A Christie’s november végi hongkongi árverésén Sanyu öt női aktot ábrázoló festménye megdöntötte a kínai-francia művész aukciós rekordját az érte megadott több mint 300 millió hongkongi dollárral. A siker azért is érdemel figyelmet, mert a korábbi legmagasabb leütését a festő alig egy hónappal korábban érte el a mostani ár alig kétharmadával – igaz, azon a képen csak egy meztelen nő látható.
Sanyu, avagy eredeti kínai nevén Csang Jü (angolos átírásban Chang Yu; 1901–1966) a Szecsuán tartományban lévő Nancsongban született egy gazdag selyemgyáros családjában, és már egészen fiatal korától a legnagyobb mesterektől sajátíthatta el a klasszikus kínai kalligráfia-festés tudományát.
1921-ben, tizenkilenc évesen azonba elhagyta szülőföldjét, és Sanghajból egészen Európáig vitorlázott. Előbb két évig Berlinben barátaival kínai éttermet próbáltak meg üzemeltetni, ám mivel ez nem hozta meg a várt sikert, átköltözött Franciaországba. Párizsba érve egyenesen a bohém Montparnasse negyedbe ment, lakást bérelt, és bevetette magát a francia főváros pezsgő művészeti életébe.
Beiratkozott az Académie de la Grande Chaumière-be, és amivel ott találkozott, az teljesen megváltoztatta a művészi pályáját: ettől fogva negyven éves karrierje alatt mindvégig elsősorban női aktokat festett, amit korábban egyáltalán nem ismerhetett, hiszen ennek a műfajnak Kínába semmilyen hagyománya nem volt, sőt a meztelen test ábrázolása egyenesen tiltva volt.
Sanyu (aki ekkor kezdte a nevét „európaiasan” írni) több mint kétezer vázlatot készített a női testekről az akadémián, és kész műveit is mind ezek alapján festette. 1929-ben aztán találkozott Henri-Pierre Roché műkereskedővel (aki mások mellett Georges Braque és Marcel Duchamp képeivel, valamint Constantin Brâncuşi szobrait is árulta), aki több mint száz festményt és mintegy hatszáz rajzott vásárolt meg tőle, és arra is rávette, hogy készítsen olcsóbban eladható nyomatokat is a műviből. Néhány év múlva azonban megszűnt közöttük a kapcsolat, elsősorban amiatt, mert Sanyu rendszeresen panaszkodott, hogy kevés pénzt kap a kereskedőjétől.
A háború után Sanyu két évre New Yorkba költözött, ahol nagy kiállítást is rendeztek a műveiből, ám egyetlen képét sem vették meg, így összes ottlévő munkáját hátrahagyva barátjánál, Robert Frank amerikai fotóművésznél, visszatért Párizsba.
Frank a munkákat csak 1997-ben, sok évvel Sanyu halála után adta el, és a bevételből egy ösztöndíj-alapot hozott létre, amellyel kínai hallgatók tanulási lehetőségeit segítette a Yale egyetemen.
1964-ben Sanyu több mint negyven új képet festett egy Tajvanban tervezett kiállítására, a munkákat el is küldte, azzal, hogy hamarosan ő is odautazik a tárlat megnyitójára, ám erre valamiért nem került sor. A kiállítás végén megpróbálta a munkáit visszavitetni Párizsba, de a szállítás lebonyolítása egyre csak húzódott, ő pedig 1966-ban egy ostoba baleset következtében meghalt (egy barátainak adott vacsora végén rosszul zárta el a gázt a konyhában, és vendégei távozása után éjszaka álmában megfulladt), így ezek a munkái máig a Taiwan National Museum of History gyűjteményében találhatók.
Most így viszont a múzeum igencsak örülhet, hiszen Sanyu művei alaposan felértékelődtek az elmúlt néhány hétben. Először októberben, a Sotheby’s hongkongi árverésén fizetett ki valaki egy 1965-ben festett Nu (Akt) című képéért 197.974.000 hongkongi dollárt (25,2 millió dollár), majd november végén a Christie’s árverésén ezt is magasan túlszárnyalta a Five Nudes (Öt akt) című, 1955 körül festett munkájával, amelyért 250 millió hongkongi dolláros (33 millió dollár) becsérték után végül 303.985.000 hongkongi dollárt (39,1 millió dollár; 11,812 milliárd forint) fizetett ki valaki.
És ha arra gondolunk, hogy ugyanez a kép 2011-ben ugyancsak Hongkongban, a Ravenel aukciósháznál még „alig” 16 millió dollárnak megfelelő összegért kelt el, akkor jól láthatjuk, hogy Sanyu művei igencsak jó befektetést jelenthetnek mostanában, és talán nagyobb vonzerőt a múzeum számára is.