Alig több, mint két héttel a bécsi bemutató után a magyar közönség is megismerheti Gryllus Samu és Brina Stinehelfer dokumentum alapú, interaktív kamaraoperáját. A Túszopera május 29-én 19:30-tól nézhető meg online, a szegedi MASZK Egyesület Tavaszi Kollekció 2021 elnevezésű programsorozatának egyik eseményeként.
A Gryllus Samu által, a közönség aktív részvételével komponált szerzemény az 1973-as balassagyarmati túszdráma és az akkori társadalmi reakciók viszonyát modellként használva járja körül a közösség szerepét a traumák kialakulásában, erejét feldolgozásukban.
Az öt napot és öt éjszakát felölelő történet egy különleges, online felületen (Spatial Chat), egyedülálló módon kerül bemutatásra. Nem csak nézőként, de a kamaraopera résztvevőiként, a történések szemtanúiként vesz részt az estén, aki jegyet vált a darabra, az előadás különböző szakaszaiban pedig más és más formában kerülhet közelebb a történethez, a zenéhez, az előadókhoz és alkotókhoz.
A darab alapjául szolgáló balassagyarmati túszdrámáról (csaknem másfél évtizedig tartó hallgatás után) jó néhány újság- és tévériport, szubjektív visszaemlékezés, irodalmi, valamint filmes rekonstrukció született, viszont olyan tényeken alapuló feltárásra, mint Hatala Csenge 2015-ben megjelent kötete, több mint negyven évet kellett várni.
Többéves kutatómunka eredményeképpen, Hírzárlat címmel jelent meg a kötet (a librettó is erre a hiteles forrásra támaszkodik), melynek különlegessége, hogy a túszdráma egykori szereplőinek többsége itt szólal meg először.
„A Magyarországon a mai napig jól ismert túszejtési akcióban a helyi laktanya párttitkárának két fiatal fia – az apjuk páncélszekrényéből ellopott fegyverekkel – egy leánykollégium lakóit ejtette túszul. A túszejtőkkel a helyi kórház pszichiátere, a közelmúltban elhunyt Dr. Samu István próbált tárgyalni a túszejtés első napjaiban. A fiúk elmondták neki, hogy ha bárkinek baja esik – esetleg ők meghalnak –, azzal is eredményt értek el, hiszen így vagy úgy, de a „rendszer leleplezi önmagát”, azaz egy emberi élet elvételével elismeri: hazugság, hogy a szocialista társadalomban a legnagyobb érték az ember. Ezt az alapelvet persze a rendszer korábban már több ízben is látványosan meghazudtolta, ezt azonban a rendszerhez hű apa gyermekeként nem látták át a fiúk. A pszichiáter sikertelenül próbálta e helyzet irrealitását a túszejtőknek megmagyarázni, és rávenni őket, hogy adják meg magukat, hiszen tervük eleve kudarcra van ítélve” – mondja Gryllus Samu
A darab zeneszerzője, Gryllus Samu 1976-ban született Budapesten. Alapdiplomáját a Liszt Ferenc Zeneakadémián szerezte, majd az Universität für Musik und darstellende Kunst Wien hallgatója volt. 2008/2009-ben Fulbright-ösztöndíjas volt Alvin Lucier, Anthony Braxton mellett a Wesleyan Egyetemen (Connecticut, USA).
2019-ben doktorált a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. 2013 óta a bécsi Vienna Music Institut zeneszerzés intézetének vezetője, emellett gyakran vezet foglalkozásokat a Soundpainting jelnyelv használatával. (A multidiszciplináris jelnyelv segítségével valós idejű kompozíciók hozhatók létre zenészek, színészek, táncosok és képzőművészek közreműködésével.) Kamaraoperákat komponált a Sophiensaele Berlin, a Trafó, a Theater an der Wien, az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány és a Magyar Állami Operaház számára. Számos díjat és ösztöndíjat elnyert már. 2013 óta az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál művészeti vezetője. Gyakran dolgozik különböző műfaji háttérrel rendelkező zenészekkel.
Brina Stinehelfer rendező, előadóművész, író és kurátor, aki szenvedélyesen kutatja a művészet erejét. Kísérletezik az előadó / közönség kapcsolataival, helyspecifikus és immerzív élményekkel, új és ősi technológiákkal. Valódi emberekkel és valós történetekkel dolgozik, a művészet gyógyító és transzformáló erejével valós hatást kíván elérni a világban. New York-ban született és nőtt fel, 2008-ban Berlinbe költözött, ahol megalapította a Per Aspera céget, amelyen keresztül az egyéni performansz művészettől a nagyszabású nemzetközi együttműködésekig sokféle területen alkotott. 2012-ben társalapítója volt a Theater im Delphi-nak, a kortárs előadóművészetek otthonának, amely egy 1920-as évek óta működő némafilmes színházban kapott helyet – Brina ennek volt művészeti vezetője 2020-ig. Jelenleg Európában, Közép- és Észak-Amerikában él és dolgozik.