Írtunk már itt, a Senki többet? blogban a Sotheby’s július végére New Yorkba tervezett – reményeik szerint már élőben megtartható – nagy árveréseinek fokozatosan megismerhető kínálatáról; most egy újabb „adagot” jelentettek be ebből, méghozzá csupa női alkotó munkáit. Ráadásul ezzel egyidőben a Phillips is megmutatta, hogy ők is egy különleges női alkotást visznek majd kalapács alá július elején.
- hirdetés -

Ginny Williams (1927–2019) az egyik legjelentősebb műgyűjtő volt Amerikában; vagyonát – férjével, Carllal közösen – a kábeltelevízió-iparban szerezték. Gyűjteményükben jelentős hangsúllyal szerepeletek női alkotók művei; most ezek közül visz árverésre néhány kiemelkedő darabot a Sotheby’s, akik elnyerték a hagyaték értékesítésének a lehetőségét.
Az összesen mintegy négyszázötven tételt több aukcióra fogják majd elosztani (és összesen legalább 50 millió dollárt remélnek kapni értük), de a június végére tervezett „nagy visszatérésükre” a legcsábítóbb „csemegéket” választották ki a teljes anyagból.
Joan Mitchell 1976-ban festett Straw (Szalma) című vásznáért például előzetesen 5–7 millió dollárt remélnek. (Mitchell jelenlegi aukciós csúcsa 16,6 millió dollár – ezt 2018 novemberében fizették egy képéért a Christie’s New York-i árverésén –, de ne felejtsük el, hogy annak a tételnek is pontosan 5–7 milliós volt a becsértéke, és onnan emelték odáig a végső árát a licitek.)

Joan Mitchell: Szalma – forrás: Sotheby’s
Lee Krasner 1957-ben, nem sokkal férje, Jackson Pollock halála után festette Re-Echo (mondjuk talán: Visszaverődő visszhang) című vásznát, amelyik korábban soha nem szerepelt árverésen, és amelynek mostani becsértéke 4–6 millió dollár.

Lee Krasner: Visszaverődő visszhang – forrás: Sotheby’s
Helen Frankenthaler Royal Fireworks (Királyi tűzijátékok) című 1975-ös munkájával szerepel a kínálatban, amelyért 2–3 millió dollárt várnak, és ugyanennyire becsülik Agnes Martin Mountain Flower I. (Hegyi virág I.) című festményét is. Louise Bourgeois-nak öt munkája is kalapács alá fog kerülni, ezek közül a legmagasabb, 1,5–2 millió dolláros becsértéke az 1947–49-es Observer (Megfigyelő) című bronzszobornak van.

Helen Frankenthaler: Királyi tűzijátékok – forrás: Sotheby’s
Mint ahogyan erről már többször is írtunk korábban, a Sotheby’s úgy tervezi, hogy június 29-én New York-ban már élőben térhetnek vissza az árverezéshez, vagyis ezekért a fenti tételekért is már akár személyesen is lehet majd licitálni (bár azt mindig hozzáteszik, hogy természetesen mindez a hatóságoknak a járványhelyzet éppen aktuális alakulása nyomán meghozott döntéseinek lesz a függvénye), a gyűjtemény egy másik részéből pedig július 9. és 16. közöttre terveznek egy fotó-árverést, többek között olyan alkotók munkáiból, mint Diane Arbus, Dorothea Lange, vagy Tina Modotti.
A Sotheby’s fenti bejelentésével egy időben a Phillips is elárulta, hogy július 2-án tervez visszatérni a járvány előtt megszokott élő aukciókhoz, még ha nem is pontosan a korábbi formában. Nyomtatott katalógust például nem készítenek, és a tételeket előzetesen csak online lehet majd megtekinteni, illetve élőben csakis az árverés napján. És bár az eseményre tényleg élőben, árverésvezető közreműködésével kerül sor, most azt tartják a legvalószínűbbnek, hogy az aukciós terembe még nem engedik be a licitálókat, ők csakis telefonon vagy interneten versenghetnek a tételekért. (Miután az elmúlt években ez már minden árverésen jelentős részben amúgy is így volt, hiszen ma már minden ilyen eseményre mindenhonnan a világból jelentkeznek be a gyűjtők, ez talán nem lesz annyira szokatlan.)
Az viszont biztos, hogy erre az alkalomra ők is előrukkolnak egy nő által készített jelentős munkával: Joan Mitchell Noël (Karácsony; bár a szó lehet akár férfi keresztnév is) című, 1961–62-es festményének a becsértékét 9,5–12,5 millió dollárban adták meg.

Joan Mitchell: Karácsony – forrás: Phillips
A művész a képet Párizsba érkezése után készítette, és először 1962 októberében a berni Galerie Klipstein und Kornfeldben megrendezett egyéni kiállításán állította ki, majd a vászon – Mitchell több más képével együtt – húsz évre ott is maradt Svájcban egy raktárban.