Gyatra az angol ének-zene oktatás

A brit oktatási felügyelet legutóbbi felmérése szerint az angol állami általános iskolák kétharmadában az ének-zene oktatás nem megfelelő, egynegyedükben elégtelen.

Bár vannak pozitív példák a zenés tévésorozat, a Glee mintájára szervezett iskolai kórusokkal vagy az X Faktor és a Britain’s Got Talent jellegű tehetségkutatókkal, de olyan extrém esettel is találkoztak a szakfelügyelők, hogy a 14 éves gyerekek Johnny Cash és Eric Clapton életrajzát körmölték, anélkül, hogy egyetlen dalukat hallották volna.

Mindeközben Észtországban beindult a Hangszert minden gyereknek! program.

A mintegy kétszáz iskolában tett látogatás után az a hivatal véleménye, hogy

az angol ének-zene oktatásból leginkább az ének és a zene hiányzik.

Sokat írnak a gyerekek anélkül, hogy zenei referenciát hallanának, a tanárok pedig túl sokat beszélnek anélkül, hogy megmutatnák, mit is kell csinálni, esetleg hagynák a diákokat kibontakozni, akár saját darabjukat az osztály előtt megmutatni.

A középiskolákra vonatkozóan azt állapították meg, hogy a teljesítménymérés nem körültekintő és nem pontos.

A verdikt szerint az iskoláknak megfelelő mennyiségű időt kellene biztosítani arra, hogy elég zenét hallgassanak a gyerekek, fejlesszék a zeneértési készségüket, és a gyakorlati munkára kerüljön a hangsúly. Továbbá elő kell segíteni, hogy iskolán kívül is foglalkozzanak zenetanulással, különösen a fiúk, azok, akiknek tanulási nehézségeik vannak, és akik rossz anyagi körülmények közül származnak.

A manchesteri Hallé Szimfonikus Zenekar 2020 szeptemberében nyitja meg állami fenntartású iskoláját, ahol az órarend 40%-a zenei tárgyakból áll. Kérdés persze, hogy ennek az eredménye mikor tapasztalható, és egy hasonló felmérésben mennyire látható.

(Via The Telegraph)