Az International Classical Music Awards (ICMA) a világ vezető független hanglemez-szakmai díja. Az elismerésre a Hungaroton által kiadott három korong mellett a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar felvételeit is jelölték.
Az együttesek Lemoyne Phèdre című művéből készített lemezfelvételét OPERA kategóriában jelölték:
Jean-Baptiste Lemoyne 1786-ban bemutatott, Phèdre című zenés tragédiájának librettója kiváló példája a XVI. Lajos királysága idején született új divatirányzatnak, amely a Grand Siècle („Nagy század” – XIII. és XIV. Lajos uralkodása) művészi stílusainak újjáélesztésére törekedett.
Tudjon meg többet a 30 éves Purcell Kórusról tematikus blogunkban!
Sok esztéta úgy vélekedett, hogy Rameau 1764-ben bekövetkezett halála után a művészeteket dekadencia jellemezte, ez az irányzat azonban visszatér a Napkirály korának tiszta, „klasszikus” forrásaihoz. François-Benoît Hoffman könyvtáros, aki később, 1797-ben Cherubini Médée című ragyogó operájának szövegét írja, ekkor még fiatal költőként radikálisan átszerkeszti Jean Racine eredeti szövegét – a történetből csak néhány megdöbbentő fordulatot őriz meg.
Az erőteljesen átdolgozott drámához komponált zene már Gluck 1770-es években megformált, újító stílusában íródott. Lemoyne különös figyelmet fordított arra, hogy a recitativók a megfelelő célt szolgálják: rövid zenekari frázisok, váratlan modulációk, sőt olykor váratlan szünetek erősítik a librettó drámáját és érzelmi töltését. Komponistaként sokszínű zenei eszköztárat használ, mindez stílusát azonnal felismerhetővé, egyedivé teszi: a zenekar unisono játéka például Phèdre minden színre lépése előtt nyugtalanító, rejtélyes atmoszférát teremt. A partitúrában egyúttal erősen kirajzolódik a Gluck-iskola vívmánya, a „frenetikus” stílus – Berlioz munkásságának köszönhetően ma ezt a korai zenei romantika vitathatatlan forrásának tekintjük.
A Vashegyi György által vezetett együttesek 2019 szeptemberébe vitték koncertszínpadra a darabot, amely a mű első teljes előadás volt a 18. század óta.
A Montéclair Jephté című lemez a BAROQUE VOCAL kategóriában versenyez:
Michel Pignolet de Montéclair (1667-1737) 1732-ben keletkezett tragédie en musique-ja, a prológból és öt felvonásból álló Jephté az első bibliai tárgyú francia operaként vonult be a zenetörténetbe. Montéclair a barokk forma és hangszerelés egyik megújítója. Jephté című darabjának érdekesége, hogy Simon-Joseph Pellegrin librettója (akárcsak Händel esetében Thomas Morellé) a bibliai tragikus vég helyett boldog befejezéssel zárul: Montéclair operájában Jephtének, aki az ammoniták ellen harcoló Izráelt vezeti, fogadalma ellenére végül nem kell feláldoznia egyetlen lányát.
A harc kezdete előtt segítséget kérve fohászkodó Jephté ugyanis felajánlja Istennek, hogy ha győzelemre segíti, feláldozza az első lényt, akit a győzelmet követően kilépni lát házából. Ez nem más, mint egyetlen lánya, Iphise – aki a librettó szerint ráadásul titokban az ellenséges Ammonba szerelmes. (Ez a mozzanat nem szerepel a bibliában, szövegkönyvírói lelemény.)
A darabot 2019 márciusában hallhatta a közönség.