Fabienne Ruppen művészettörténész az elmúlt hét évben Cézanne 1400, papírra készült akvarellképét vizsgálta, és kapcsolatot talált a festő két műve között, melyeket eddig önálló alkotásként tartottak számon. Mivel a két festmény nem ugyanazt a tájat ábrázolja, eddig senki nem gondolt rá, hogy ugyanannak az alkotásnak a részei lehetnek. A vizsgálatból kiderült azonban, hogy a műveket ugyanarra a papírlapra készítette a kubizmus előfutára.
A két papírlap közti kapcsolatra Fabienne Ruppen akkor figyelt fel, amikor hasonlóságot fedezett fel elszakított széleik között. A tépés karakterisztikus mintájából arra következtetett, hogy összeilleszthetőek a papírlapok, akár két puzzledarab.
Mivel az eddig különállókként ismert akvarellek különböző témát ábrázolnak, senki nem gondolt arra, hogy összefüggés lehet köztük: a kettészakított papír egyik részén a Cézanne által rengetegszer lefestett provence-i hegy, a Montagne Sainte-Victoire, másik felén pedig egy provance-i falu látképe található.
Nagyon nehéz a festő alkotásainak keletkezési idejét pontosan behatárolni, ám ebben az általa használt papírfajták tanulmányozása segíthet – írja a kutatásról a Dunszt.
Ruppen a papír tanulmányozása során rájött, hogy a posztimpresszionista festő gyakran ugyanarra a nagy lapra több képet is festett.
Cézanne munkáit eddig nagy kategóriákba sorolták – főként a technikától függően, akvarell, tiszta grafit, rajz – de Ruppen most olyan festményeket hozott egymással kapcsolatba a papír minőségét, struktúráját, szakadásait, foltjait vagy vízjeleit tanulmányozva, melyekről eddig nem is sejtették, hogy összeköttetésben állnak, hiszen az új információ tükrében észrevehetőek a színskála és más formális kérdések közti kapcsolatok.
A képeket a londoni Luxembourg & Dayan múzeumban állítják majd ki egymás mellett, ahol a kutató is először látja majd együtt a két festményt.
(Via Dunszt, Artnet News)