Olga Neuwirth Virginia Woolf Orlando című, 1928-as regénye alapján készült operája december 8-án debütál a Bécsi Állami Operaházban, amely a dalszínház 150 éves története során az első olyan darab, amely női zeneszerző alkotása.
A minden időpontban realista módon körülhatárolt társadalmi-történelmi körülmények között zajló, csaknem 400 évet felölelő, a férfiból nővé változó Orlando története már 15 éves kora óta foglalkoztatta a most 51 éves zeneszerzőt, aki egy interjúban a híresen konzervatív bécsi közönségre reagálva úgy nyilatkozott, hogy „fel akarom rázni, ezt az ódivatú, de csodálatos helyet. Orlando története nem csak a nemi identitás kérdéseit feszegeti, hanem a szabad választásról, az állandó kételyről és az önismeretről szól.”
A regény cselekménye I. Erzsébet korában kezdődik és az 1920-as évek végén fejeződik be, a 19 képből álló opera pedig egészen a máig vezeti majd a közönséget. A főbb szerepekben kizárólag női énekeseket hallhatunk majd, ami egyébként igaz az alkotókra is, hiszen a librettót Catherine Filloux jegyzi, a rendező Polly Graham, a jelmezekért pedig Rei Kawakubo felel. A képzett énekesek mellett a darabban szerepet kap Justin Vivian Bond, a népszerű transznemű amerikai művész is. A zenei anyagban az opera zenekara mellett egy elektromos gitár, két szintetizátor és három kórus is szerephez jut, a hegedűsök pedig egy negyed hanggal lejjebb játszanak majd, amely a szerző szerint szintén az útkeresést jelképezi.
Neuwirthnek korábban már volt egyeztetése az bécsi dalszínházzal, de akkor, 2004-ben az egy fiatalkorút zaklató náci orvos kapcsán készült librettót visszautasították, amihez így a zenei anyag sem készült el. Ami pedig a női zeneszerzőket és a legnagyobb színpadokat illeti, New Yorkban 2016-ban tört meg a jég, amikor színpadra került a finn Kaija Saariaho műve, a londoni Royal Opera pedig határozott ígéretet tett, hogy a jövőbe több női rendező kap majd felkérést.
(Via Guardian)