A Müpa 15., jubileumi évada alkalmából meghirdetett zeneműpályázata fontos mérföldkövéhez érkezett: a kétfordulós kategóriák szeptemberi határidejére összesen 144 pályamunka érkezett be. Az intézmény honlapján már elérhetők azon pályaművek jeligéi, amelyek az előzsűrizést követően továbbjutottak. A pályázat ezzel nem zárult le, a Müpa a további négy zeneművészeti kategóriában november 11-ig várja a pályázók munkáit.
A beérkezett pályaművek összesítése alapján a pályázat eddigi legkedveltebb kategóriájának a kamarazenekari és kamaraszimfonikus műveké bizonyult, amelyből 24 darabot küldtek be, míg a szimfonikus zenekarra írt darabokból 18 érkezett.
A kamaraopera, valamint a gyermek és ifjúsági kamaraopera kategóriák szintén igen népszerűek a komponisták körében, ezekből összesen 30 született, rockoperából és musicalből pedig 13 pályaművet küldtek be. Az elektroakusztikus zenei kategóriában 20 pályázati anyag érkezett be.
A második fordulóba továbbjutott pályázatok jeligéi megtalálhatók ide kattintva.
Az előzsűrizés folyamata a koronavírus-járvánnyal szembeni védekezés érdekében teljes mértékben online zajlott, a magyar zenei élet kiválóságaiból – zeneszerzőkből, zenetörténészekből, együttesvezetőkből, karmesterekből és karnagyokból – álló, kategóriánként ötfős zsűriknek online találkozókat szervezett meg a Müpa.
A beérkező pályamunkák kiértékelését irányító szakmai testület tagja, Gőz László jazz-zenész és tanár, a Budapest Music Center (BMC) igazgatója minden szempontból „telitalálatnak” tartja a pályázatot. Elmondása szerint „a legnagyobb izgalmat már konzervatóriumi növendékként is az jelentette, ha valamelyik ismert vagy számunkra ismeretlen zeneszerző új művét hallgathattuk meg. Innen tudtuk, hogy merre kell menni.”
A szakmai testületben szintén helyet foglaló Juronics Tamás koreográfus és rendező, a Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetője szerint „a táncművészet legszebb, legtermékenyebb időszakában a legnagyobb zeneszerzők mind balettzenéket írtak a 20. század elején működő Ballets Russes, a párizsi Orosz Balett megrendelésére. Nagyszerű lehetőség feléleszteni egy olyan hagyományt, melyben alkotó szellemi közösség alakulhat ki zeneszerző és koreográfus között.”
Puskás Tamás rendező, a Centrál Színház igazgatója, a szakmai testület tagja elmondta: „Amióta az eszemet tudom, a színházak csak a kész művekért fizettek, a szerzők ezért főként az eredeti nyelvükön már sikeres darabok lefordítására vállalkoztak. Ezek mellett pályázatoknak köszönhetően születhettek meg olyan alkotások, mint Katona József Bánk bánja vagy Arany János Toldija.
A Müpa egyedülálló pályázata széles utat teremtve segíti elő a remekművek megszületését.”
„A pályázatra eddig beérkezett munkák szép száma jó mutatja, hogy a Müpa kiírása megmozgatta a magyar zenei élet kreatív erejét, a pályaművek műfaji megoszlása pedig már most körvonalazza, hogy a zeneszerzők főként mely műfajokat érzik sajátjaiknak. Bízunk benne, hogy a pályázat félidejének hírei további zeneszerzőknek is motivációt fognak adni új pályaművek beadására a négy, még nyitott zeneművészeti kategóriában” – összegezte a nagyszabású pályázat eddigi eredményeit Káel Csaba. A Müpa vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az intézmény a régió egyik meghatározó művészeti központjaként fontos feladatának tartja, hogy a világjárvány idején kihívásokkal szembenéző kulturális szcéna számára minél több lehetőséget teremtsen.
A Müpa továbbra is várja a pályázók munkáit a szóló- és kamarazenekari művek, a kórusművek, valamint a kis jazzformációra írott művek és a nagy jazzformációra írott művek kategóriáiban, amelyek beadási határideje egységesen 2020. november 11.
A pályázati kategóriákról, a kategóriák szerinti jelentkezési feltételekről, valamint a pályázat díjazásáról további információ a Müpa oldalán érhető el.
A pályázók munkájának megkönnyítése érdekében az intézmény a [email protected] e-mail-címre beérkező kérdésekre adott válaszait ugyanitt teszi közzé.