Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Az abszurd, bizarr helyzetek festője - Szirtes János-kiállítással folytatódik a Várfok jubileumi...

Az abszurd, bizarr helyzetek festője – Szirtes János-kiállítással folytatódik a Várfok jubileumi sorozata

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Szirtes János Tündérország 1970-2020 című tárlatával folytatódik a Várfok Galéria 30 éves jubileumi kiállítássorozata. A 2020. február 28-tól látható kiállítás első része a 80-as évek festészeti munkásságából mutat be egy válogatást, számos alkotás most kerül először kiállításra.

Az expresszív színekkel, dinamikus formákkal, archaikus elemekkel és különböző kultúrákból kölcsönzött motívumokkal jellemzett képek közös térbe hozzák a hivatalos (kanonizált) és az alternatív (szub)kultúrát. Szirtes eltérő kultúrtörténeti rétegeket helyez egymásra: népművészet motívumai, indián törzsek kultúrájának elemei, barlangrajzok szereplői, mondavilág állatai, mind megtalálhatók a képeken. De ezeken túl a pop-art triviális motívumai, Basquiat primitivizmusa, a graffitik expresszív világa és színei szintén megidéződnek. Tudatos építkezés zajlik a képeken: Szirtes dekorativitása különféle korok leltárjának is tekinthető, a motívumok ornamenssé válásával, kultúrkörök találkoztatásával célja egy határozott, érzéki szituáció teremtése, rítusok megidézése, amihez a tűz és a kormozás is bekapcsolódik. Így válik jelenvalóvá a festés mint akció szirtesi alapgondolat, mely szerint maga a képalkotás egyben performansznak vagy rítusnak is tekinthető.

A tárlat másik felében Szirtes legújabb, Tündérország című installációja látható.

Szirtes János (1954, Budapest) a magyar kortárs művészeti színtér ikonikus alakja, festő, grafikus performer, videó- és médiaművész; nagyhatású reformer pedagógus, a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Média Design Tanszékének a vezetője.

Szirtes János művészetről alkotott állásfoglalásában meghatározónak bizonyultak a 70-es évek végén és a 80-as évek elején, az Erdély Miklós által vezetett Indigo csoportban szerzett tapasztalatok. Az ott végzett kreatív kutatásokra alapozva, időről időre vizsgálja bizonyos tárgyak különböző szituációkban való jelentését és viselkedését leginkább performanszok, installációk formájában. Az életműben így már emblematikussá vált motívumok, mint például a medvemancs, fenyőfa, talicska, bicikli után most egy újabb tárgy jelent meg: a motoros bukósisak.

Ide kapcsolódik:
Itt nézheted meg elsőként Orr Máté legújabb festményeit

A motoros bukósisak először a debreceni MODEM-ben megrendezett Épül az Anyag, a Debreceni Nemzetközi Művésztelep 2019-es kiállításán volt látható, majd a Miskolci Galériában a Pontos, mint az atomóra című tárlaton a Kipusztult állatok I-II installációk formájában. Most egy új szituációba ágyazva láthatja a közönség, ahol közúti balesetek apró jeleneteit fogja körbe. Szirtest fiatal kora óta foglalkoztatják az abszurd, bizarr helyzetek, akár borzalmak, ezt mutatja a 70-es években készített, Tündérország című három, most először kiállított alkotása. Az ezekre a korai művekre is reflektáló installációban a közúti baleseteket önmagukba rejtő motoros bukósisakok mint egyfajta fetisizált védelmi bástyák jelennek meg, ugyanakkor a memento mori gondolatát is hordozzák.


Szirtes János: Tündérország 1970-2020

Várfok Galéria (1012 Budapest, Várfok u. 11.)

A kiállítás 2020. február 28. és 2020. március 28. között tart nyitva, kedd–szombat 11 és 18 óra között ingyenesen látogatható.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X