A bíróságon győzött a művészi szabadság

A Poulenc- és Bernanosörökösök nem voltak elégedettek a Bajor Állami Operaház (Bayerise Staatsoper) Dmitrij Csernyakov rendezte előadásával, úgy gondolták, a rendező meghamisította A kármeliták párbeszédeit.

Az Operaházban is bemutatták a 2016/2017-es évadban a darabot, a honlapon olvasható műismertető szerint az utolsó kép cselekménye a következő:

A tömeg áhítattal figyeli, ahogy a compiègne-i apácák a kivégzéshez érkeznek. A nővérek a Salve Reginát énekelve vonulnak egymás után a guillotine alá. Utolsóként Constance lép a vérpadhoz, ám mielőtt lesújtana rá a pallos, észreveszi a tömegben Blanche-t. Arcán boldog mosollyal megy a halálba. Blanche teljes nyugalommal sétál a guillotine-hoz, és maga is mártírhalált hal.

A per évek óta tart. A zeneszerző és a drámaíró leszármazottai leginkább azt kifogásolták, hogy a 2010-ben bemutatott müncheni előadásban a fentiekkel szemben Blanche megmenti a nővéreket, és ő az egyetlen, aki vértanúhalált hal. Az örökösök szerint ez a rendezői döntés, csakúgy, mint a vallási referenciák erőteljes gyengítése meghamisítja a szerzői szándékot. Azt akarták elérni, hogy az előadást levegyék a repertoárról, és a produkcióról készült DVD-t is bevonják.

A párizsi bíróság első fokon elutasította a keresetet, 2015-ben viszont a feljebbviteli bítóság arra utasította a DVD kiadóját, hogy tegyen meg minden lehetséges intézkedést és távolítsa el minden fórumról a kiadványt. Az ügy itt nem ért véget: a legfelsőbb bíróság az elsőfokú ítéletet hagyta helyben, tehát

a művészi szabadságra hivatkozva

Dmitrij Csernyakov semmiféle szerzői szellemiséget nem sértett.

(Via Klassik.com)