Sosem hallott dél-amerikai és itáliai barokk muzsika, koncertmise kórusokkal és rézfúvósokkal, fiatal művészek kamarakoncertje – a zenekedvelőknek is van miért rendszeresen látogatni a Jézus Szíve templomot és a Párbeszéd Házát a Palotanegyedben.
Szeptember 22-én és 23-án rögtön három koncertet is rendeznek a Jezsuita Szigetként is emlegetett józsefvárosi épületegyüttesben az Ars Sacra fesztivál keretében. Szombat este hat órától a Párbeszéd Házában Domenico Zipoli Dél-Amerikában szerzett jezsuita barokk himnusza és a helyi élővilág csodáit megzenésítő szvitjeinek részletei csendülnek fel a Dél-amerikai jezsuita barokk zene című új lemezt bemutató koncert keretében.
Az Ars Sacra fesztivál részletes programjaiért keresse különszámunkat!
Ma már szinte hihetetlen, de a XVII-XVIII. századi dél-amerikai redukciókban, azaz a Misszió című filmből is ismerős jezsuita telepeken a szerzetesek egyik leghatékonyabb igehirdető eszköze a barokk zene volt. A páterek megtanították több szólamban énekelni és hangszeren játszani az őslakosokat, s helyi tanítványaik közreműködésével a korabeli itáliai zenei köznyelv (gondoljunk csak Vivaldi és kortársai dallamaira) fordulatait használva páratlanul gazdag repertoárt alkottak meg alig néhány évtized leforgása alatt.
Ennél már csak az hihetetlenebb, hogy 4000 kottalap csodával határos módon érintetlenül maradt fenn és került elő az 1980-as évek közepén a Chiquitos-i templomból (a városkát ma Bolíviában találjuk, de akkoriban az argentin provincia része volt). A redukciók zenéjének legismertebb szerzője a svájci Martin Schmid mellett Domenico Zipoli (1688-1726).
Az itáliai születésű jezsuita a dél-amerikai földrész kellős közepén, Córdoba városában élt és alkotta sorban miséit, himnuszait, hangszeres szvitjeit és alkalmi kompozícióit, melyeket tanítványai és segédei másoltak és terjesztettek kontinens-szerte. Ebből a páratlan zenei örökségből ismerhetünk meg egy csokorra valót Sylvia Leidemann – a Magyar Tudományos Akadémia külső köztestületi tagja – művészeti vezetésével, a historikus előadásmódban jártas kiváló magyar énekes és hangszeres művészek előadásában.
A szomszédos Jézus Szíve Templomban 22-én a Gemma Énekegyüttes működik közre az este hét órai szentmise keretében, illetve ad önálló koncertet a szertartást követően. A kamarakórus húsz éve alakult Budapesten a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola diákjaiból. Az együttes művészeti vezetője a kezdetektől Tóth Márton.
Koncertjeiken főként a régizene remekeiből és a kortárs zeneirodalomból válogatnak, ám szívesen nyúlnak más műfajokhoz is, és a jazz világa sem áll távol tőlük, a Gemma Énekegyüttes ugyanis arra törekszik, hogy zenéje ne csak egy szűk réteg számára legyen elérhető és élvezhető, hanem meg tudjon szólítani minden örömre és zenei élményre vágyó hallgatót. Az elmúlt évek során három önálló lemezük jelent meg, 2017 áprilisában a Budapesti Nemzetközi Kórusversenyen fölényesen nyertek meg két kategóriát. Az együttes alkalmanként liturgikus szolgálatot is teljesít, a Jézus Szíve Jezsuita Templomban ezúttal a szombati előesti szentmise keretében, és a szertartást követő fél órában ad reprezentatív keresztmetszetet repertoárjukból. Előadásukban ezúttal mások mellett W. Byrd művei szólalnak majd meg.
Másnap, szeptember 23-án a délelőtt 11.00 órai szentmisén pedig az egyik legsikeresebb magyar rézfúvós együttes, a 2010-ben alakult In Medias Brass kvintett játszik majd. Rögtön a legelső nemzetközi versenyen, amelyen részt vettek, elsöprő sikert arattak, s három év leforgása alatt nem kevesebb, mint hét rangos nemzetközi díjat nyertek el. Rendszeresen koncerteznek Európa-szerte, az Egyesült Állomokban és Dél-Koreában. Az együttest 2011-ben Junior Prima díjjal tüntették ki, 2012-ben pedig a KLASSZ Tehetség programba választották be őket, s nem mellesleg a kvintett tagja a feltörekvő generáció talán legfényesebb csillaga, a trombitás Pálfalvi Tamás is. Koncertjeiket egyszerre jellemzi a virtuozitás és a meghittség, repertoárjuk a rézfúvós kvintettre írt művektől a különleges klasszikus zenei átiratokon át a könnyedebb műfajokig terjed. Fontosnak tartják, hogy közönségük rácsodálkozhasson hangszereik bámulatos lehetőségeire – ezúttal például arra, hogy alig néhány rézfúvós képes egy templomban úgy megszólalni, mintha az orgonát hallanánk.
* A belépés mindegyik eseményre ingyenes.