogadható, keményen szól, lehet olyan érzésünk, hogy inkább távolságot szeretnénk tőle tartani. Az a rendezetlenség, rohanás, ami ma jellemzi a világot, ilyen módon is megjelenhet egy műben. Most temettük el Jeney Zoltánt, aki az egyik legmeghatározóbb magyar zeneszerzője volt a 20. század második felének, és én nagyon jól emlékszem arra, amikor a Zeneakadémia kistermében bemutatták a Kató NK című darabját. Abban két hangot hallottunk másfél órán keresztül. A Kató NK egy daru neve volt, amely a dolgozószobája ablaka mellett ezt a két hangot adta ki. Egy zenére érzékeny fülnek képtelenség volt a hatása alól szabadulni, olyan dominánsan terítette be a környéket, és tette próbára a zeneszerzőt. Egészen addig, míg a daru hangját át nem tudta helyezni egy másik struktúrába, másfél órás zeneművé alakítva.

Jellemző vonulat a század második felének zenei gondolkodásában, hogy amikor azt szeretné kifejezni a szerző, hogy nem akar egy kaotikus világba még több zajt vinni, akkor kvázi a csendet alkotja meg.

A másik hozzáállás, amikor rázúdítja hallgatójára a külvilág robaját. Vannak olyan zeneszerzők, akik azzal próbálkoznak, hogyan lehet a 20-21. századi zenei struktúrákba klasszikus hangzásvilágot ültetni. A sokféle kísérletet majd a jövő fogja mérlegre tenni.”

Az első Babszi-díj margójára

Az I. Kortárs Kamarazenei Fesztivál Kovács Kálmánné emlékezetéhez kötődik. Babszi – így ismerték őt tanárok és gyerekek egyaránt a zongorapedagógiában – a Fővárosi Pedagógiai Intézet vezető szaktanácsadójaként és kimagasló szaktudású, elismert zongoratanárként több évtizeden át meghatározó személyisége volt a magyar alapfokú zeneoktatásnak. A Tóth Aladár Zeneiskola tanára, 1982-84 között igazgatója is volt. Az iskola, egész rendezvénysorozatot épített szakmai, pedagógiai örökségének ápolására, továbbvitelére. A halála évétől (2014) kezdődően a páros években szakmai konferenciával, továbbképzéseket szerveznek az ő szellemiségének folytatásaként. Kollégája, Eckhardt Gábor zongoraművész-tanár szóleleményével ezeket a rendezvényeket „Babszimpózium”-nak nevezték el. Idén először szervezte meg emlékezetére – hagyományteremtő céllal -, a magyar zongorás kamarazenét fókuszba állító Kortárs Kamarazenei Fesztivált. (Az ötlet gazdája a zongora tanszak vezetője, Halászné Veres Zsuzsa.) Babszi számos versenyen zsűrizett, köztük kortárs zenei versenyeken is. Nyitott és előremutató zenepedagógiai gondolkodásában mindig is kulcsszerepet játszott az, hogy a kortárs zenével foglalkozni kell. Növendékei az elsők között voltak, akik a Kurtág sorozatból bemutattak darabokat. Gyakran kifejezetten felkért szerzőket arra, hogy írjanak darabokat – a fesztivál szervezői erre is szeretnék ösztönözni országszerte a zenepedagógusokat.

A kortárs kamarafesztiválnak több támogatót is sikerült megnyerni, köztük a BMC-t, amely egyebek mellett gálahangverseny helyszíne lesz, így is segít a kortárs szerzők műveinek népszerűsítését. A fesztivál legjobb fellépői a Budapest Music Centerben január 25-én a nagy nyilvánosság előtt is eljátszhatják a műveket. Ugyanitt adják át az első Babszi-díjat két zongoratanárnak, zongorapedagógusi munkásságáért, ami a kamarafesztivál másik fontos küldetését jelzi. 

kortárs tóth aladár zeneiskola gyerek verseny bartók béla
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNicolas Beaupertuis: „Ezt a darabot Hsin-Ni Liu mutatta nekem”
Következő bejegyzés Itt nézheted meg Bergendy Péter Emmy-díjra jelölt filmjét

Ajánlott Bejegyzések

Papageno Klasszik

Baráth Emőke és Molnár Piroska a Papageno Klasszikban

2023. szeptember 29.2 perc olvasás
Szenthelyi Krisztián - fotó: Posztós János
Liszt Ünnep

Szenthelyi Krisztián: „Nem tudok egyetlen műfaj mellett elköteleződni”

2023. szeptember 29.5 perc olvasás
The King's Singers - fotó: Frances Marshall
Müpa magazin

Csodaország – Lemezbemutató koncertet ad a The King’s Singers a Müpában

2023. szeptember 29.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Balázs János - fotó: Emmer László Zene

Balázs János: „Mindig ott van a lehetőség, hogy valami új szülessen”

A Varázsceruza – Hagyj nyomot a világban Pásztor Annával c. program sajtótájékoztatója Promóció

Fogyatékossággal élők számára hirdetnek zenei tehetségkutatót Pásztor Anna mentorálásával

Promóció

EGY ÉLETEM – Életrajzi stand-up indul a MOMKultban

Szabó Sipos Barnabás - forrás: YouTube Film

Melange – Légy részese egy független kisjátékfilmnek!

Szendy Szilvi a Mária főhadnagyban - fotó: Juhász Éva Promóció

Nem csak a tarotkártya csillaga – Beszélgetés Szendy Szilvivel

PR

Jubileumi évadot ünnepel az óbudai 3K

PR

Kultúra, gasztronómia, szórakozás – jön a Frankel Piknik

Promóció

Milyen nyelvtudásra van szükségünk?

Góbé - fotó: Komróczki Dia Promóció

Folks&Classics – Közös projektre készül a Góbé és a KamaraSzólisták

Jelenet az ÁLARCOK című előadásból - fotó: Csudai Sándor Promóció

A zene világnapján ismét műsorra tűzi ÁLARCOK című előadását a Honvéd Férfikar

Lukács Péter Promóció

Az engesztelés napja – Lukács Péter koncertje a Zenetudományi Intézetben

Promóció

Hamarosan nyit a 28. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Jennifer Pike - forrás: Arno Zene

Jennifer Pike: „Kicsit olyan ez, mint a hegymászás”

Ránki Fülöp - fotó: Radnóti Róza Promóció

Csönd-zsák koncertek Devich Gergellyel és Ránki Fülöppel

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

VEB 2023
Veszprém VEB 2023

Ősszel is több száz programmal vár a Veszprém-Balaton régió

Together! - fotó: Vámosi Patrik, VEB2023 EKF VEB 2023

Formabontó cirkuszi előadásokkal vár a Together! sorozat Veszprémben

Szent Mauríciusz Kórus - fotó: Oláh Gergely Máté VEB 2023

Gellért Ünnep – Korok és műfajok találkozása Bakonybélben

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

Csabay Domonkos, Hordós Johanna és Hartmann Domonkos (balról jobbra) VEB 2023

Veszprémiek a nagyvilágban – Koncertsorozat indul Európa Kulturális Fővárosában

Magda-lak - Fotó: Forintos-Berki Judit Intermezzo

Múltidéző napok Balatonalmádiban – Nyitott házak ünnepe

VEB 2023

Bemutatták a XI. Music Hungary Konferencia programját

Veszprém VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és a Balaton szeptemberben

Veszprém Folk VEB 2023

Az élő népművészetet mutatja be a Veszprém Folk fesztivál

Manu Chao a BALKAN:MOST-on - fotó: Kovács Bálint BALKAN:MOST

Nagy sikerrel zárult az első BALKAN:MOST Fesztivál

Kincset érő közösség - forrás: MNM VEB 2023

Fúziós jazzkoncerttel zárul a Villa Romana Baláca kiállítása

Zarina Prvasevda - forrás: BALKÁN:MOST BALKAN:MOST

Balkán, ahogy még nem hallottad

Altalena cselló - fotó: Sepsi Botond JM blog

Tizedik alkalommal rendezik meg a David Popper Nemzetközi Csellóversenyt

Erzsébet N. Hamza (1944-2022): Vázák 1980 - forrás: Dornyai Béla Museum Intermezzo

A magyar üvegművészet különleges alkotásai mutatkoznak be Velencében

INOTA - fotó: Besnyő Dániel VEB 2023

A nyár utolsó napján indul az első INOTA Fesztivál

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.