Március eleje óta egész Franciaországban folytatódtak a színházfoglalások. Jelenleg harminc intézményt vettek birtokukba a kultúrában dolgozó tüntetők, akiknek a járvány miatt veszélybe került a megélhetésük.
A párizsi Théâtre de l’Odéon szinte már hagyományos forradalmi helyszín. Elfoglalták az 1968-as diáklázadások alkalmával és a kulturális dolgozók szakszervezeti megmozdulásainál is 1996-ban és 2006-ban.
Öt nappal az Odeon bevétele után színésznövendékek egy csoportja elfoglalta a Théâtre de la Colline-t. Azóta húsz diák él az épületben és egyikük minden délután négykor egy megafonnal beszédet intéz a francia kormányhoz.
Azóta egész Franciaországban folytatódtak a színházfoglalások, így jelenleg harminc intézménybe,
színházakba és koncerttermekbe vették be magukat tüntetők olyan városokban, mint Strasbourg, Lille, Nantes, Châteauroux, Toulouse, Besançon, Marseille, és Saint-Etienne. Valamennyien ugyanazokkal a követelésekkel fordulnak a hatóságokhoz és ugyanazokról az aggodalmakról és frusztrációkról számolnak be.
A kulturális dolgozók szakszervezetének főtitkára, Clément Valette
azt reméli, hogy a foglalások tovább folytatódnak majd és más területekre is átterjednek, mint a múzeumok vagy a mozik.
Most, hogy a koronavírus miatt Franciaországszerte már egy éve zárva tartanak a kulturális élet helyszínei, a múzeumok, színházak, koncerttermek, ismét tüntetők vették be magukat az épületbe.
Ahogy arról korábban is beszámoltunk, március 4. óta körülbelül ötven ember él és alszik a műemlékben. Az épület lépcsőin és az előtte lévő téren szinte piactér alakult ki, a neoklasszicista homlokzatot pedig transzparensek takarják: „Feláldozott kultúra”, „Tízből hat munkanélküli dolgozó nem kapott kompenzációt” vagy „Diszkvalifikált kormány”.
„Hatalmas a különbség a kultúrában dolgozók esetében Franciaország és más európai országok, például Spanyolország, Portugália vagy Olaszország között, mivel utóbbiaknál az intézmények többé-kevésbé nyitva tartottak nyár óta” – magyarázta a tüntetők egyike, Mokles Ksantini, aki a kulturális turizmusban dolgozik. Ő is, akár csak többszáz kollégája, március 4. óta mindennap kijön a térre, hogy kifejezze szolidaritását a színházat elfoglalókkal.
A színházfoglalók legfőbb követelése, hogy a kormány nyissa meg a kulturális intézményeket a megfelelő biztonsági intézkedéseket betartva, illetve támogassák anyagilag is az újranyitást.
Emellett kérik a francia hatóságok támogatását, például a 2020 májusában bejelentett és eredetileg 2021 augusztus 31-ig tartó „fehér év” meghosszabbítását 2022 augusztusáig. Ez sok kulturális szférában dolgozó számára azt jelentené, hogy továbbra is részesüljön munkanélküli ellátásban, illetve a 2019-es munkanélküli segélyre vonatkozó reformok eltörlését.
„Bizonyított tény, hogy a kulturális intézmények sokkal kevésbé veszélyesek a járvány szempontjából, mint mondjuk az áruházak vagy a tömegközlekedés” – fejtette ki Sophie Mayer, koreográfus, tánctanár.
(via news.artnet)