• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
SZFE Színház Intermezzo

„Vidnyánszky karaktergyilkosa leginkább Vidnyánszky maga” – Rácz Attila dramaturg nyílt levele

Szerző: Papageno2020. augusztus 22.
Facebook Twitter E-mail
Rácz Attila - forrás: Színház Online, fotó: Szőke Bogdán Dániel

„Hosszú ideje annak, hogy szakmánk tagjai közül valaki propagandaszöveget gyártott volna. Rideg Zsófia, a Nemzeti Színház dramaturgja most megtette. Vidnyánszky Attila munkássága mellett és az őt ért karaktergyilkosság ellen írt jegyzete nem azért politikai manifesztáció, mert az utóbbi fogalom leginkább ebben a kontextusban használt, hanem mert elhallgatja az igazságot, a nem szimbolikusat, a konkrétumokat” – kezdi sorait Rácz Attila dramaturg Rideg Zsófia nyílt levelére reagálva.

Mindenekelőtt elhallgatja azt, hogy Vidnyánszky karaktergyilkosa leginkább Vidnyánszky maga. Rideg Zsófia áldozati analógiái falsak és sértőek és tovább tágítják a színháztörténet politikai célú átírásának horizontját, amiről Székely Gábor nyilvános levelében írt.

Hogy világos legyen, Vidnyánszky esetében nem is karaktergyilkosságról, mint inkább politikai karakter – vagy karrierépítésről van szó, szakmai értékrend vállalása helyett.

Rideg Zsófia hallgat a beregszászi alkotóévek ellenállásától a Teátrumi Társaság megalapításáig, az akkor kinyilvánított politikai credóig megtett útról. Hallgat arról a tényről, hogy a jobboldali, konzervatív, keresztény színházcsinálókat nyíltan tömörítő érdekképviselet létrehozásával Vidnyánszky hogyan vállalt szerepet a színházi szakma régóta tartó megosztásában. Nem mellékesen a tudatalatti és a tudatfeletti kategóriákat szimplán és végletesen egymás ellen fordító Rideg Zsófia arról is hallgat, hogy a tudattalan fogalmi meghatározásának tudományos kísérletei ugyanazon folyamatnak, a pszichoanalízis fejlődésének egymást feltételező és egymásból következő állomásai.

Igazgatójának kultúrpolitikai jelentőségét méltatva hallgat arról, hogy a „színházakat szolgáló” törvénykezési igyekezet egy meglévő és működő szabályozás szétrombolásával járt. A szakmai párbeszéd öncélú szorgalmazásáról már nem is beszélve.

Hagyjuk már azt a búbánatos baromságot, hogy Vidnyánszky Attilát szakmailag elnyomták az anyaországban! Néhány kattintás és ömlik a neten előadásainak kritikai recepciója. A többi ízlés dolga.

Komolyan véve a helyzetet arról kellene beszélni, hogy mi az oka annak, hogy Vidnyánszky Attila vált a rendszerváltás során valóban lassan felszabaduló színházi élet szétverésének vezéralakjává. De még ennek megválaszolásánál is aktuálisabb, miért nem érzékelhető Rideg Zsófia számára, hogy közös szellemi értékeink elrablásának, ideologikus kisajátításának jelenkori színrevitelében Vidnyánszky Attila önként vállalja a politikai felelősséget is.

Nem szeretnék az érintettek helyett beszélni, árnyaltabb dolog ez annál, semhogy a siker-, pénz- és hataloméhség magyarázatot adhatna rá. Maradok inkább független és szolidáris az SZFE hallgatóival, akik, hogy az ügyről is essen szó, a törvény Palkovics-féle végrehajtásának antidemokratikus kényszere miatt az egyetemi autonómia, a tudás- és gondolatszabadság védelmében vitatják az alapítványi működési formát és elutasítják Vidnyánszky Attilát és kuratóriumát.

Rácz Attila, dramaturg

(Via Színház Online)

vidnyánszky attila szfe színművészeti egyetem rideg zsófia rácz attila
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésOnline éneklési rekordot állított fel a nyíregyházi Cantemus kórus
Következő bejegyzés Kovács Géza zenei menedzser látogat a Capriccio stúdiójába

Ajánlott Bejegyzések

Ludwig van Beethoven
Intermezzo

Beethovennel harcolnak egy walesi McDonald’sban a bűnözés ellen

2023. január 31.2 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Ábrahám Mariann

2023. január 31.2 perc olvasás
- forrás: Magyar Mozgókép Fesztivál
Intermezzo

Elindult a nevezés a 2023-as Magyar Mozgókép Fesztiválra

2023. január 31.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.