Papageno Radio
- hirdetés -
Intermezzo Egy nap a zongora körül - Visszatér a Piano Day a Müpába

Egy nap a zongora körül – Visszatér a Piano Day a Müpába

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

A Piano Dayt, azaz a Zongora Napját a klasszikus, minimalista alapokon nyugvó elektroakusztikus zene egyik legkiemelkedőbb kortárs képviselője, Nils Frahm hívta életre 2015-ben, azzal a szándékkal, hogy legyen egy nap, amikor a hangszerek királynőjét ünnepli a világ. Budapest immáron negyedik alkalommal csatlakozik a világméretű kezdeményezéshez, amelynek a tavalyi nagy siker után idén is a Müpa ad majd otthont. Március 29-én a programok sora már kora délután elkezdődik, így egész nap zongoraszó járja majd át az épületet. Az Üvegteremben és a Zászlótérben egymást váltják majd a hazai zenészek és a Magyarországon élőben soha nem hallott külföldi vendégek, este pedig egy különleges duplakoncert zárja majd a sorozatot. 

Az idei Piano Day koncertjeinek sorát a modern klasszikus szcéna két jeles képviselője, Jakob Lindhagen és Sofia Nystrand, művésznevén, Vargkvint koncertje indítja majd. A Stockholmban élő és alkotó Lindhagen öt éves kora óta zenél, több hangszeren is játszik, de a filmrajongó közönség is ismerheti, hiszen számos alkotás zenéje fűződik a nevéhez. Többek közt a Cannes-ban 2017-ben a rövidfilmek közt is versenyző Push It vagy a svéd dokumentumfilmes, Ahang Bashi többszörösen díjazott, önéletrajzi ihletésű, Skörheten (Fragility) című filmjének zenéje is az ő keze munkáját dicséri. Sofia Nystrand életében mindig fontos szerepet játszott a tenger, így nem meglepő, hogy 2019 áprilisában megjelent debütáló albumának is ez lett az egyik ihletője. A Hav címre keresztelt lemezen a zongora mellett olyan különleges hangszerek is megszólalnak, mint az éneklő fűrész, a harmónium vagy épp a citera. A két művész gyakran koncertezik együtt, gyönyörűen kiegészítve egymást a színpadon hol egyikük, hol másikuk kerül előtérbe, míg a zenésztárs a háttérbe húzódva kíséri kollégája művészetét.

Különleges koprodukcióval érkezik a Zászlótérbe vaghy és Kertész Endre, akik most először állnak együtt színpadra közös produkcióban. Vághy Tamást a Piano Day rajongói már jól ismerhetik, hiszen amellett, hogy évek óta állandó szereplője a hazai zenei életnek, 2017-ben ő hozta el először Magyarországra az eseménysorozatot és fellépőként is minden évben kiveszi a részét a zongora ünnepléséből. Ezúttal a számos formációból ismert csellóművész, Kertész Endre lesz partnere, akivel a koncert során egymásra improvizálva töltik majd meg a Zászlóteret zenével és varázslattal.

Aki egyszer is hallotta már Tom Adamset énekelni, az biztosan nem felejti el egyhamar az élményt. A Cambridge-ből származó zenész gyengéd falzettje egyszerre lélegzetelállító és csontig hatoló, egyedülálló misztikumú atmoszférát teremtve bárhol, ahol fellép. Adams nevét akkor ismerte meg a nagyközönség, amikor 2014-ben egy, az Una Cordát bemutató berlini eseményen önként jelentkezett kipróbálni a speciális zongorát. Mellesleg pedig megkérdezte a házigazda Nils Frahmot, nem bánja-e, ha énekel is mellé. Frahm nemhogy nem bánta, de ő maga tartotta a mikrofont az ifjú tehetségnek. Sőt, egy ponton be is szállt az improvizált minikoncertbe. A két zenész azóta is jóban van, sőt, turnéztak is együtt. Biztosak lehetünk benne, hogy Adams első budapesti fellépése is élményszámba megy majd.

Az eseménysorozat záróakkordja is hasonló izgalmakat tartogat: a Fesztivál Színházban egy duplakoncert teszi fel majd a koronát a napra, két, Magyarországon még sosem hallott előadóval. A német CEEYS duó zenéjében a csellót és a zongorát hozza közel egymáshoz és a többi elektronikus hangszerhez. A Kelet-Berlinben felnőtt testvérpár, Daniel és Sebastian Selke előszeretettel von be különleges, vintage hangszereket szerzeményeikbe, ezáltal egy semmihez sem hasonlítható dallamvilágot és hangulatot létrehozva. A zárókoncert az olasz Luca D’Albertóé, aki hazájában is csak ritkán lép fel, így Müpás koncertje még nagyobb kuriózumnak számít.

Tom Adams – fotó: Albina Maks

Az olasz multiinstrumentalista zenész naptárja igencsak sűrű, hiszen számos film, színházi darab és művészeti kiállítás zenei aláfestése fűződik a nevéhez, miközben az Editors frontemberével, Tom Smith-szel közös lemezén is serényen ügyködik. Debütáló albuma, a 2017-ben megjelent ENDLESS hozta meg számára a hírnevet, a korong dalait később számos filmben és reklámban felhasználták.  Ahogy itt, úgy a két évre rá megjelent EXILE című lemezen is minden hangszert maga szólaltatott meg, viszont utóbbinál a klasszikus hangszerek mellett hangsúlyos szerepet kapott az elektronika is. A zongora, a vonósok és a keleti ütős hangszerek mellett pedig a gong és a tibeti kvarc csengettyűk is szerephez jutnak.  Müpás koncertjére egészen speciális elektro-akusztikus előadással készül, így a Piano Day zárókoncertje egyszeri és megismételhetetlen élménynek ígérkezik!

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
X
X