3 Bartók, egy Semmelweis és még sok más Miskolcon

Kesselyák Gergely, Feke Pál - István, a király - fotó: Bartók Plusz Operafesztivál

Elindult a 2018-as Bartók Plusz Operafesztivál. A Bartók-művek mindig nagy érdeklődéssel kísért feldolgozásai mellett sor került opera-ősbemutatóra, egy különleges, születésnapi díszelőadásra is.

A Bartók Plusz Operafesztivál megalakulása óta változatos képet rajzolt a Bartók-művekből a közönség elé, hiszen a magyar zeneszerző életműve a legeredetibb hívószó a művészek és művészetek közötti párbeszédhez, színpadi és zenei kísérletek megvalósításához. Ez a törekvés 2018-ban a fesztivál Kékszakállú 100 programjában újabb fejezetéhez érkezik. Az opera – Bartók másik két színpadi darabjával együtt – Michał Znaniecki rendező elgondolása szerint került színre.

Díszelőadáson, mindenféle díszlet, jelmez és táncos látvány nélkül láthatták az idén 35 éves István, a királyt. Szörényi Levente a különleges produkció előtt így nyilatkozott: „Az István, a király nem azért hordja magán a rockopera címkét, mert ez akkor is divatos volt, és ma is az, hanem mert valóban ez a műfaja. Attól még nem opera, hogy szimfonikus zenekar játssza, és attól sem, hogy végig éneklik. Amikor eszembe jutott Beethoven István király nyitánya, nagy kérdés volt: hogyan ragasztjuk oda egy ilyen rockopera elé? Aztán, ahogy fokozódik a zene, egyre inkább belehangszereltem a dobokat, a gitárokat, és a végén elszabadul a gitárszóló. Az én zeném sem rockkal, hanem gregoriánnal indul – amit egyébként imádok –, hiszen a papok érkeznek a színre. A csúcspontja viszont, az Adjatok, adjatok…, ami utoljára készült el, színtiszta rock, méghozzá nem is a visszafogottabb fajtából. Amit sosem hittem volna, hogy megvalósulhat: mindez a népzenével együtt összeállt egy olyan különleges hangzássá, ami egységessé tette a művet. Ezért alkalmas arra, hogy az operafesztivál közönsége is meghallgassa.”

„Nincsen ember, csoport, társaság és hatalom, aki és amely a mindent tudás birtokában lenne. A dogmák megkérdőjelezése nem támadás és nem harc, hanem kötelesség” – fogalmazott a Semmelweis című opera rendezője, Boross Martin, aki szerint azért elismerésre méltó az orvos, mert „mert konfliktust vállalni. Ezzel elmarta maga mellől a családját, a kollégáit, és végül gyilkosság áldozata lett. Vállalta a különvéleményét, és makacsul kötötte az ebet a karóhoz. Szerintem az ma is úgy van, hogy sokszor karnyújtásnyira a megoldás, de ha érdekellentétek övezik, jobb elfordulni, nem tudomást venni róla.”

A Bartók Plusz Operafesztiválról nem maradnak el az egyéb komoly-, jazz-, nép- és világzenei koncertek, színházi, képzőművészeti és táncos kísérőrendezvények, családi programok sem olyan művészek közreműködésével, mint Miklósa Erika és a Ghymes, a Rákfogó és Szakcsi Lakatos Béla, Lajkó Félix vagy Náray Erika.

A fesztivál június 17-ig tart, és számos izgalmas programot kínál. Fellép a Modern Art Orchestra a Tizenöt magyar parasztdal lemezbemutató koncertjével, érkezik az I Musici di Roma, bemutatják Szüts Apor átiratában a RockGiovannit, sor kerül Bősze Ádám stand up estjére, a gála szólistái pedig Sümegi Eszter és Paulo Ferreira lesznek. Napközben szabadtéri koncertek, bábelőadások, utcatánc, esténként GoodNightMusic és Wessely Ernő harmonikaművész játéka várja az érdeklődőket.