Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Balog József, Fischer Annie és Perényi Miklós lemeze is az ICMA jelöltjei...

Balog József, Fischer Annie és Perényi Miklós lemeze is az ICMA jelöltjei között

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Ahogy az elmúlt négy évben, úgy idén is több Hungaroton-kiadvány került fel az International Classical Music Awards (ICMA) jelöltjeinek listájára. A Bach szóló csellóra írt szvitjeit Perényi Miklós előadásában tartalmazó dupla album a Baroque Instrumental, a Fischer Annie kalóz koncertfelvételeit szintén két korongon megörökítő kiadvány a Historical, míg Balog József francia szerzők zongoraműveit tolmácsoló lemeze a Solo kategóriában kapott jelölést. A jelöltek listáját november 17-én Rémy Franck luxemburgi zenetörténész, a zsűri elnöke hozta nyilvánosságra a nemzetközi bírálóbizottság döntése alapján.

- hirdetés -

Generációjának egyik legnagyobb csellistája, hangszerének világhírű képviselője, a kétszeres Kossuth-díjas Perényi Miklós 40 évvel ezelőtt már rögzítette a Hungarotonnál a csellóirodalom fundamentumának számító hat szvitet – most, négy évtized elteltével ismét az ő előadásában hallhatjuk Johann Sebastian Bach életművének ezen jelentős darabjait. „Több mint hatvan éve játszom ezeket a műveket, azóta is folyamatosan vizsgálom az összefüggések mélyebb rétegeit.

Számos tanárnál tanultam a műveket, de akárhányszor elővettem és előveszem, mindig olyan szemmel foglalkozom velük, mintha újdonságok lennének. … Általában nem hallgatom meg a korábbi lemezeimet. A négy évtizeddel ezelőtti csellószvitek tempóira kíváncsi voltam, ezért a felvétel során kértem a stúdióban, hogy mutassák meg. A tempóknál az ember mindig arra törekszik, hogy megtalálja azt az eszményi pontot, ahol a legjobban „ül” a darab tempója, ami segít abban, hogy megjelenítse a tétel jellegét.” – nyilatkozta a művész a Gramofonnak (Réfi Zsuzsanna).

Ide kapcsolódik:
Perényi Miklós 40 év után rögzítette újra Bach csellószvitjeit a Hungarotonnál

Fischer Annie (1914–1995), a világszerte elismert zongoraművész csaknem hét évtizeden át volt a magyar zenei előadóművészet meghatározó alakja. Dévény Anna (1935–2017) gyógytornász, művészi torna szakedző az 1950-es évektől követte pályafutását, majd az 1970-es évek elejétől egészen a zongoraművész haláláig rögzítette a hangversenyekeit egy magnetofonnal. A Secrets című kiadvány ezekből a felvételekből válogat, köztük Schubert a-moll és A-dúr szonátájával, valamint Schumann Fantasiestücke című gyönyörű opusával, melyeket – tudomásunk szerint – stúdiófelvételeken nem hallani Fischer Annie-tól.

A világhírú zongoraművész-házaspár, Simon Izabella és Várjon Dénes így vélekednek a kiadványról: „Ezek a természetesen nem stúdió-minőségű felvételek emberközelből és teljes egyszerűséggel mutatják meg azt a varázslatot, amelyet az ember egy Fischer Annie-koncerten átélt. Az oly sokszor hallott művek abban a pillanatban születtek meg, teljesen új arcukat mutatva – anélkül, hogy erre a legkisebb mértékben is törekedett volna. Egyszerűen csak együtt élt, lélegzett a szerzővel, és a saját, tökéletesen igaz, minden mesterkéltségtől mentes csatornáján keresztülengedve a zeneműveket, megszületett a csoda.”

Ide kapcsolódik:
Fischer Annie eddig ismeretlen felvételei a Papageno Rádió műsorán

A kivételes kvalitású előadóművész, generációjának egyik legtehetségesebb zongoristája, Balog József előadásában szólalnak meg a három francia zeneszerző-óriás, Rameau, Debussy és Boulez művei a The French Collection című albumon. A három szerző közötti kapcsolat látszólag lineáris, amennyiben közismert, hogy Debussynek mennyire fontos volt Rameau, és Bouleznek mennyire fontos volt Debussy. Csakhogy Rameau-ban és Boulezben zenéjük felszíni különbségei és az őket elválasztó bő kétszáz év ellenére volt valami mély hasonlóság. Különösen szembetűnő a három szerző kapcsolata a lemezen szereplő művek fényében, illetve annak köszönhetően, hogy Rameau darabjai is zongorán szólalnak meg. A Liszt-díjas Balog Józsefet nem csak repertoárjának zenetörténeti szélessége, de a különlegességek iránti vonzódása is egyedivé teszi napjaink zongoristamezőnyében.

Az International Classical Music Awards (ICMA) a világ vezető független hanglemez-szakmai díja, amelynek odaítélésében üzleti-kereskedelmi szempontok nem játszanak szerepet. A nemzetközi zsűri elnöke Rémy Franck, a luxemburgi Pizzicato szaklap főszerkesztője. A zsűriben részt vevő további médiumok és szervezetek: Andante (Törökország), Crescendo (Belgium), das Orchester (Németország), Deutsche Welle (Németország), Gramofon (Magyarország), MDR Klassik és MDR Funkhaus (Németország), Musica (Olaszország), Musical Life (Oroszország), Musik & Theater (Svájc), Opera (Nagy-Britannia), Orpheus Radio (Oroszország), Polskie Radio Chopin (Lengyelország), Radio 100,7 (Luxemburg), Radio Romania Musical (Románia), ResMusica (Franciaország), Rondo Classic (Finnország), Scherzo (Spanyolország), Unison (Horvátország).

Ide kapcsolódik:
Megjelent a Liszt-díjas Balog József legújabb lemeze

Perényi Miklós albuma olyan kiadványokkal került a jelöltek közé, mint Vivaldi fuvolaversenyei (Giovanni Antonini, Il Giardino Armonico), a Discovery in Passion (Dorothea Oberlinger, Dmitrij Sinkovszkij, Ensemble 1700) vagy a Barricades (Jean Rondeau, Thomas Dunford) című albumok.

Fischer Annie lemeze Szvjatoszlav Richter, Emil Gilelsz, Tatjana Nyikolajeva és Dmitrij Sosztakovics (Dmitri Shostakovich: 24 Prelused and Fugues for Piano, Op 87), valamint Jevgenyij Kisszin (Recital of Evgeny Kissin (1985): Chopin), míg Balog József albuma Elisabeth Leonskaja (Schumann), Jevgenyij Koroljov (The Koroliov Series, Vol. XXII) vagy Maurizio Pollini (Beethoven: Piano Sonatas, Nos 30-32) felvételeivel versenyez a kategória első helyéért.

Promóció

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X