Egy nem létező tér hangzásvilága is felidézhető a legmodernebb technikai eszközök segítségével, amiket a tűzvészben megsérült párizsi Notre-Dame eredeti akusztikájának helyreállításánál alkalmaznak is – számolt be róla a hvg.hu.
Hangtérrégészetnek lehetne nevezni azt a tudományos módszert, amelynek során Mylene Pardoen zenetörténész vezetésével lyoni szakemberek rekonstruálták a több mint 200 évvel ezelőtti Párizs akusztikai környezetét. A rekonstrukció során a korabeli zajok vizsgálatánál arra is figyelmet fordítottak, hogy az adott hanghullámok, hogyan viszonyultak az akkori épületekhez, burkolati anyagokhoz. Az akusztikai helyreállítás a Notre-Dame esetében az épület megrongálódott részeinek újjáépítésénél kerül előtérbe, hiszen a belső tér esetleges átrendezése, vagy a ma használatos építőanyagok mind befolyással lehetnek a hangzó térre.
A belső hangtér rekonstruálásához egy a Notre-Dame építésének 850. évfordulóján elhangzott koncert, Massenet 1880-ban komponált, La Vierge című oratóriumának felvétele szolgált alapul. Az előadás rögzítése során az énekeseknek és a hangszercsoportoknak külön felvételi sáv jutott, a hangokat pedig speciális többirányú mikrofonokkal vették fel. A Massenet-koncert anyaga alapján készülhetett el korábban a Notre-Dame 3D-s akusztikai modellje, amelyből kiolvasható, hogy a különféle felületek miként befolyásolják a hanghullámok útját.
A francia Nemzeti Tudományos Kutatási Központ kutatási igazgatója, Brian FG Katz vezetésével mindezek után elkészülhetett a kísértetzenekar, aminek segítségével bárki a számítógépénél megtapasztalhatja, milyen érzés lehet az oratóriumot a katedrális virtuális másának különféle pontjain hallgatni.
A két szakember a korábbi eredmények alapján, most közösen vesznek részt a Notre-Dame újjáépítésében.