Gáncsolták, mégsem változtatott egy hangot sem Csajkovszkij a b-moll koncerten

Pjotr Iljics Csajkovszkij

Csajkovszkij I. zongoraversenye mára a zeneirodalom egyik legnépszerűbb és leggyakrabban játszott műve, hazájában azonban csak akkor hangzott el először (1875. december 3.), miután Észak-Amerikában és Európában már megkérdőjelezhetetlen volt a sikere.

Csajkovszkij Nyikolaj Rubinsteinre gondolt versenyénél, neki is ajánlotta a művet. Rubinstein azonban, bár alig öt évvel volt idősebb Csajkovszkijnál, soha nem akart felhagyni a gyámkodással, éppen ezért gáncsolni kezdte a b-moll darabot, előadásra alkalmatlannak találta s a szerzőtől változtatásokat követelt. Csajkovszkij kijelentette, hogy

egyetlen hangjegyet sem módosít s áthúzta Rubinsteinnek szóló ajánlását.

Miután Hans von Bülow Bostonban, majd Európában megtörte a jeget, a zongoraversenyt Moszkvában a fiatal Szergej Tanyejev játszotta először, aki a szerző tanítványából őszinte barátjává vált.

Bülow dicsősége felszította Nyikolaj Rubinstein művészi becsvágyát: ő is felvette a művet programjába s impulzív, erőteljes előadóművészetével mind Oroszországban, mind pedig külföldön diadalról diadalra vitte.

Ide kapcsolódik:
Helyén marad a Csajkovszkij-szobor

Amikor Csajkovszkij félénkségből és tartózkodásból nem volt hajlandó vállalni az orosz küldöttség vezetését az 1878. évi párizsi világkiállításon, Rubinstein számos egyéb tisztsége mellett ettől sem riadt vissza s Párizsban Csajkovszkij b-moll koncertjét a legélesebb vetélkedés közepette is nagy sikerrel mutatta be.

(Via classicalmusicnews.ru, klasszikusok.blog.hu)