Egy évszázada lángolt fel arról a vita, hogy vajon a magas szintű formális iskolázottsággal nem rendelkező színész, drámaíró és rendező Jean-Baptiste Poquelin, azaz Molière mégis hogyan tudott maradandó, a drámairodalom megkerülhetetlen mesterműveinek számító drámákat írni. Voltak és vannak olyan vélemények, amelyek szerint valójában nem is ő a Tartuffe vagy A mizantróp szerzője. Egy friss vizsgálat erre a problémára kínál megoldást.
1919-ben egy francia író, Pierre Louÿs állt elő azzal az ötlettel, hogy nem Molière írta az ő neve alatt ismert drámákat, hanem kortársa, a francia klasszicizmus ismert szerzője, Pierre Corneille személyében egy szellemíró. A szerzőséget illető összeesküvés-elméletek gyártói az iskolázatlanság mellett az elfoglalt életvitelre és a kéziratok hiányára hivatkoznak. Florian Cafiero és Jean-Baptiste Camps, az Université de Paris oktatói azt adták feladatul egyetemi hallgatóiknak a számítógépes filológia kurzuson, hogy a nyelvészeti analízist Molière and Corneille példáján keresztül illusztrálják.
A diákok több módszerrel is elemezték a két szerző munkáit, és amikor azt tapasztalták, hogy eredményeik radikálisan különböznek a többségi véleménytől, további kutatásokat folytattak. Megvizsgálták Molière, Pierre Corneille és testvére, Thomas, valamint a korszak más jeles szerzőinek munkáit a nyelvhasználat, a rímelés, a nyelvtan és a szóformák szempontjából. Több hipotézissel dolgoztak (Molière darabjainak vázlatát adta oda Pierre Corneille-nek, hogy az dolgozzon rajta tovább, Molière-nek semmi köze darabokhoz, csak a színészi hírnevét használták a siker érdekében), de egyik sem nyert bizonyítást. A vizsgálat eredménye szerint az nem zárható ki, hogy valaki más írta a Molière-drámákat, de az nagy valószínűséggel megállapítható, hogy a szövegek ugyanattól a szerzőtől származnak.
(Via The Guardian)