„Rendkívüli módon szeretem a prózai rendezést, de a zenés darabok mindenért kárpótolnak” – mesélte egyszer Szirtes Tamás Kossuth-díjas főrendező, a Madách Színház igazgatója, aki 1945. január 7-én látta meg a napvilágot.
Szirtes Tamás a Színház-és Filmművészeti Főiskola színházrendezői szakának elvégzése után, 1968-tól a József Attila Színház tagja volt, majd 1972-ben Miskolcon dolgozott. A következő évben lett a Madách Színház rendezője, 2004-től a Madách Színház Kht. (2009-től Nonprofit Kft.) ügyvezető igazgatója. Mint mondta, az igazán kalandvágyó ember egy helyben marad és a világ változik körülötte”. 1977 és 2005 között a Színház és Filmművészeti Főiskola (2000-től Egyetem) színészhallgatóinak tanára volt.
Szirtes Tamás több mint hetven színdarab és számos tv-játék rendezője. Pályafutása prózai darabokkal indult, többek között Shakespeare, Dürrenmatt, Németh László műveit állította színpadra. Több mint négy évtizedes Madách Színházbeli munkája klasszikus és modern szerzők darabjait rendezte, a vígjátéktól a krimiig, mint a Napsugár fiúk, az Édeskettes hármasban.
A Madách zenés színházzá alakulása, a világhírű musical-darabok színpadra állítása szintén Szirtes nevéhez kötődnek. „Rendkívüli módon szeretem a prózai rendezést, de a zenés darabok mindenért kárpótolnak. Az összművészeti értelemben vett teljes színház, amit a zenés színház kínál, tulajdonképpen magába foglalja a prózát is, az én szívemben már ez van az első helyen” – nyilatkozta.
Élete legmeghatározóbb produkciójának a magyarországi musicaljátszás egyik legnagyobb sikerét, a Macskák 1983-as bemutatását tartja. Andrew Lloyd Webber sikerdarabjának színpadra állítási jogát a rendező 1982-ben kapta meg, így Budapesten közvetlenül a londoni produkció után láthatta a magyar közönség az akkori színházi világ egyik legnagyobb szenzációját, előbb, mint a New York-i publikum. A darab a magyar színházi életben egyedülálló módon közel 40 éve van műsoron.
A direktor az angol zeneszerző több musicaljének hazai rendezésére nyert jogot, a József és a színes szélesvásznú álomkabát, az Operaház fantomja, a Jézus Krisztus szupersztár, a Rocksuli színrevitele is az ő nevéhez fűződik. Emellett olyan nagysikerű zenés darabokat rendezett, mint a Nyomorultak, a Chicago, a Producerek, a Monty Python gyalog galoppjából készült Spamalot, a Mary Poppins, a Napsugár fiúk, a Once/Egyszer…, vagy az ABBA dalain alapuló, filmen is világsikert arató Mamma Mia! című darab, melyet a világon először mutathatták be non replica változatban, azaz nem az eredeti produkció másolataként, hanem önálló koreográfiával és rendezéssel.
A külföldi jogtulajdonosok mindig nagy körültekintéssel hozzák meg az ilyen jellegű döntéseiket, azaz a Madách Színház sikeres musical-produkcióit az eljövendő siker zálogának tekintették. Ahogy Szirtes Tamás fogalmazott: az önállóságra való felhatalmazás kötelez is: nem csupán azt jelenti, hogy saját kreatív elképzeléseinket valósíthatjuk meg, hanem azt is, hogy az eredeti produkcióból semmit sem vehetünk át.
Szirtes Tamás munkásságát 1981-ben Jászai Mari-díjjal ismerték el, 2006-ban megkapta a színikritikusok díját és a Pro Urbe Budapestért-díjat. 2008-ban Nádasdy Kálmán-díjas lett és 2009-ben Kossuth-díjjal tüntették ki az európai színvonalú zenés színjátszás megteremtése érdekében végzett tevékenységéért, az újszerű és hagyományos rendezői módszereket magas szinten elegyítő művészetéért, valamint művészetpedagógiai munkásságáért.
2019-ben Pro Urbe Erzsébetváros díjat kapott. 2009-ben és 2011-ben az egyik kereskedelmi televízióban futó tehetségkutató versenyének zsűritagja volt.
(Via MTI. Színház.org)