Reigl Judit 44 millió forintos áron leütött, Gomolygás, Csavarás, Oszlop, Fém című festménye lett a Virág Judit Galéria november 14-i esti online kortárs aukciójának legdrágábban elkelt tétele.
„Az a lendület, amit az élő személyes jelenlét biztosít az árveréseken, az online térben nincs meg, de ezzel együtt nagy licitek és magas árak születtek. Várakozás felett és átütő sikerrel tudtuk megrendezni kortárs árverésünket” – hangsúlyozta Törő István ügyvezető igazgató az árverés után.
A képek 20-30 százalékának leütési ára meghaladta a felső becsértéket. Ide tartozik az idén nyáron elhunyt Reigl Judit, az egyik legsikeresebb magyar származású kortárs művész alkotása, valamint Lakner László Rózsák című olajképe, amely 12 millió forintról indulva végül 36 millió forintért kelt el.
Az aukciós anyagból kilenc-tíz képet is tízmillió vagy a feletti áron árvereztek el. „Még soha nem fordult elő magyar kortárs árverésen, hogy ennyi tízmilliós eredmény született, sorozatban dőltek meg az életműrekordok és sok helyen átírtuk a toplistákat is” – emelte ki az ügyvezető igazgató, hozzátéve: ez az eredmény a magyar kortárs piac erősödését és egy-egy kiemelkedő kép iránti érdeklődést mutatja.
Reigl Judit idén nyáron hunyt el Franciaországban. Az egyik legismertebb magyar kortárs művész Gomolygás, Csavarás, Oszlop, Fém című alkotásáért – melynek párdarabjai a Centre Pompidouban és a Musée d’Art Modern de la Ville de Paris-ban találhatóak – izgalmas licitharc bontakozott ki, és végül 44 millió forintért kelt el, ami az e korszakából származó művei közül az eddigi legmagasabb nemzetközi árat jelenti. Lakner László Rózsák (1969) című, huszonöt darabból álló festmény-sorozatának négy képtáblából álló változata, 12 millió forintos kikiáltási árról indulva 36 millió forintért cserélt gazdát.
Keserü Ilonának egyéni rekordja született: az 1969-ben készült Cérnás című képe 12 millió forintos kikiáltási árról, élénk licitharc mellett kúszott fel 28 millió forintra. Életműrekordot döntött Frey Krisztián La Virgine című alkotása, amely 9,5 millió forintért kelt el; Konkoly Gyula Második világháború című festménye, amelyet 7,5 millió forintról indulva 10 millió forintnál ütötték le. Fajó János 1968-ban készített Kék ölelés című festménye is rekordot ért el 12 millió forintos leütéssel, de Türk Péter Kérdőjeles képe is csúcsot döntött, 6 millió forintos leütési árral.
Törő István kiemelte még Bak Imre 1982-es Fekete-fehér II. című alkotását, amely 7,5 millióról indulva végül 17 millió forintért kel el. Bak Imre november elején rekordot döntött egy varsói árverésen: az Orange című geometrikus absztrakt festményért 46,2 millió forintnak megfelelő összeget fizettek. Az ügyvezető hangsúlyozta, hogy tavaly rendeztek először kortárs árverést. „Az idei sokkal jobban sikerült, végösszegben túlszárnyalja a tavalyi eredményt, az összleütés legalább 300-350 millió forintot érhet el” – mondta.
Az ügyvezető igazgató szerint a műtárgypiac nemcsak stabilizálódott tavaly óta, hanem előre is lépett és bár online tartották az idei eseményt, mégis olyan eredményeket értek el, mintha élőben zajlott volna. Akár már a jövő év első felében is elképzelhető, hogy újra tartanak kortárs aukciót – tette hozzá ki Törő István.