A világ legrangosabb Puccini-fesztiválján debütál Káel Csaba rendezése

Szerző:
- 2019. augusztus 16.
Káel Csaba - fotó: Csibi Szilvia
Káel Csaba - fotó: Csibi Szilvia

Magyar-olasz koprodukcióban mutatják be augusztus 16-án Giacomo Puccini Lidércek (Le Villi) című operáját a 65. Torre del Lagó-i Puccini Fesztiválon Káel Csaba rendezésében.

- hirdetés -

A darab, ami 2019 tavaszán debütált Budapesten és Pécsen, a Müpa, a Pannon Filharmonikusok, a Pécsi Balett, a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. és az olasz fesztivál együttműködésében valósul meg.

A toszkán tengerpart és a zeneszerző szülővárosa, Lucca között található Torre del Lago különleges helyszín, mert itt áll Puccini egykori nyaralója, ahol több művét is komponálta – mondta el Káel Csaba. A rendező emlékeztetett arra, hogy a Puccini-villa szomszédságában 65 esztendeje rendezik meg évről évre a mester életművét bemutató nyári programsorozatot, amely a világ legnagyobb Puccini-fesztiváljává nőtte ki magát. Itt épült fel az a fantasztikus szabadtéri színház, amelynek 3500 fős nézőtere közvetlenül a tóra néz, este pedig elbűvölő hangulatot biztosít a közönség számára.

Rendszeresen műsorra tűzik a legismertebb Puccini-operákat, a Toscát, a Pillangókisasszonyt, a Turandotot vagy a Bohéméletet, de a szervezők nem feledkeznek meg a komponista kevésbé ismert munkáiról sem – jegyezte meg a rendező.

Káel Csaba szerint Puccini első operája, a Lidércek nemcsak azért különleges, mert ritkán szokták bemutatni a világ operaházai, hanem azért is, mert bonyolult előadói apparátust igényel, kell hozzá egy komplett balettkar is. Rendezői szempontból is ez jelenti a fő különlegességét: azt szokták rá mondani, hogy „balettopera” – fűzte hozzá.

Az először 1884-ben bemutatott darab története szerint Roberto a menyegzőjén megesküszik arra, hogy mindig hű lesz szerelméhez, a nagyvárosban azonban enged a csábításnak. Felesége belehal a bánatba, ezért annak apja bosszúból a lidércek segítségét kéri, a szerelemtől meghalt lányok erdei lelkei ugyanis, ha teliholdkor áruló férfira bukkannak, azt halálra táncoltatják. Hitvesének szellemével találkozva a visszatérő Roberto ugyan megbánja tettét, de a lidércek nem kegyelmeznek neki.

„Érdekes, hogyan értelmezzük a címadó lidérceket. Az én értelmezésem arról szól, hogy ezek a lények két összetevőből jönnek létre: az emberi tudat teremti meg őket bizonyos pszichológiai szituációkban, illetve olyan természeti jelenségekre reagálva, amelyekre nem találunk magyarázatot” – mondta el a rendező.

Mint hozzátette, izgalmas kihívás megmutatni az ember és a lidércek viszonyát. Erre kiválóan alkalmas a balett, hiszen a mozgás, a tánc nagyszerűen tud érzelmeket kifejezni, egyes zenei részek pszichológiai hátterét megmutatni – mondta Káel Csaba.

A magyarországi bemutatóhoz hasonlóan Torre del Lagóban is a Pécsi Balett vesz részt a produkcióban, a koreográfia Vincze Balázs munkája, a jelmezeket Zoób Kati, a díszletet Szendrényi Éva tervezte. Az opera főszerepeit ezúttal Fabián Rodríguez Lara, Dafne Tian Hui és Raffaele Raffio éneklik, az Orchestra Excellence 2019 zenekart Alberto Veronesi vezényli.

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo